Moto Morini's nieuwe avontuur heet X-Cape 1200
Motorfreaks lezers van het eerste uur weten wel dat wij vanaf het begin een zwak voor Moto Morini hebben gehad. Het roemruchte merk dat in 2006 op spectaculaire wijze uit haar as herrees met de Corsaro 1200, een waanzinnig vette Naked die de toon zette in wat nu het Hypernaked segment wordt genoemd en in zijn eerste jaar gehakt maakte van de rest.
In enkele jaren tijd werd het gamma uitgebreid met de Corsaro 1200 Veloce, de Corsaro 1200 Avio en de 9 1/2 als 1200 interpretatie van de roemruchte - en eveneens door Franco Lambertini ontworpen - 3 1/2 uit het begin van de jaren '70 van de vorige eeuw. In 2009 zag de Granpasso 1200 het levenslicht, maar nog voor de motor goed en wel op de markt was gezet, viel het doek voor Morini als gevolg van de kredietcrisis.
De overname door twee Milanese ondernemers deed het merk weinig goeds. In 2013 werd weliswaar een geüpdatete versie gelanceerd, maar de online verkoop en het schrappen van merkdealers bleek geen succes, waardoor het doek opnieuw voor Morini leek te vallen. Totdat in het najaar van 2018 het merk aan de Chinese Zhongneng Vehicle Group werd verkocht.
Met de invoering van Euro5 leek het doek te zijn gevallen voor de Bialbero Corsa Corta 1.187 cc 87° V-twin, maar tijdens de presentatie van de Seiemmezzo vorig jaar bleek dat slechts stilte voor de storm te zijn. Weliswaar werden man en paard niet genoemd, maar de datasheet met toekomstige modellen sprak boekdelen. Er zat een nieuwe 1200 lijn aan te komen, waarin overduidelijk het silhouet van een Allroad was te zien.
Met de X-Cape 649 een jaar eerder al gelanceerd was het niet moeilijk te raden dat bij Morini aan een 1200 versie werd gewerkt, die nu voor modeljaar 2024 is gepresenteerd. De nieuwe X-Cape 1200 biedt volgens de Italianen een perfecte balans tussen esthetiek, functionaliteit, kracht en controle, voor alle rijders die motorrijden zonder compromissen willen ervaren.
De X-Cape 1200 wordt aangedreven door een geüpdatete versie van de Bialbero Corsa Corta V-twin, door Morini de V2 Corsa Corta EVO genoemd. Morini claimt een topvermogen van meer dan 125 pk, maar zet daar 91 kW tussen haakjes achter en dat is volgens onze zakjapanner slechts 123,7 pk.
Wat het exacte cijfer ook moge zijn, het is in ieder geval meer dan de oorspronkelijke Granpasso in 2009, die het met 117 pk moest doen. En dat terwijl de V2 Corsa Corta (dat trouwens Italiaanse is voor korte slag) EVO nu aan de veel strengere emissie-eisen van Euro5+ voldoet.
Uiteraard is de X-Cape 1200 volhangen met elektronische hulpmiddelen. Morini spreekt over 4 rijmodi, instelbare tractiecontrole, cruise controle, een up/down quickshifter, bochten-ABS en een dodehoekradar. Voor wie d'r daadwerkelijk mee offroad denkt te gaan is het goed te weten dat het ABS kan worden uitgeschakeld.
Het rijwielgedeelte bestaat uit een vakwerkbuisframe met aan de voorkant een volledig instelbare upside down voorvork en een monoshock met progressief linksysteem achter, eveneens instelbaar. Ten opzichte van de Granpasso heeft de X-Cape 1200 wel wat veerweg ingeboet, met 170 mm voor en 160 mm achter, wat doet vermoeden dat het accent meer richting asfalt is verlegd. Opmerkelijk genoeg is de zithoogte juist iets omhoog gegaan en bedraagt nu 860 mm.
Het meer staat-georiënteerde is ook de bandenmaten af te lezen. Net als bij de Granpasso heeft Morini een 19" spaakwiel voor en 17"spaakwiel achter toegepast, maar is wat banden betreft naar 120/70 en 170/60 overgestapt, waar dat bij de Granpasso 110/80 en 150/70 was. In het 7" TFT-kleurendisplay is trouwens de bandenspanning af te lezen. Het TFT omvat ook een geïntegreerde navigatie.