Zoeken

Moto Morini werkt aan CorsaCorta V-twin Allroad

21 september 2022
Met de komst van Euro 5 was het einde oefening voor Moto Morini's legendarische dikke V-twin, maar er gloort hoop aan de horizon. Er zit namelijk bij Morini een nieuwe Allroad aan te komen die zal worden aangedreven door een geüpdatete versie van de 1.187cc V-twin.

 

We kunnen ons niet heugen ooit zo onder de indruk te zijn geweest van een compleet nieuwe fiets als de Corsaro 1200, het eerste model van het uit haar as herrezen Moto Morini. Het design was - zoals het een echte Italiaan betaamd - bloedstollend mooi, maar de sensatie van de fiets zat onder die schoonheid verborgen: een ongekend wild beest van een V-twin. 

De door Franco Lambertini (inderdaad, diezelfde Franco Lambertini die in het begin van de jaren '70 Morini van de ondergang had gered met de Moto Morini 3½) ontworpen Bialbero CorsaCorta 87° 1.187cc V-twin was goed voor een topvermogen van 142 pk en 123 Nm koppel, en was daarmee op dat moment in een klap de grootste en vetste V-twin op de markt.

In het huidige tijdperk waar je als fabrikant pas écht indruk maakt wanneer je de 200 pk grens bent gepasseerd lijkt dat niets voor te stellen, maar vergeet niet. Die 142 pk was puur. Dus géén tractiecontrole, géén rijmodi en géén ride-by-wire dat ervoor zorgt dat je pas boven de 200 km/u dat topvermogen werkelijk kunt aanspreken. Sterker, de Corsaro was zó bruut dat zelfs je ‘m zelfs in derde versnelling op het achterwiel trok.

In korte tijd werden door Morini flink wat modellen op basis van het CorsaCorta blok op de markt gezet. Naast andere uitvoeringen van de Corsaro 1200 (Corsaro Veloce, Corsaro 1200 Sport en Corsaro 1200 Avio) werd het blok ook voor de 9½, Scrambler en Granpasso gebruikt. 

Tegen het eind van 2009 ging Moto Morini failliet, waarna het in juli 2011 in handen van twee Milanese ondernemers kwam, die de productie naar Milaan verplaatsten en de verkoop naar online verplaatsten, maar dat was geen succes. Morini leek een stille dood te gaan sterven, tot in het najaar van 2018 in Chinese handen kwam. 

Onder het nieuwe management werd met de ontwikkeling van een nieuwe modellen gestart, waarbij gebruik werd gemaakt van een 650cc paralleltwin van CFMoto, die op zijn beurt een carbon copy van Kawasaki’s 650 twin lijkt te zijn: de X-Cape en Seiemezzo. De dikke V-twin modellen Corsaro, Granpasso, Milano en Scrambler moesten uit productie worden genomen omdat het blok niet aan Euro 5 voldeed. 

Dat afscheid blijkt echter van korte duur te zijn, bij Morini wordt aan een nieuwe line-up dikke fietsen gewerkt die door een geüpdatete versie van de dikke Bialbero CorsaCorta V-twin zullen worden aangedreven, in een rankere en schonere vorm.

De CAD-tekeningen van de nieuwe dikke Allroad spreken voor zich. Wat styling betreft heeft de fiets duidelijk raakvlakken met de X-Cape, terwijl onderhuids duidelijk de contouren van de CorsaCorta V-twin zichtbaar zijn. Laat je trouwens niet in de luren leggen door wat in de computeranimaties een aluminium frame lijkt te zijn. Dat zijn afdekkappen die het vakwerkbuisframe verhullen. 

Voor de rest blijft het natuurlijk koffiedik kijken naar de definitieve specificaties van wat vermoedelijk als X-Cape 1200 op de markt zal worden gezet. Als we dan toch een gok moeten doen, dan denken we dat ‘ie eerder als tegenhanger van de Multistrada dan van DesertX moet worden gezien, om maar eens twee concurrenten te noemen.