Zoeken

Moto Morini Corsaro 750: Art in motion

8 november 2023
Moto Morini heeft op de EICMA in Milaan de compleet nieuwe Corsaro 750 onthuld. Het nieuwe Trivolzio-project is volgens de Italianen een herinterpretatie van het historische model van het merk, de Corsaro, die de waarden uit het verleden belichaamt en tegelijkertijd bepalende elementen van Moto Morini's toekomst tot uitdrukking brengt.

Veel informatie heeft Morini nog niet vrijgegeven, behalve dan de kale technische specificaties, maar als de nieuwe Corsaro 750 uit hetzelfde hout is gesneden als de Corsaro 1200, dé übernaked waarmee Moto Morini in 2006 met een donderslag uit haar as herrees, dan durven we zonder er ook maar een meter op te hebben gereden te stellen dat 't een supervette fiets zal zijn. 

De Corsaro 750 wordt aangedreven voor een compleet nieuw ontwikkelde 750 cc (vooruit, 749 cc) 90° V-twin, die z'n cilinderinhoud uit een overvierkante boring x slag van 90 x 58,9 mm haalt. Da's minder extreem dan de Bialbero CorsaCorta 1.187cc V-twin van die Corsaro 1200, maar nog steeds wel behoorlijk overvierkant, wat ons sterk het idee geeft dat 'ie een lekker sportieve vermogensafgifte zal hebben.

Morini claimt een topvermogen van 96 pk, maar dat is puur en alleen vanwege de wetgeving gegaan, om het blok meteen geschikt te maken voor het A2-rijbewijs. Het maximum vermogen dat volgens de richtlijn mag worden teruggebracht tot 35 kW is namelijk het dubbele daarvan, 70 kW. Met die informatie moeten we het voorlopig doen, het enige dat Morini verder opgeeft is dat het blok een tegengesteld roterende krukas heeft.

Dan het rijwielgedeelte, dat bestaat uit een vakwerkbuisframe met aan de voorzijde een volledig instelbare upside down voorvork en dubbelzijdige achterbrug met een centraal geplaatste monoshock met progressief linksysteem. Voor wat betreft de remmen is Morini met Brembo in zee gegaan (iemand die iets anders had verwacht?), met radiale 4-zuiger monoblocs, 320 mm schijven en een radiale rempomp voor en een enkele 220 mm schijf met 2-zuiger remklauw achter.

Wat weten we nog meer? Dat de motor een wielbasis van 1.462 mm heeft, een zithoogte van 820 mm en een drooggewicht van minder dan 200 kilo. Meer dan dat hebben de Italianen op dit moment nog niet vrijgegeven.