Zoeken

KTM trekt stekker uit 490 platform

26 januari 2023
KTM heeft het 490 platform, dat enkele jaren geleden al was aangekondigd, bij het grof vuil gezet. Volgens CEO Stefan Pierer wogen de kosten niet op tegen de baten en wordt nu naar een alternatief gekeken.

In 2019 bevestigde Stefan Pierer al in een exclusief interview dat in het Bajaj R&D in Pune aan een nieuwe 500cc twin werd gewerkt, waarmee het gat tussen de 390 en de 790 moest worden gevuld. 

Volgens Pierer was het 500cc platform, dat in een KTM presentatie voor investeerders als 490 platform werd aangekondigd, qua format gelijk aan het 790 platform, maar dan met een kleinere cilinderinhoud. Enerzijds omdat volgens Pierer 500cc de toekomst is in opkomende markten, anderzijds vanwege het A2 rijbewijs in Europa. 

Het platform zou bij KTM uit een 490 Duke, RC 490 en 490 Adventure bestaan, evenals een 490 Supermoto en 490 Enduro, maar zou daarnaast ook in toekomstige Husqvarna modellen worden gebruikt.

Tijdens de feestelijke onthulling van de 1 miljoenste in India bij Bajaj geproduceerde KTM, een 390 Adventure, verklaarde Stefan Pierer tegenover de Indiase collega's van Autocar India echter dat het complete project is stilgelegd. 

Naar de exacte beweegredenen de stekker uit het project te trekken is het gissen, Ing. Hubert Trunkenpolz, lid van de raad van bestuur van KTM AG, zei tegenover de Duitse collega's van Motorrad dat de beslissing genomen om snel in te spelen op de ontwikkelingen in de markt, maar zei niet welke ontwikkelingen hij bedoelde. 

De onzekere toekomst van verbrandingsmotoren zou daar wel eens een belangrijke rol in hebben gespeeld. Bij auto's is de einddatum van de verbrandingsmotor in Brussel al vastgelegd, het is een kwestie van tijd voordat motorfietsen eenzelfde lot moeten ondergaan. 



Die onzekerheid kan KTM de een van de redenen zijn geweest om het 490 platform stil te leggen. Ontwikkelingskosten voor een nieuw motorblok zijn ontzettend duur (da's meteen de reden waarom alleen nog maar in platformen wordt gedacht, zodat een blok in meerdere modellen kan worden toegepast) en wanneer de boekhouder dan tot ontdekking komt dat het productieaantal naar verwachting minder zal zijn dan het break-even point, dan wegen de kosten niet tegen de baten op.

Daarmee is echter niet gezegd dat er geen nieuw platform gaat komen, alleen niet in de vorm zoals in 2019 door Pierer aan Motorfreaks uitgelegd. Pierer & co. zijn nog steeds op zoek naar een platform dat het gat moet dichten tussen de huidige 390 eencilinder en de 790 paralleltwin, maar dan op een goedkopere manier. 

KTM onderzoekt nu het plan om de bestaande 790 twin te downsizen naar een cilinderinhoud in de buurt van de 690cc. Enerzijds zullen de ontwikkelingskosten lager zijn, anderzijds kan uit die cilinderinhoud makkelijk 70 pk worden gelepeld, waarmee KTM een sterke concurrent zou kunnen worden tegenover de MT-07 en Z650, die op dit moment in de middenklasse de dienst uitmaken.