Kawasaki presenteert elektrische modellen op EICMA
Na de onthulling van het EV-concept op de Intermot onthult Kawasaki nu ook de productieversie van het EV-model, maar houdt wat specificaties betreft voorlopig nog even de lippen stijf op elkaar.
Het enige dat Kawasaki bekend heeft gemaakt is dat het Naked Z-model evenals de gekuipte Ninja dezelfde dubbele batterijaandrijving hebben en een maximale capaciteit van 3,0 kWh. Beide modellen zijn gemaakt om te voldoen aan de Europese A1-rijbewijsvoorschriften en zullen in de loop van 2023 beschikbaar zijn.
HEV
Naast EV blijft Kawasaki onderzoek doen naar andere innovatieve aandrijflijnen en gaf voor het eerst in Europa een preview van Kawasaki's allereerste hybride motorfiets. De HEV-machine, die snel en naadloos kan schakelen tussen een verbrandingsmotor en elektrische aandrijving, zal naar waarschijnlijkheid vanaf 2024 deel uitmaken van de line-up.
Waterstof
Op de Kawasaki stand bevindt zich nog een zeer interessant en unieke prototype. Deze experimentele motorfiets is gebaseerd op de Supercharged Ninja H2 met directe injectie en waterstof als brandstof.
De heer Ito onderstreepte Kawasaki's betrokkenheid bij verbrandingsmotoren en onderzoek naar toekomstige brandstoftypes, maar onthulde ook een nieuw symbool voor het nieuwe ‘’Go with Green Power’’ initiatief welke als doel heeft het bereiken van CO2-neutraliteit voor Kawasaki binnen een strategisch tijdsbestek.
Te midden van zoveel bijzondere prototype- en preproductiemodellen verduidelijkte de heer Ito bovendien dat Kawasaki van plan is om in 2024 en 2025 wereldwijd ongeveer 30 nieuwe motorfietsen met een interne verbrandingsmotor te introduceren. Ongeveer de helft van dit aantal is bestemd voor de Europese markt.