Zoeken

Kawasaki onthult prijs van 2024 Ninja ZX-4RR

30 juni 2023
Een maand geleden werden z'n definitieve specificaties al bekend gemaakt - en die liegen er niet om - maar nu weten we ook hoeveel doekoe er voor de nieuwe ZX-4RR op tafel moeten worden neergelegd.

Het is al meer dan een jaar het ontwerp van gesprek, de komst van een nieuwe ZX-4R waarmee Kawasaki het in de jaren '90 van de vorige eeuw verdomd populaire 400 Supersport segment een nieuw leven in wil blazen. Hoogtoerige jankende viercilinder motoren, verpakt in een lichtgewicht frame met supercool design. 

Kwamen de eerste geruchten uit Japan, al snel bleek dat Team Green de nieuwe 400 in twee verschillende uitvoeringen in de Verenigde Staten had geregistreerd: ZX400PP en ZX400SP, die beide als Super Sports model waren ingeschreven.

Toen Kawasaki's slechtst bewaarde geheim begin dit jaar werd onthuld bleek het zelfs om 3 verschillende modellen te gaan: ZX-4R, ZX4R SE en ZX-4RR, waarvan alleen het laatste model bij ons in de Benelux leverbaar zal zijn. 

De ZX-4RR wordt aangedreven door een compleet nieuwe ontwikkelde viercilinder lijnmotor die z'n cilinderinhoud van 399cc heeft verkregen uit een boring x slag van 57 x 39,1 mm. Da's een fractie meer dan de 398cc die de jaren '90 editie haalde uit een boring x slag van 57 x 39 mm. 

Wat prestaties betreft heeft Team Green echter een enorme stap gezet, Kawasaki claimt nu een topvermogen van 80 pk bij 14.500 tpm en een maximum toerental dat de 15.000 tpm ontstijgt. Da's een bak meer dan de 64 pk bij 13.000 tpm die de ZXR400 eruit perste. 



De compleet nieuw ontwikkelde vierinlijn is gemonteerd in een stalen vakwerkbuisframe, dat in combinatie met de lange banaan-gebogen achterbrug voor een optimale gewichtsverdeling moet hebben gezorgd, evenals een perfecte balans tussen stijfheid en flexibiliteit. Aan de voorkant vinden we een Showa SSF-BP upside down voorvork, terwijl aan de achterzijde een Showa SFRC monoshock is voorzien. 

Nog wat cijfers? De wielbasis is met 1.380 mm heerlijk kort, terwijl de balhoofdshoek van 23,5° en de naloop van 97 mm ook lekker sportieve waardes zijn. Kawasaki claimt verder een rijklaargewicht van 188 kilo met volle 15 liter tank, dat is nog lichter dan een Ninja 650 (die ook nog eens minder vermogen heeft). Met een zithoogte van 800 mm is 'ie ook nog eens super toegankelijk. 

Hoeveel deze beauty nu moet gaan kosten? De 2024 Ninja ZX-4RR zal bij ons in Nederland verkrijgbaar zijn vanaf € 10.699. Lang hoeven we er gelukkig niet op te wachten, hij zal vanaf september al bij de Kawasaki dealers in de showroom te aanschouwen zijn.