Zoeken

Kawasaki lanceert 2023 KX250: meest verfijnde KX250 ooit

6 mei 2022
Kawasaki heeft de KX250 voor modeljaar 2023 doorontwikkeld. Met volgens Team Green als resultaat de krachtigste en meest verfijnde KX250 ooit, met dank aan de feedback die de Japanse engineers uit het AMA Supercross en MX2 kampioenschap hebben verwerkt.

 

"Met de meeste motocrosstitels van alle fabrikanten weet Kawasaki al meer dan 40 jaar wat ervoor nodig is om te winnen", is in Kawasaki's persbericht van de 2023 KX250 te lezen. Straffe woorden van Team Green waar geen woord van is gelogen, zolang je de statistieken tot het AMA beperkt. 

Volgens Kawasaki is de Kawasaki KX250 al jaren de referentie in verschillende competities wereldwijd - een cruciale motor in het KX-gamma, die zowel nationale amateurs als professionele MX2-rijders naar de hoogste trede van het podium moet brengen. 

Voor 2023 hebben de Japanse ingenieurs, op basis van directe feedback uit het AMA Supercross en MX2 kampioenschap, de nieuwe KX250 nog verder ontwikkeld. Goed, dat weten we dus. Wat ze hebben aangepast? 

De belangrijkste veranderingen zitten in het motorblok. In de cilinderkop zijn de inlaatkleppen smaller gemaakt (van 37 mm naar 35,5 mm), wat in combinatie met een grotere speling bij de klepzittingen moet zorgen voor een efficiëntere cilindervulling en een betere verbranding voor meer topvermogen. 

Hiernaast is de inlaat vlakker en is de upstream-injector verplaatst naar de onderzijde van de inlaat. De kleppen zelf zijn kleiner geworden wat bijdraagt aan een hogere betrouwbaarheid.

Een langere uitlaatbocht (457 mm naar 557 mm) zorgt voor meer koppel in het lage en middelhoge toerengebied, terwijl ontstekingstiming opnieuw afgesteld is op de veranderingen in het motorblok. Verder is er een langere eerste versnelling en is ook de tweede versnelling aangepast voor een soepelere overgang.

Ook de vering werd verder verfijnd. De herziene oliehoogte in de voorvork draagt bij aan de geoptimaliseerde veerkarakteristiek. Aan de achterzijde is de vering nu voorzien van een hardere compressiedemping welke bijdraagt aan veerprestaties zonder dat dit ten koste gaat van het rijcomfort.

Andere verbeteringen aan het chassis zijn de 10mm bredere achterband voor betere tractie. De voetsteunen zijn 5 mm breder geworden en 3 mm naar achteren geplaatst voor een betere grip en meer gevoel waardoor het makkelijker is om meer druk uit te oefenen. 

De montagepunten van de voetsteunen zijn van aluminium, waar deze voorgaande jaren nog van staal waren. Samen met andere gewicht besparende maatregelen in de vering compenseren deze het extra gewicht van de bredere achterband.

De nieuwe KX250 staat medio juli bij de officiële Kawasaki Motocross dealers. De prijs wordt later bekend gemaakt.