Zoeken

Kawasaki herintroduceert Z400 en Ninja 400

1 juni 2022
Kawasaki heeft voor modeljaar 2023 twee populaire modellen geherintroduceerd: de Z400 en Ninja 400, volgens het groene team dé perfecte kennismaking met de Kawasaki line-up voor beginners of ervaren rijders die op zoek zijn naar puur rijplezier.

Dat Kawasaki iets van plan was met de Z400 en Ninja 400 hadden we wel verwacht, nadat als gevolg van de noodgedwongen prijsverhoging een nieuwe prijslijst was verstuurd waar beide modellen op uitblonken in afwezigheid. Terwijl juist de vraag naar lichte A2-motoren flink aan het groeien is. 

Desgevraagd werd door Kawasaki om de hete brij gedraaid, maar kond uit de balkenbrij wel worden opgemaakt dat 'ie nog dit jaar terug op de markt zou worden gezet. Alleen hadden we ons daar eerlijk gezegd iets anders bij voorgesteld.

Waar wij stiekem hadden verwacht dat Kawasaki het 400 platform naar een nog hoger plan zou hebben getild heeft Kawasaki precies gedaan wat de definitie herintroduceren betekent: beide modellen weer terug op de markt gezet. 

En dus zijn de 2023 Z400 en Ninja 400 wat specificaties betreft exact gelijk aan de 2021 versie. Dezelfde 399cc paralleltwin met slip-assist koppeling, goed voor een topvermogen van 45 pk, 37 Nm koppel en extreem gunstig verbruik. Het enige verschil zit 'm in de milieu-eisen, het blok voldoet nu aan Euro5, zonder dat dit ten koste van het vermogen is gegaan. 

Aha... dus dat zal de reden zijn waarom beide modellen dit jaar met stille trom van de lijst waren gehaald. 

Hoewel we stiekem hadden gehoopt dat Kawasaki het blok wat zou hebben gekieteld verbaast het ons ergens ook weer niet dat het niet is gedaan, in eerdere testen hadden we al geconstateerd dat 't eigenlijk een verdomd fijn blokje is. Lees hier anders nog maar eens het vergelijk met tussen de Z400 en de KTM 390 Duke, of de circuit- en straattest bij Motorland Aragon van de Ninja 400.

Die lekkere stuureigenschappen hebben beide modellen te danken aan het vakwerkbuisframe, dat met dezelfde speciaal voor de H2 ontwikkelde software is ontworpen. Niet gek dus dat het frame op 't oog veel gelijkenis heeft met de Z H2. Met een zithoogte van 785 mm zijn beide modellen zeer toegankelijk en voor wie de zit wil aanpassen is er Kawasaki's unieke ERGO-fit optionele zadel. 

De korte wielbasis van 1.370 mm in combinatie met een lange achterbrug, balhoofdhoek van 24,75° en slechts 92 mm naloop hebben geresulteerd in een scherpe handling (nogmaals, sla de eerdere testen er maar op na), de 41 mm telescoop en 310 mm remschijf voor benadrukken eens temeer dat hier twee volwassen motoren staan, maar dan in de vedergewicht categorie: de Z400 weegt 167 kilo, de Ninja brengt 1 kilo meer op de schaal. Rijklaar...

De Z400 is met z'n scherpe Sugomi styling meteen herkenbaar als lid van de Z-familie, naast de Z125, Z650 en Z900. De Ninja 400 is op zijn beurt meteen herkenbaar als lid van de Ninja-familie, naast de Ninja 125, Ninja 650 en Ninja ZX-10R en RR. En dat 't een verdomd goed fietsje is heeft het WK Supersport 300 wel aangetoond, waar de fiets 4 jaar op rij met de wereldtitel naar huis is gegaan. 

De 2023 Z400 en Ninja 400 zijn vanaf augustus dit jaar beschikbaar bij de Kawasaki dealers in de kleuren Candy Lime Green & Pearl Robotic White (Z400) en Lime Green (KRT Edition) & Metallic Carbon Gray (Ninja 400). Hoeveel ze moeten gaan kosten is nog niet bekend.