Zoeken

Honda vraagt patent aan voor Hawk 11 buiten Japan

7 februari 2023
Na de motor het afgelopen jaar in Japan op de markt te hebben gezet heeft Honda ook in India een ontwerp patent voor de Hawk 11 aangevraagd, een eerste teken dat de motor ook buiten Japan op de markt zal worden gezet.

Vorig jaar rond deze tijd kwam Honda met de eerste teasers van een ophanden zijnde Hawk 11, een Neo-retro café racer op basis van de 1.100 paralleltwin van de CRF1100 Africa Twin en NT1100, die een maand later in Japan op de Osaka Motorcycle Show werd onthuld.

Hoewel de motor wereldwijd werd goed ontvangen, gaf Honda aan dat de motor alleen in Japan op de markt zou worden gezet, deed dat in de loop van het jaar en hield zich op de vlakte voor wat betreft andere markten. En dus bleef het voor iedereen gissen of, en zo ja, wanneer de Hawk 11 in andere landen zou worden gelanceerd.

Daar lijkt wat helderheid in te zijn gekomen. Op 2 augustus 2022 heeft Honda namelijk bij IP India Patent een ontwerp patent voor de Hawk 11 aangevraagd, welke in het Design journaal van week 49/2022 op 9 december 2022 is gepubliceerd. 



Nu zegt een patentaanvraag op zich nog niet zo veel, patenten worden aan de lopende band aangevraagd en lang niet altijd leidt dat tot een daadwerkelijk productiemodel, maar in dit geval lijkt het toch sterk dat na Japan de Hawk 11 in ieder geval in India op de markt zal worden gezet. 

Nu staat India vooral bekend als het land waar met name lichte motoren tot pak 'm beet 300cc als warme broodjes over de toonbank gaan, maar dat is aan het veranderen - ook zware motoren beginnen hun weg te vinden naar 's werelds grootste motormarkt. 

Om die markt te bedienen heeft Honda in India BigWing dealers geïntroduceerd, een netwerk dat sinds z'n lancering alleen maar is uitgebreid. De lancering van de Hawk 11 zou perfect passen in die nieuwe bedrijfsfilosofie. 

Daarmee blijft de vraag natuurlijk onbeantwoord of de Hawk 11 bij ons in Europa op de markt zal worden gezet, maar wij achten de kans nu toch iets groter dan vorig jaar, toen Honda heel stellig zei dat de motor alleen in Japan op de markt zou worden gezet.