Zoeken

Honda vervangt CB500X door iets avontuurlijkere NX500

10 november 2023
Honda heeft de CB500X voor modeljaar 2024 behoorlijk onderhanden genomen. En 'm meteen een nieuwe naam gegeven. Vanaf nu gaat Honda's kleintje Avontuur voor het A2-rijbewijs als NX500 door het leven, vernoemd naar de legendarische NX650 Dominator.

Geïntroduceerd in 2013 als onderdeel van het nieuwe 500-platform naast de CB500F en CBR500R had Honda met de CB500X het Allroad segment toegankelijk gemaakt voor het A2 rijbewijs. "Een ultracompetente en multi-inzetbare fiets zonder franjes, geschikt voor een grote groep motorrijders", aldus Honda over de CB500X.

Nog zo'n mooi citaat: "Het bestaansrecht van de CB500X steunt op een eenvoudige formule: een vinnige, en gelauwerde tweecilinder met een pak koppel en punch onderin, die toch stevig in toeren kan gaan - gepaard met een chassis dat een uitermate comfortabele baanligging garandeert doorheen de stad en op de snelweg. Dat alles verpakt in een unieke, eigen adventure-stijl."

In 2016 volgde een eerste update met een grotere benzinetank, meer windbescherming en een groter windscherm. Ook kwam er LED-verlichting, een voorvork met instelbare veervoorspanning en een aanpasbaar remhendel. De 2019 update zorgde voor een gesofisticeerde adventure-uitstraling, een krachtiger motorblok en enkele upgrades aan het chassis. In 2022 maakte een Showa 41mm SFF-BP USD-vork z’n opwachting, evenals dubbele remschijven voor, een lichtgewicht swingarm en een opnieuw ontworpen voorwiel.

Voor 2024 is Honda's insteek voor deze motorfiets verbeterd, maar niet wezenlijk veranderd. De naam is echter wel nieuw. De NX500 heeft volgens Honda een heel eigen identiteit, met een nieuwe, agressieve styling, naar eigen zeggen hoogwaardige technologie en diverse andere upgrades, waarmee Honda hoopt de harten en hoofden van de Europese motorrijders in vervoering te brengen.



De letters ‘NX’ hebben een behoorlijke geschiedenis bij Honda, en de ééncilinder NX650 Dominator – die op het einde van de jaren 80 debuteerde met een unieke mix van straat- en offroadstijl – staat in harten gegrift over heel Europa. 

NX betekent ‘New X-over', wat de nieuwe NX500 volgens Honda perfect omschrijft. Geweldig op slingerende wegen, indrukwekkend op gravel en klaar om kilometers te vreten – waarbij z’n ruime inzetbaarheid kracht wordt bijgezet door z’n flink geüpdatete adventure-styling. De wielen zijn daarenboven lichter, en de instellingen van de vering zijn zowel voor- als achteraan opgewaardeerd om de rijkwaliteit te verbeteren. 

Het A2-geschikte, tweecilinderblok met slipperkoppeling kan bovendien uitpakken met de toevoeging van Honda Selectable Torque Control (HSTC) en ECU-updates die de acceleratie verbeteren.

Meest in het oog springend is het compleet nieuwe design, dat weliswaar in grote lijnen gelijk is aan dat van z'n voorganger, maar toch duidelijk is vernieuwd met een nieuwe koplampsectie en nieuwe zijpanelen. Volgens Honda zorgt de LED-koplamp voor een felle lichtbundel voor betere zichtbaarheid bij een nachtelijke rit, uiteraard is ook de rest van de verlichting LED. 



Vanuit het zadel heb je zicht op een compleet nieuw 5" TFT-kleurendisplay, dat is overgenomen van de dit jaar geïntroduceerde nieuwe Transalp. Het display maakt gebruik van optische hechting om de zichtbaarheid in fel zonlicht te verbeteren, een primeur voor een Honda-motorfiets. Door de ruimte tussen het afdekglas en het TFT-scherm af te dichten met hars, wordt de reflectie verminderd en de lichtdoorlatendheid verbeterd. Je kunt kiezen uit balk-, cirkel- en eenvoudige weergavepatronen en het biedt ook de IOS/Android smartphone-connectiviteit van Honda RoadSync.

Deze nieuwe functie - samen met een vereenvoudigde, gebruiksvriendelijke, verlichte, in vier richtingen te bedienen schakelaar op de linker stuurhelft - maakt eenvoudige turn-by-turn navigatie op het scherm mogelijk, evenals de optie (via een Bluetooth-headset in je helm) voor de rijder om te bellen of naar muziek te luisteren. Het enige wat je hoeft te doen is de Honda RoadSync app downloaden, verbinding maken met de NX500, en rijden maar.

Aan het frame heeft Honda geen aanpassingen doorgevoerd, volgens Honda geeft het 35 mm stalen diamantframe voldoende feedback, ongeacht de ondergrond, en hebben de vorm en positie van de steunen en de stijfheidsbalans van het frame de trillingen tot het minimum beperkt. De wielbasis bedraagt 1.445mm met een balhoofdshoek en een naloop van respectievelijk 27,5° en 108 mm, en een gewichtsverdeling van 48.7/51.3. Het rijklaargewicht bedraagt 196 kg. 



De Showa 41 mm Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) upside-down voorvork verdeelt de functies van de vork over de twee poten – de Big Piston cartridge in de ene en de spiraalveer in de andere vorkpoot. De voorvork heeft een veerweg van 135 mm en nieuwe instellingen voor veerconstante en demping om de reactie en het rijgevoel te verbeteren voor zowel gebruik op de weg als offroad. 
 
De monoshock achter beschikt over 135mm veerweg, heeft nieuwe instellingen die passen bij de voorkant en de zuiger met grote diameter zorgt voor een uitstekende temperatuurregeling; de veervoorspanning kan in 5 standen worden ingesteld. De achterbrug is gemaakt van 2 mm staal en heeft een holle dwarsbalk. 
  
Geheel nieuw zijn de gegoten aluminium wielen. Door over te stappen van een conventioneel Y-vormig 7-spaaks ontwerp naar Y-vormige 5-spaaks, is 800 gram voor en 700 gram achter aan gewicht bespaard. Deze vermindering van het onafgeveerde gewicht werkt samen met de herziene veringsinstellingen om het stuurgedrag en het gevoel in alle situaties te verbeteren. 

Het 19-inch voorwiel is gekoppeld aan een 17-inch achterwiel; de banden met trailprofiel hebben de maten 110/80-R19 en 160/60-R17. De twee 296mm remschijven vooraan worden bediend door axiaal gemonteerde tweezuigerremklauwen van Nissin; de remschijf van 240 mm aan de achterkant kan rekenen op een éénzuigerremklauw.



Wat de 471 cc paralleltwin betreft heeft Honda de afstelling aangepast voor meer trekkracht van onderuit. De PGM-FI brandstofinjectie wordt gevoed door een min of meer rechte luchtstroom door de airbox en gasklephuizen. Door optimalisatie van het ontstekingstijdstip en de lucht/brandstofverhouding moet een krachtiger acceleratiegevoel vanaf lage toeren zijn gecreeerd, met een lineaire vermogensafgifte en gasgevoel. De uitlaatdemper is voorzien van twee uitlaatpijpjes, waardoor elke puls een sportief randje krijgt en het geluid bij hoge toerentallen raspt.

Net als voorheen levert de twin een topvermogen van 35 kW (47,5 pk) bij nu 8.600 tpm en een maximumkoppel van 43 Nm bij 6.500 tpm. Nieuw is de toevoering van HSTC Honda Selectable Torque Control, in de volksmond gewoon tractiecontrole genoemd. Het systeem vergelijkt de snelheid van voor- en achterwiel om wielspin te detecteren en past indien nodig de injectie aan om het koppel soepel te reduceren. HTSC kan ook volledig worden uitgeschakeld.

Leverbaar in de kleuren Grand Prix Red, Matt Gunpowder Black Metallic en Pearl Horizon White. Prijs en levertijd is nog niet bekend.