Honda geeft Africa Twin flinke update voor 2024
Het is inmiddels al weer 8 jaar geleden dat Honda in 2016 de Africa Twin een nieuw leven inblies, in vorm van de CRF1000L Africa Twin, die als tegenhanger van de BMW R 1200 GS moest worden gezien. De keuze van Honda om niet direct het gevecht met de GS aan te gaan, maar voor een compleet andere strategie te kiezen, pakte zeer goed uit. Al in het eerste jaar was de Africa Twin de op een na best verkochte Allroad, achter de GS. Sinds zijn terugkeer heeft Honda al meer dan 85.000 motoren die de naam 'Africa Twin' dragen verkocht.
Al na twee jaar kreeg de Africa Twin z'n eerste update, waarbij Throttle By Wire (TBW) werd geïntroduceerd en de motor 4 rijmodi en instelbare tractiecontrole kreeg. Het in- en uitlaatsysteem werd aangepast om de motor wat meer pit te geven en daarnaast werd een tweede model ernaast gezet: de Africa Twin Adventure Sports, die zich onderscheidde door betere windbescherming, een grotere tank van 25 liter, langere veerwegen en een beduidend hogere zit.
Wederom twee jaar later volgde een nieuwe mijlpaal in de evolutie van de Africa Twin met een groter motorblok van 1.084 cc met langere slag, verbeterde elektronica en een nieuw TFT-display dat later geschikt voor Apple CarPlay werd gemaakt. De Adventure Sports uitvoering kreeg dezelfde zithoogte als de gewone versie (en werd daarmee enorm veel toegankelijker) en kon daarnaast optioneel met semi-actieve Showa vering worden uitgerust, Showa EERA (Electronically Equipped Ride Adjustment) (EERA).
De meest recente update was het afgelopen jaar in 2022, waarbij de settings van de DCT Dual Clutch Transmission semi-automaat werden verfijnd, met soepelere bediening in eerste en tweede versnelling. Daarnaast kreeg de Africa Twin een aluminium bagagedrager als standaarduitrusting.
Voor 2024 krijgen Honda's belangrijkste adventure motoren aanzienlijk opgewaardeerde prestaties, nieuwe technologieën en updates aan boord die hun mogelijkheden en aantrekkelijkheid verder vergroten. Tenminste, dat is wat Honda belooft.
De geliefde paralleltwin van 1.084 cc blijft het hart van de Africa Twin-familie en profiteert voor 2024 van aanzienlijke verbeteringen op vlak van vermogen en koppel, in het lage en middelhoge toerengebied. Het maximumvermogen blijft 102 Pk, maar het maximale koppel groeit met 7% tot 112 Nm en wordt al geleverd bij 5.500 t/min in plaats van 6.250 t/min op de huidige.
De compressieverhouding stijgt van 10,1:1 naar 10,5:1, wat – in combinatie met wijzigingen aan de kleptiming, inlaatpoorten en ECU-instellingen – voor meer vermogen over de hele linie moet hebben gezorgd. De wijzigingen aan het uitlaatsysteem dragen bij aan de verbeterde prestaties, met een nieuwe uitlaatdemper die volgens Honda een aangenaam pulserende toon te berde brengt bij lagere toerentallen en een forsere bastoon naarmate het toerental aanzwelt.
Beide modellen zijn leverbaar met een manuele of Dual Clutch Transmission (DCT) transmissie, de semi-automatische versnellingsbak waar Honda aan vast blijft houden. En begrijpelijk, wanneer je naar de cijfers kijkt. Sinds z'n introductie in 2009 op de VFR1200F heeft Honda in Europa meer dan 240.000 motoren met DCT verkocht.
Voor 2024 is het DCT-systeem op de Africa Twins verfijnd. Volgens Honda wordt er nu eerder teruggeschakeld, is er een meer natuurlijke overgang tussen 1 en 2 met wegrijden en is de bochtdetectie verbeterd.
Oh ja, nog even wat aanvullende cijfers: vorig jaar was de Africa Twin de best verkochte motor van Honda en koos 49% van de kopers van een CRF1100L Africa Twin, en zelfs 71% van de nieuwe eigenaars van een CRF1100L Africa Twin Adventure Sports voor Honda's unieke DCT-systeem.
In navolging van de Africa Twin Adventure Sports heeft Honda de Showa EERA semi-actieve vering als optie op de gewone Africa Twin toegepast. De Showa EERA past de demping onder het rijden automatisch aan en daarnaast kan via het 6,5 inch TFT-touchscreen de veervoorspanning van de achtershock worden aangepast. Het systeem is beschikbaar in 5 modi - SOFT (zacht), MID (gemiddeld), HARD (hard), OFF-ROAD (off-road) en USER (gebruiker).
Voor wat de Africa Twin Adventure Sports betreft, in 2022 goed voor 56% van de verkopen van de Africa Twin in Europa, die heeft Honda voor 2024 wat meer richting asfalt gepositioneerd. Het 21" voorwiel heeft namelijk het veld geruimd voor een 19" exemplaar en daarnaast is de veerweg met 20 mm ingekort. In combinatie met een bredere voorband moet dit voor meer grip en feedback aan de voorkant hebben gezorgd. Bijkomend voordeel is ook dat het zwaartepunt is verlaagd.
Honda spreekt bij de Adventure Sports verder van een agressief nieuw ontwerp van de bovenkuip om de windbescherming en aerodynamica te verbeteren. Het scherm is - net als bij de gewone Africa Twin - in 5 standen instelbaar en het zadel is compleet nieuw en van een 15 mm dikkere voering voorzien.
De CRF1100L Africa Twin is leverbaar in Grand Prix Red en Matt Ballistic Black Metallic. De CRF1100 Africa Twin met Showa EERA is verkrijgbaar in exact dezelfde kleuren, maar ook in een derde kleur: Pearl Glare White en Glint Wave Blue Metallic Tricolour. De motor is standaard uitgerust met handvatverwarming en een ACC-aansluiting. De CRF1100L Africa Twin zal verkrijgbaar zijn in Mat Ballistic Black Metallic en Pearl Glare White Tricolour. Leverbaar vanaf december 2023.