Honda CB500 Hornet: nieuwe naam, nieuw uiterlijk
"Een nieuwe naam en een nieuw uiterlijk geven de CB500 Hornet een frisse uitstraling op weg naar 2024", aldus Honda in de persinformatie van het naakte familielid van het A2-platform, die voorheen als CB500F door het leven ging. Na de begin dit jaar geïntroduceerde CB750 Hornet heeft Honda de Hornet naam nu naar drie modellen uitgebreid: CB1000 Hornet, CB750 Hornet en CB500 Hornet.
Honda heeft hiermee de Naked-modellen als zijnde een familie willen stroomlijnen, maar heeft die filosofie niet doorgetrokken naar het ontwerp: elk van de drie modellen heeft een totaal eigen gezicht en dat is op z'n zachtst gezegd heel apart. Het hele idee achter een modelfamilie is juist dat familiaire gezicht over de hele linie door te trekken. KTM begon ermee met de DUKE, Kawasaki volgde met de Z en Ninja en Yamaha deed het met de MT. Om maar eens een paar model-families te noemen.
Zo dus niet bij Honda, dat bij de CB500 Hornet alleen de modelnaam heeft gestroomlijnd. Nu zijn de verschillen ten opzichte van de CB750 Hornet weliswaar een heel stuk kleiner dan de nieuwe CB1000 Hornet, die als twee druppels water op de enkele jaren geleden uit productie genomen Kawasaki Z1000, maar toch. En in alle eerlijkheid: ondanks dat spreekt die CB1000 Hornet wel het meest tot de verbeelding, die het mooist zou zijn geweest als ze alledrie dit smoelwerk hadden gekregen. Of als ze terug waren gegaan naar het design van de laatste Hornet, want die was wél messcherp.
Wat design betreft mogen wij dan niet bepaald vrolijk worden van de nieuwe CB500 Hornet, maar goed, smaken verschillen en er zullen dus ongetwijfeld ook motorrijders (en niet te vergeten motorrijdsters) zijn die 'm wel mooi vinden. We kunnen het ons niet voorstellen, maar goed, iedereen zijn smaak.
Waar we daarentegen wel vrolijk van worden zijn de andere aanpassingen die de "Motorcycle Formally Known as CB500F" is ondergaan. Te beginnen met het 5" TFT-kleurendisplay waar je vanuit het zadel op uitkijkt, dat van de CB750 Hornet is overgenomen en dat Honda ook op de nieuwe Transalp heeft toegepast.
Het TFT kent maar liefst 4 verschillende layouts en is gemakkelijk te bedienen via nieuwe schakelaars aan het stuur. Het TFT heeft - we zouden haast zeggen, uiteraard - Bluetooth connectiviteit en kan aan de Honda RoadSync app worden gekoppeld. Deze nieuwe app maakt eenvoudige turn-by-turn navigatie op het scherm mogelijk, evenals de optie (via een Bluetooth-headset in je helm) om te bellen of naar muziek te luisteren.
Aan motorblok en rijwielgedeelte heeft Honda geen noemenswaardige aanpassingen gedaan, maar wel aan de elektronica en injectie. Honda zegt de ECU te hebben aangepast om de motor meer trekkracht te geven van onderuit, zonder dat dit overigens ten koste van verbruik is gegaan. Honda claimt een verbruik van 1 op 28,6 per liter, wat de motor in combinatie met de 17 liter tank een actieradius van bijna 500 kilometer geeft.
Het meest interessant is echter nog dat Honda het kleintje Hornet van tractiecontrole heeft voorzien door de toevoeging van wat Big Red HSTC noemt, Honda Selectable Torque Control. Met een beperkt vermogen van slechts 35 kW, het maximaal toegestane voor het A2-rijbewijs, lijkt dat misschien de allergrootste flauwekul, maar zolang het niet storend ingrijpt hebben wij d'r geen moeite mee. We weten inmiddels dat ook met weinig vermogen tractiecontrole soms best handig kan zijn.