Zoeken

Harley kondigt 2022 Low Rider S en Low Rider ST aan

27 januari 2022
Harley-Davidson heeft de Low Rider S voor 2022 een flinke update gegeven en er tegelijkertijd een Low Rider ST versie aan toegevoegd. Beide uitvoeringen worden aangedreven door de nieuwe Milwaukee-Eight 117 V-twin.

 

Als we de fans mogen geloven heb je cruisers, en heb je de Low Rider S, de meest ultieme cruiser waarmee wij afgelopen jaar nog Oerend Hard naar de Achterhoek zijn gegaan. 

Waren we toen met de 114 ci versie op pad, voor modeljaar 2022 hebben de Amerikanen de cilinderinhoud op 117 cubic inches gezet, 1.923 cc volgens ons metrische systeem. Dat is gerealiseerd door zowel de boring als de slag te vergroten naar nu 103,5 x 114,3 mm. De Milwaukee-Eight 117 is goed voor 169 Nm koppel bij 3.500 tpm en dat is 5% meer dan de 155 Nm bij 3.000 tpm van z'n voorganger.

Naast het nieuwe blok heeft Harley de 2022 Low Rider S met een nieuwe, op het stuur gemonteerde combinatie van analoge toerenteller met digitale snelheidsmeter uitgerust, die de instrumenten van de tankconsole vervangt. Dat zal een tegenvaller voor de die-hard fans zijn, maar het grote voordeel is dat de tellers nu beter in je zichtveld zitten. 

Interessant is ook de hogere (buiten het zicht gemonteerde) monoshock achter (13 mm meer slag, 25 mm meer veerweg achter, 19 mm hoger bij het zadel), die de achterkant heeft verhoogd en de Low Rider S daarmee 1 graad meer hellingshoek geeft. Dat scheelt weer iets slijtage van je voetsteunen. 

Waar de Low Rider S als een agressieve performance cruiser moet worden gezien, ontworpen voor zij die op zoek zijn naar bruut vermogen, biedt de nieuwe Low Rider ST volgens de Amerikanen de veelzijdigheid van harde zadeltassen en een vaste kuip. 

Brad Richards, Harley-Davidson Vice President of Design:
“Een belangrijk element van dit model is de op het frame gemonteerde kuip. De vorm is geïnspireerd op de klassieke FXRT Sport Glide kuip die populair is bij West Coast customizers.” 

“Met de dominante centrale koplamp geflankeerd door zijopeningen, is de genetische connectie met de originele FXRT goed zichtbaar. De scherpere plooien en nieuwe verhoudingen in de Low Rider ST-kuip zorgen voor een look die modern, sportief en aerodynamisch hoogwaardiger is ten opzichte van de FXRT-kuip. De zadeltassen hoog boven de uitlaat verbeteren de prestaties van de ST omdat ze de hellingshoek niet beperken en de rijder zo stimuleren om iedere bocht vol aan te vallen.”


De vorm van de nieuwe op het frame gemonteerde kuip is ontwikkeld door middel van CFD-analyse (computational fluid dynamics) en praktijktests. Drievoudige vaste splitstream-ventilatieschachten moeten turbulenties rond de helm bij snelwegsnelheden beperken. Een 6-inch windscherm heeft een Dark Smoke-tint en de kuip behuist een enkele 5,75-inch LED-koplamp.

De afsluitbare, hardcase zadeltassen hebben een gestroomlijnd clam-shell ontwerp waardoor ze volgens Harley gemakkelijk te laden en te lossen zijn. De tassen kunnen met één hand worden geopend door een zittende rijder, en een dempingsmechanisme zorgt ervoor dat de zadeltasdeksels soepel openen en sluiten. De tassen kunnen in enkele seconden worden verwijderd met een intern quickrelease mechanisme. De gecombineerde capaciteit van de zadeltassen is 54 liter.

Een diep solozadel helpt rijders op hun plaats te houden tijdens agressieve acceleraties en bochten. Een 1-inch motocross-stuur is gemonteerd op 4-inch pull-back verhogers, terwijl een subtiele, getextureerde zwarte console bovenop de 19 liter brandstoftank ligt. Instrumentatie wordt gepresenteerd door een compact digitaal display in de stuurverhoger, voor een strakke custom look.

Het rijgedrag en de handling worden verbeterd door het chassis, dat is geoptimaliseerd om het gewicht te verminderen zonder in te boeten aan stijfheid. De Milwaukee-Eight 117-aandrijflijn is stijf in het frame gemonteerd om de chassisstijfheid verder te verbeteren. Een 43 mm upside-down voorvork verstevigt de voorkant voor een responsieve rijervaring, en interne single cartridge technologie houdt het voorwiel op het asfalt geplant voor verbeterde rem- en handlingprestaties.

De Low Rider ST is net als de S uitgerust met een grotere monoshock achter, wat het rijcomfort en de hellingshoek ten goede moet zijn gekomen. Met de hydraulische afstelling van de veervoorspanning onder het zadel kan de rijhoogte op alle omstandigheden worden aangepast.

Beide modellen zijn leverbaar in de kleuren Vivid Black en Gunship Grey. De Low Rider ST is vanaf eind maar 2022 wereldwijd leverbaar, de Low Rider S is nu al bij de dealers te bezichtigen.