Zoeken

Harley-Davidson vernieuwt Softail familie voor 2018

Big Twin Custom revolutie

23 augustus 2017
Harley-Davidson heeft z’n grote nieuws voor 2018 bekend gemaakt. The beginnen met de Softail familie, waar ter bekrachtiging van Harley’s 115e jubileumjaar naar liefst acht gloednieuwe modellen te ontdekken zijn. En eigenlijk nog meer, als je de stock optie voor het 114 ci motorblok meetelt.

Een complete Big Twin custom revolutie, zo omschrijft Harley-Davidson de voor 2018 complet vernieuwde Softail familie, die de high-speed performance van de Dyna familie combineren met de volgens Harley ongeëvenaarde custom look van de Softail familie. 

Volgens Harley is de nieuwe Softail familie ontwikkeld in het grootste productontwikkelingsproject van het merk. De nieuwe Softails hebben een stijver en aanzienlijk lichter frame, om het krachtige koppel van de nieuwe Milwaukee-Eight 107 en 114 motoren, waarvan we inmiddels weten hoe ontzettend vet die zijn, optimaal te kunnen benutten.

Met high-performance Dual Bending Valve voorvork en een eenvoudig verstelbare, verborgen monoschokbreker aan de achterkant, moeten de agressief vormgegeven 2018 modellen sneller, lichter en beter handelbaar zijn dan al hun Big Twin cruiser voorgangers.  



Paul James, manager of Product Portfolio, Harley-Davidson Motor Company:
“De nieuwe Softails zijn het resultaat van het meest uitgebreide onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma in de geschiedenis van H-D. Duizenden uren research en testen hebben geleid tot het van de grond af opnieuw ontwerpen van deze nieuwe cruisers. We hebben de volledige rijervaring naar een hoger niveau getild. Op het vlak van authenticiteit, heritage en soul met hedendaagse technologie hebben we motoren gebouwd die je moet ervaren om te geloven.”


Harley-Davidson’s historie, authenticiteit en stijl hebben een moderne touch gekregen. De acht nieuwe Softails hebben volledig nieuwe designs die ze sterk onderscheiden van hun voorgangers, maar ook van elkaar. Deze nieuwe benchmark in stijl, comfort en performance voor fabrieks-custom cruisers geeft rijders het perfecte platform voor verdere personalisatie. Tenminste, aldus Harley in haar persinformatie.

Brad Richards, vice president of Styling and Design, Harley-Davidson Motor Company:
“Authentiek Harley-Davidson design vereist oog voor ieder kleinste detail in het ontwerpproces: moeilijk om te maken, onmogelijk om na te maken. Harley-Davidson motoren zijn geen wegwerpproducten; ze worden doorgegeven van generatie op generatie. We bekijken iedere bout en iedere moer op de bike, alle afwerkingen, ieder detail. Het nieuwe Softail frame is een kunstwerk: hoe meer we verwijderden, hoe meer de pure essentie overbleef. Dit design bewijst hoeveel teamwork ons ontwikkelings- en styling-proces vereist.” 

Nieuw rijwielgedeelte

De handling van een Softail krijgt een hele nieuwe dimensie dankzij een lichter, stijver frame dat vorm en functie naar een hoger plan tilt, met behoud van de klassieke hardtail-look. Het nieuwe frame biedt hedendaags rijcomfort, met scherpere hellingshoeken op de meeste modellen, een betere instuur-respons, snellere acceleratie, minder gewicht en eenvoudiger van de standaard halen dan eerdere modellen.  

Een nieuw, zeer stijf stalen buizenframe van gehard staal vormt de kern van het 2018 Softail frame. In combinatie met de swingarm is het chassis significant stijver geworden. Het frame zelf is 65% stijver dan het vorige Softail ontwerp, wat zorgt voor een 34% toename in de overall stijfheid van het chassis. Bovendien is het ontwerp een stuk minder complex, met maar liefst 50% minder componenten en 22% minder lasverbindingen.

Er zijn twee unieke swingarmen, een voor smalle achterbanden en eentje voor brede. Het brede chassis is 5,89 kg (15%) lichter, terwijl het smalle chassis 8,16 kg (20%) van het gewicht af schaaft. De swingarm geeft bewegingen van het achterwiel door aan de onder het zadel geplaatste monoshock, met behoud van de pure, klassieke lijnen van een hardtail frame.  

Gloednieuwe high-performance Dual Bending Valve voorvork – voor het eerst gepresenteerd op de 2017 Touring modellen – levert de demping performance op van een cartridge vork, maar met verbeterde, meer responsieve demping-eigenschappen. Die zijn met een veerweg van 130 mm geoptimaliseerd voor zowel comfortabel cruisen als pittig doorrijden. De aangepaste wielbasis en naloop zorgen eveneens voor betere handling.

De nieuwe monoshock achtervering houdt de klassieke hardtail look in stand, terwijl de verbeterde geometrie zorgt voor een hoogwaardiger rijervaring, meer tractie en meer controle. Dankzij de eenvoudig verstelbare veervoorspanning kan er tot 217 kg aan passagier en/of bepakking mee, voor meer passagierscomfort en optimale handling.

De nieuwe Softail modellen zijn tot 17 kg lichter dan hun voorgangers. Deze verbeterde pk-gewichtverhouding zorgt voor snellere acceleratie, betere remperformance en dynamisch bochtenwerk, met scherpere hellingshoeken op de meeste modellen.

Sommige modellen hebben nieuwe banden, speciaal ontwikkeld om samen te werken met het nieuwe Softail chassis. Ze hebben geoptimaliseerde constructies en verbeterde compounds voor vertrouwenwekkende, duurzame performance onder alle omstandigheden. Nieuwe zadeldesigns en –materialen zorgen voor een verbeterde pasvorm voor een bredere groep rijders en meer comfort tijdens cruisen.  

Milwaukee Eight

Alle 2018 Softail modellen worden aangedreven door de krachtigste motoren ooit aangeboden in Harley-Davidson Big Twin cruisers, de nieuwe Milwaukee-Eight™ 107 en 114 V-Twins. Milwaukee-Eight motoren hebben de iconische 45-graden V-Twin cilinderhoek, met een brede bovenkant met enkele nokkenas, die voor een gespierd contour naar beneden taps toeloopt.

De stijve bevestigingspunten van het nieuwe Softail frame zijn ontwikkeld om het motorblok nauw te omsluiten en de stijfheid van het chassis te versterken. Milwaukee-Eight motoren voor Softail modellen hebben daarnaast een verfijnd, dubbel intern balansas-systeem dat motorvibraties reduceert, met behoud van het bekende Harley-Davidson gevoel. Harley-Davidson’s beroemde ‘potato-potato-potato’ geluid komt extra duidelijk door, dankzij verminderde inlaat- en mechanische geluiden.  

De twee beschikbare cilinderinhouden:

Milwaukee-Eight™ 107
 (107 CID; 1745cc) Standaard op alle modellen

- 100mm boring en 111.1mm slag, met 10.0:1 compressieverhouding
- 0-100 km/u – 10% snellere acceleratie dan de High Output Twin Cam 103
- 100-130 km/u in 5de versnelling – 16% snellere acceleratie dan High Output Twin Cam 103
- ABS

Milwaukee-Eight™ 114 
(114 CID; 1868cc) Optioneel

- Beschikbaar op: Fat Bob 114, Fat Boy 114, Breakout 114, Heritage Classic 114
- 102mm boring en 114.3mm slag, met 10.5:1 compressieverhouding
- Ventilator inlaat met 114 graphics en emblemen 
- Standaard ABS
- 0-100 km/u – 9% snellere acceleratie dan de Milwaukee-Eight 107
- 100-130 km/u in 5de versnelling – 13% snellere acceleratie dan Milwaukee-Eight 107