Harley-Davidson lanceert Screamin' Eagle 135: meest extreme V-twin ooit
Waar Suzuki zich volledig heeft teruggetrokken uit de motorsport, om zich volledig op emissievrije aandrijvingen te concentreren en er geen link meer is tussen motorsport en productiemotoren, hebben ze uitgerekend bij Harley-Davidson juist het tegenovergestelde gedaan.
De aan de andere kant van de Atlantische oceaan ooit als grap begonnen Bagger-race als bijprogramma van het MotoAmerica wegrace kampioenschap is inmiddels uitgegroeid tot een serieuze raceklasse. Omdat het geen zak uitmaakt waarmee je racet, zolang je er maar voor zorgt dat je met soortgelijke motoren aan de start verschijnt.
De MotoAmerica Mission King of the Baggers wegrace series heeft er bij Harley-Davidson toe geleid om de Milwaukee-Eight V-twin flink op te peppen, om aartsrivaal Indian weer te kunnen verslaan, die afgelopen jaar met de titel naar huis is gegaan.
De Screamin' Eagle 135 Stage IV Performance Crate Engine is door de Harley-Davidson Powertrain Operations in Menomonee Falls, Wisconsin ontwikkeld en getest en is in feite een van high-performance onderdelen voorziene Milwaukee-Eight V-twin.
Naast het blok biedt Harley ook nog de nieuwe draadloze Screamin’ Eagle Pro Street Performance Tuner, de enige beschikbare kit die de het maximale uit de 135ci V-twin haalt en dat binnen de in de V.S. geldende emissie-eisen en met behoud van garantie doet.
Het blok is ontwikkeld om volgas te rijden bij hoge snelheid en vanaf toertempo direct vermogen te kunnen leveren om in te halen. De cijfers liegen er niet om: Harley claimt een maximum koppel van maar liefst 194 Nm bij 3.500 tpm en een topvermogen van 130 pk bij 5.500 tpm. Da's ongeveer 28% meer koppel en 41% meer vermogen dan de Milwaukee-Eight 117.
Wat ze precies aan het blok hebben aangepast? Om te beginnen heeft zowel de boring als de slag van 103,5 x 114,3 mm naar nu 109,5 x 117,5 mm vergroot, met van gepatenteerde coating voorziene cilinderbussen en een nieuw vliegwiel. Om meer lucht in de cilinders te krijgen is een 68 mm gasklephuis met bijbehorend CNC-gefreesd inlaatspruitstuk gemonteerd.
Uiteraard zijn ook de in- en uitlaatpoorten in de cilinderkop bewerkt voor een meer efficiëntere vulling, zijn high-performance klepveren toegepast en is een sportievere nokkenas met een agressiever profiel gemonteerd. Een Screamin' Eagle Pro Billet Cam Plate en oliepomp levert meer oliedruk, om de terugval van oliedruk als gevolg van hete olie te minimaliseren.
Nog niet genoeg? Naast de hoge-lift nokkenas met high-performance lagers en high-performance stoterbussen is het blok van nieuwe 10.7 high-compression gesmede zuigers voorzien en heeft Harley nieuwe high-capacity injectoren gemonteerd, die 6,8 gram benzine per seconde kunnen inspuiten.
Tot slot kunnen ook nog een Screamin’ Eagle Ventilator Extreme Air Cleaner luchtfilter en Screamin’ Eagle Street Cannon einddempers worden gemonteerd, maar dat is niet strikt noodzakelijk.
Het blok gaat in de Verenigde Staten vanaf $7.995,95 over de toonbank, da's exclusief montage natuurlijk. Leverbaar in twee verschillende uitvoeringen, voor de Touring modellen vanaf 2021 met olie/luchtgekoelde Milwaukee-Eight V-twin en voor de Touring modellen vanaf 2021 met Twin-Cooled Milwaukee-Eight V-twin.
Of het blok ook in Europa leverbaar zal worden is niet bekend, maar aangezien het in de V.S. niet geschikt is voor California modellen gaf ons sterk het idee dat de 135ci V-twin in Europa wel eens niet aan de emissie-eisen zou voldoen. Navraag bij Harley Benelux leerde ons dat het blok inderdaad niet naar Europa zal komen.