Harley-Davidson breidt Bagger familie uit met Road Glide ST en Street Glide ST
Sinds de komst van de King of the Baggers raceklasse als bijprogramma van het Amerikaanse superbike kampioenschap heeft de Bagger in de V.S. een hele nieuwe dimensie gekregen. Wat in eerste instantie als een grap begon is aldaar tot een serieuze raceklasse aan het uitgroeien.
Vanuit dat perspectief bezien is de Milwaukee-Eight 117 V-twin aandrijving van beide ST modellen een logische stap. Ten opzichte van de Milwaukee-Eight 114 levert de 117 ci V-twin 5% meer koppel, wat neerkomt op een maximumwaarde van 172 Nm bij 3.750 tpm.
De Milwaukee-Eight 117 heeft high-performance nokkenas, een high-flow inlaat en een hoogwaardige uitlaat die is getuned om de motorprestaties te maximaliseren en een hartverwarmende roffel te produceren.
Voor wie dat niet genoeg is, kan door de dealer Screamin' Eagle Performance Parts Stage Upgrades van Harley-Davidson Genuine Motor Parts & Accessories laten installeren om de motorprestaties nog verder te verbeteren.
Street Glide ST
Harley-Davidson introduceert een nieuwe kijk op snelheid: hot rod bagger performance, voor de rijder die in groot comfort iedere bocht wil aanvallen. De Street Glide ST combineert de vette Milwaukee-Eight 117-aandrijflijn met nieuwe ‘dark-and-bronze’ afwerkingen.
De iconische Batwing-kuip van Harley-Davidson heeft splitstream ventilatie om turbulenties rond de helm te reduceren, en een subtiel donker windscherm. Een low-profile tankconsole met tankdop aan de zijkant en subtiele valbeugels geven custom stijl en onderscheiden de Street Glide ST van andere Touring-modellen.
De Street Glide ST is grotendeels afgewerkt in zwart: voorkant, bedieningselementen, aandrijflijn en uitlaat. De enige heldere onderdelen zijn de stoterstangbuizen, klepstoters en gefreesde cilindervinnen. De Matte Dark Bronze-afwerking van de gegoten aluminium Prodigy-wielen, de gekleurde band op de onderste rocker-box, het medaillon van het ontstekingsdeksel en de klassieke script-tankgraphic zorgen voor een subtiel contrast met de donkere afwerkingen.
Er zijn twee lakopties: Vivid Black of Gunship Grey. Het voorspatbord is getrimd voor een sportief profiel en een lichtere look, en standaardlengte zadeltassen vervangen de verlengde tassen van de Street Glide Special. Een Heavy Breather-inlaat met naar voren gericht, zichtbaar luchtfilterelement versterkt de performance-first styling, terwijl het nieuwe solozadel de Street Glide ST een slanke en agressieve look geeft.
De achtershocks met emulsietechnologie hebben hydraulisch aan te passen veervoorspanning, voor een optimale rijervaring en controle. De 49 mm voorvork met dual bending valve technologie levert lineaire dempingskenmerken voor soepele handling. Reflex gekoppelde Brembo met ABS zijn standaard.
Andere features zijn het Boom! Box GTS-infotainmentsysteem met kleurentouchscreen, twee op de kuip gemonteerde speakers en een verborgen radioantenne. Elektronische cruise control houdt een constante snelheid aan voor comfort tijdens lange ritten. Een Daymaker LED-koplamp stoot een indrukwekkende, helderwitte straal licht uit. Het Smart Security System met op nabijheid gebaseerde, handsfree veiligheidsfob biedt gemoedsrust.
Road Glide ST
De gestroomlijnde Road Glide ST heeft de attitude van de prijswinnende Screamin' Eagle fabrieksracer, ondersteund door het brute vermogen van de Milwaukee-Eight 117-aandrijflijn. Onverminderd rijcomfort en de vaste Sharknose-kuip spreken een rijder aan voor wie gewoon indrukwekkend niet indrukwekkend genoeg is.
De kenmerkende en aerodynamische Road Glide Sharknose-kuip is voorzien van drievoudige splitstream-ventilatie om turbulenties rond de helm te beperken. De kuip is bekroond met een subtiel donker windscherm en bevat dubbele Daymaker LED-koplampen die een indrukwekkende stoot helderwit licht geven. Een subtiele valbeugel en tankconsole vormen samen de Road Glide ST-sierlijnen.
Een nieuw solozadel onthult het achterspatbord en geeft de machine zijn doelgerichte stance, samen met standaardlengte zadeltassen en een ingekort voorspatbord. De donkere voorkant, bedieningselementen, aandrijflijn en uitlaat contrasteren met heldere stoterstangbuizen en klepstoters en gefreesde cilindervinnen.
Verder contrast wordt geleverd door een Matte Dark Bronze-afwerking op de gegoten aluminium Prodigy custom wielen, de gekleurde band op de onderste rockerbox, het medaillon van het ontstekingsdeksel en de klassieke script-tankgraphic. Er zijn twee lakopties: Vivid Black of Gunship Grey. Een Heavy Breather-inlaat met naar voren gericht, blootgesteld luchtfilterelement versterkt de performance-first styling.
Qua rijwielgedeelte is technisch gezien er eigenlijk geen verschil tussen de Street en de Road Glide ST. Ook bij de Road Glide ST zien we dus de Showa vering, Reflex gekoppelde Brembo remmen met ABS, het Boom! Box GTS-infotainmentsysteem met kleurentouchscreen, twee op de kuip gemonteerde speakers en een verborgen radioantenne.
Elektronische cruise control houdt een constante snelheid aan voor comfort tijdens lange ritten. Een Daymaker LED-koplamp stoot een indrukwekkende, helderwitte straal licht uit. Het Smart Security System met op nabijheid gebaseerde, handsfree veiligheidsfob biedt gemoedsrust.
Cornering Rider Safety Enhancements by Harley-Davidson
Optioneel op de Street Glide ST en Road Glide ST. Bochten-verbeterde veiligheidsverbeteringen van Harley-Davidson is een verzameling technologieën die rijders helpt onder alle omstandigheden de gekozen lijn te houden. Dit technologiepakket biedt de volgende verbeteringen:
• Bochten-verbeterde elektronisch gekoppelde remmen
• Bochten-ABS
• Bochten-tractiecontrole met modi
• Drag Torque Slip Control
• Vehicle Hold Control
• Bandenspanningscontrole (TPMS)