Zoeken

Einde GSX-R tijdperk nabij?

18 juli 2022
Achtendertig jaar sinds de lancering van de allereerste GSX-R lijkt eind dit jaar bij Suzuki het doek te vallen voor de motor die aan de bakermat van het supersport segment heeft gestaan. Tenzij Suzuki op de valreep besluit om de GSX-R1000 aan te passen aan Euro5, maar die kans achten wij zeer klein.

We schrijven het jaar 1984 als Suzuki specifiek voor de Japanse markt de GSX-R400 lanceert, waarmee wordt ingespeeld op de wetgeving die motoren boven de 400cc onbetaalbaar heeft gemaakt. In 1985 werd de GSX-R750 geïntroduceerd, een jaar lager gevolgd door de GSX-R1100, waarmee de markten buiten Japan werden bediend. 

Sinds die tijd zijn de vier letters GSX-R bij Suzuki synoniem geweest voor sportiviteit. Naast de GSX-R750 en GSX-R1100 kwam Suzuki in 1992 nog met een derde model, de GSX-R600, terwijl de dikke 1100 in 2001 door de GSX-R1000 werd opgevolgd als nieuw homologatiemodel van het WK Superbike, waar de cilinderinhoud van viercilinders op 1.000cc was gezet. 

De GSX-R was van meet af aan een klinkend succes, in de hoogtijdagen van de Supersport gingen er alleen al bij ons in Nederland vet meer dan 1.000 units over de toonbank - alleen al van het succesvolste model, de GSX-R750, werden er per jaar zo'n 750 units verkocht. 

In 2012 werd een ongekend indrukwekkende mijlpaal van maar liefst 1 miljoen GSX-R'en bereikt die sinds de lancering van de allereerste GSX-R waren verkocht, wat leidde tot de lancering van een gelimiteerde GSX-R1000Z, waarvan er slechts 1985 werden geproduceerd. 

Het supersport segment raakte daarna echter in een vrije val, enerzijds omdat elektronica de prijs behoorlijk had opgedreven en anderzijds omdat ze zo ver waren doorontwikkeld en over zoveel vermogen beschikten dat ze voor rijden op straat hun doel allang voorbij hadden geschoten. De enige reden om nog te investeren in het supersport segment was om deel te kunnen nemen aan wegrace motorsport. 



Om die reden lanceerde Suzuki in 2017 nog een compleet vernieuwde GSX-R1000 en GSX-R1000R, waarbij de Japanners alles uit de kast hadden getrokken om van de GSX-R weer de allerbeste supersport te maken. Het was de allereerste superbike met variabele nokkenassen en dat was niet het enige dat de 2017 versie uniek had gemaakt. 

De rentree in het WK Superbike bleef helaas echter uit, waardoor niemand ooit écht de potentie van de GSX-R1000R heeft kunnen zien, maar dat het ontwikkelingsteam in Hamamatsu z'n huiswerk zeer goed had gemaakt bleek in het EWC Endurance World Championship, waar de GSX-R1000R nog steeds de 24-uurs races wist te domineren. 

Toen Suzuki in 2017 de GSX-R1000 vernieuwde en er een R1000R aan toevoegde, werden die opmerkelijk genoeg als Euro4 modellen in Europa op de markt gezet, terwijl Euro5 al om de hoek lag. Vanaf 1 januari 2020 moesten alle nieuwe modellen aan Euro5 voldoen, vanaf 2021 gold dat ook voor alle bestaande modellen.

Nu had Suzuki alsnog de GSX-R1000 kunnen aanpassen aan Euro5, maar in plaats daarvan besloten de Japanners begin vorig jaar een "End of Series" verzoek in te dienen, waarmee toestemming werd verkregen om de Euro4 GSX-R1000 nog twee jaar te mogen verkopen. 

Met nog minder dan een half jaar te gaan tot 2023 betekent dit dat het eind van de GSX-R1000 met rasse schreden naderbij aan het komen is, en met de recente aankondiging van Suzuki zich aan het eind van dit seizoen terug te trekken uit zowel de MotoGP als het EWC is de kans nagenoeg nihil dat Suzuki met een vernieuwde GSX-R1000 zal gaan komen. 

Suzuki kondigde aan z'n focus te willen gaan verleggen naar duurzame platformen, en zolang klimaatneutrale brandstoffen niet door overheden als duurzaam worden gezien achten wij de kans 0,0001% dat Suzuki voor het eind van het jaar toch nog een Euro5 GSX-R1000 uit de hoge hoed zal toveren. Mocht er nog toekomst zijn voor de GSX-R, dan zal dat ongetwijfeld over enkele jaren een GSX-Re zijn.