Zoeken

Eerste specificaties Kawasaki EV-modellen uitgelekt

3 augustus 2023
Oorspronkelijk waren ze voor zomer 2023 aangekondigd, maar dat blijkt iets te optimistisch te zijn geweest. Inmiddels zijn er zijn nu echter technische specificaties uitgelekt van Kawasaki's eerste elektrische motorfietsen, de Ninja e-1 en de Z e-1.

Het is al weer driekwart jaar geleden dat Kawasaki op de EICMA in Milaan haar CO2-neutrale plannen uitvouwde en daarbij onder andere het doek trok van twee EV-modellen, een naked Z EV en een gestroomlijnde Ninja EV, daarbij wel aangevend dat deze niet als de definitieve modelnamen moesten worden gezien.

Wat technische specificaties betrof hield Kawasaki zich grotendeels op de vlakte en doet dat nog steeds, een van de weinige dingen die wereldkundig werd gemaakt was dat beide modellen als 125cc equivalent moesten worden gezien, voor in en rond de stad. Daarmee wisten we dus dat het vermogen maximaal 15 pk zou zijn, naar de rest bleef het gissen. 

Werden beide EV modellen tijdens de onthulling op de EICMA in Milaan nog voor zomer 2023 aangekondigd, inmiddels weten we dat dit iets te optimistisch is geweest. Officieel hult Kawasaki zich nog steeds in stilzwijgen, maar uit betrouwbare bron hebben wij vernomen dat lancering nog steeds voor 2023 staat gepland, als 2024 model. 

Dat de lancering van beide modellen inderdaad nog dit jaar zal zijn, is af te leiden uit het feit dat Kawasaki al in meerdere continenten typegoedkeuring heeft voor een Z e-1 en Ninja e-1, waaruit (naast de naam) het een en ander uit kan worden afgeleid. 



Zo zijn beide modellen een gehomologeerd vermogen van 9 kW, ofwel 12 pk voor diegenen die voor de oer-aanduiding gaan. Dat is weliswaar minder dan de 15 pk (11 kW) die hier in Europa zijn toegestaan voor het A1-rijbewijs, maar omdat elektrisch over een constant koppel beschikt zijn die cijfers niet 1 op 1 met een 125cc te vergelijken. 

Sterker, vanwege dat constante koppel (dat veel sterker zal zijn dan een 125cc) zijn we nog voor er ook maar een meter mee te hebben gereden ervan overtuigd dat de EV de 125cc wat performance betreft het nakijken zal geven. 

Helemaal als we ook nog eens het gewicht erbij nemen. De naked Z e-1 weegt volgens de documenten slechts 135 kilo (je leest het goed!) en dat is maar liefst 11 kilo minder dan een Z125 (146 kg) op de weegschaal zet. Bij de gekuipte Ninja e-1 claimt Kawasaki een gewicht van 140 kg.

Die cijfers zijn nog indrukwekkender wanneer je bedenkt dat beide modellen niet van de 125cc varianten, maar van de Z400 en Ninja 400 zijn afgeleid. Met een rijklaargewicht van 167 kilo is het verschil tussen de Z e-1 en de Z400 zelfs 32 kilo, terwijl het koppel van de EV-modellen dat van de 400's ver zal ontstijgen. 

De wielbasis is met 1.370 mm gelijk aan die van de 400 modellen, terwijl de bandenmaten (100/80-17 voor en 130/70-17 achter) op hun beurt van de 125 zijn afgeleid.

Het enige dat Kawasaki had bevestigd was dat beide fietsen zullen zijn voorzien van twee batterijpakketten met een gecombineerde capaciteit van 3 kWh, uit de documenten blijkt nu dat deze van het type lithium-ion zijn. 

Elke batterij weegt 12 kilo en ze zijn zo ontworpen dat ze uitwisselbaar zijn. Kawasaki is op dit punt al een samenwerking met de andere Japanse fabrikanten aangegaan. Samen met ENEOS Holdings hebben de Big Four een bedrijf opgezet, Gachaco Inc., om een batterij-wissel systeem en netwerk te ontwerpen.