Zoeken

Eerste foto's en specs gelekt van CFMoto 800 NK

20 december 2022
Na eerder de motor al min of meer aan te hebben gekondigd heeft CFMoto in China typegoedkeuring voor de 800 NK aangevraagd. Dankzij die aanvraag weten we nu hoe de naked op basis van KTM's LC8c paralleltwin eruit komt te zien en wat z'n specificaties zijn.

Twee maanden geleden hadden we al de hand weten te leggen op ontwerptekeningen die hét bewijs waren dat er bij CFMoto inderdaad aan een productieversie werd gewerkt van het NK-C22 conceptmodel op basis van de LC8c paralleltwin van KTM's 790 Duke. 

CFMoto heeft in China inmiddels al typegoedkeuring gekregen en dankzij die documenten zijn er nu eerste foto's plus wat summiere technische informatie van de nieuwe 800 NK, na de 800 MT het tweede model op basis van de KTM LC8c twin. 

Uit de documenten blijkt bovendien dat de 800 NK in twee verschillende uitvoeringen op de markt zal worden gezet. De 800 NK lijkt op papier een gedegen concurrent voor de Honda CB750 Hornet en Suzuki GSX-8S, evenals de 790 Duke die KTM begin dit jaar weer terug in het gamma heeft opgenomen als A2-alternatief voor de 890 Duke. 

Wat design betreft heeft de 800 NK best veel gelijkenis met het NK-C22 conceptmodel, het grootste verschil zit 'm in de achterkant, waar de fraaie enkelzijdige achterbrug van het conceptmodel het veld heeft geruimd voor een dubbelzijdige brug die goedkoper te produceren is. 

Het design komt trouwens uit de pen van Kiska, het ontwerpburo dat al vanaf het begin van KTM's wederopstanding met het Oostenrijkse merk verweven is. 

Uit de documenten blijkt dat de 799cc LC8c paralleltwin een topvermogen heeft van 99 pk, bij een rijklaargewicht van 186 kilo. Daarmee geeft de 800 NK de Hornet en GSX-8S het nakijken, maar het zou ons niet verbazen als het voor de Europese markt het vermogen op 95 pk is teruggezet, zodat de motor op 35 kW voor het A2-rijbewijs kan worden teruggezet.

De foto's laten twee verschillende displays (een klein een een groot) zien, wat doet vermoeden dat CFMoto een basisversie en een premium variant gaat uitbrengen, waarbij die premium versie over uitgebreidere elektronica beschikt. Denk daarbij aan uitgebreidere connectiviteit, maar ook een IMU met hellingshoek afhankelijke rij-assistentie behoort tot de mogelijkheid. 

Het rijwielgedeelte lijkt daarentegen bij beide uitvoeringen gelijk, op het oog lijken de upside down voorvork, dubbele remschijven en J.Juan radiale remklauwen identiek, maar d'r kan natuurlijk altijd verschil in detail zijn.