Eerste beelden van Moto Morini X-Cape 1200
Het is een publiek geheim dat sinds de overname door de Chinezen bij Moto Morini met man en man wordt gewerkt aan een nieuwe generatie van de legendarische 1.187cc V-twin, waarmee Morini zich in 2006 in vorm van de Corsaro 1200 met een mokerslag weer terug op de kaart had gezet.
De Corsaro 1200 had een topvermogen van 142 pk en was daarmee op dat moment de sterkste motor in het sportieve Naked segment, maar nog indrukwekkender was de explosieve manier waarop dat vermogen tot je beschikking kwam. Zelfs in derde versnelling lanceerde de Corsaro z'n voorwiel richting luchtruim. En dat in een tijd dat nog niemand van tractiecontrole, laat staan wheeliecontrole, had gehoord.
Na de Corsaro, die in verschillende uitvoeringen op de markt werd gezet, volgde de retro-klassieke 9.5, de allrounder Granpasso 1200 en zat er ook nog een Granferro 1200 als tegenhanger van de Hypermotard in de pijplijn, maar dat laatste model heeft de productiefase nooit gehaald. Voor die tijd was Morini al weer failliet.
In 2011 deden twee Milanese ondernemers een ijdele poging Morini een nieuw leven in te blazen, maar de wederopstanding kwam pas echt op gang nadat het roemruchte merk in 2018 door de Chinese Zhongneng Vehicle Group werd opgekocht.
Na amper drie jaar werd de X-Cape 650 gepresenteerd, een bijzonder frisse middenklasse Allroad die verdomd veel waar voor je geld bleek te zijn, nog geen jaar later werd het 650 platform met de Seiemmezzo STR en Seiemmezzo SCR aangevuld. Het was tijdens de introductie van die Seiemmezzo dat ons werd verteld dat in 2024 een nieuw 1200 platform zou worden gelanceerd op basis van de CorsaCorta V-twin, in 2026 gevolgd door een nieuw '900' platform.
Het eerste model op basis van de Bialbero CorsaCorta 1.187cc V-twin (we weten 't, het is een hele mond vol) is de nu onthulde X-Cape 1200, die in feite als de opvolger van de Granpasso 1200 kan worden gezien. Meer dan dit plaatje heeft Morini niet vrijgegeven, dus naar de specs is het voorlopig nog even gissen.
Dat neemt niet weg dat we wel een schot voor de boeg kunnen nemen. Uitgaand van de Granpasso is het aannemelijk dat de 87° V-twin een topvermogen zal hebben van rond de 120 pk, hoewel we niet gek zullen staan kijken wanneer dat straks zo'n 140 pk (of misschien zelfs nog meer) blijkt te zijn om meer in lijn met de GS en KTM Adventure te zijn.
Wat wel uit de foto is af te leiden is dat bij de X-Cape 1200 niet de minste onderdelen zijn gebruikt. De Brembo M50 Monobloc remklauwen zijn in dit segment state-of-the-art, met de spaakwielen (19" voor en 17" achter) wordt het stoere karakter nog eens extra onderstreept. Het design heeft een duidelijke familiegelijkenis met de X-Cape 650.
Blijft de vraag wanneer de motor officieel zal worden gepresenteerd, maar gezien het feit dat 'ie als 2024 model op de markt wordt gezet zou het ons niet verbazen als dat al dit najaar blijkt te zijn.