Ducati viert dubbele WK-titel met gelimiteerde Panigale V4 edities
In het Foggy en daarna het Bayliss tijdperk was het de normaalste zaak van de wereld dat er een Limited Edition racereplica op de markt werd gezet - zelfs van Ben Bostrom is destijds een übervette replica op de markt gezet, maar die tijd ligt inmiddels al weer ver achter ons, na de laatste wereldtitel in 2011 leek de dominantie van Ducati in het worldSBK definitief ten einde te zijn.
Pas toen Ducati van de V-twin overstapte op de Panigale V4, volgens velen een MotoGP racer met kenteken, kwam de wereldtitel voor het eerst echt binnen handbereik, maar overspeelde Bautista zijn kaarten en ging de titel alsnog naar Johnny Rea.
Drie jaar na dat debacle hebben Bautista en Ducati alsnog hun gram gehaald en het seizoen gedomineerd, waardoor elf jaar na dato de wereldtitel weer in de wacht is gesleept. En niet alleen de rijderstitel, daarnaast werden door Ducati ook het constructeurskampioenschap en de teamtitel in de wacht gesleept.
Een week eerder was Ducati er in de MotoGP al in geslaagd om voor het eerst sinds Casey Stoner in 2007 de wereldtitel in de koningsklasse te halen, dankzij een waanzinnig seizoen met Pecco Bagnaia, die na de race op de Sachsenring 91 punten achterstand op toen WK-leider Fabio Quartararo had en kansloos voor de titel leek.
Naast de rijderstitel werden door Ducati ook de constructeurstitel en de teamtitel binnengehaald, een droomresultaat voor Ducati dat uitkwam dankzij het uitzonderlijke werk van de ingenieurs, teams en rijders, maar vooral ook Ducati Corse grote baas Gigi Dall'Inga. Een dubbele triomf die Ducati wilde vieren met twee unieke collectors items.
De twee speciale series, gemaakt op basis van de Panigale V4 S, zijn gespoten in de kleurstellingen van de motoren van Pecco Bagnaia #63 en Álvaro Bautista #19. Elke motorfiets uit de serie wordt uniek door de originele handtekening van de rijder op de tank, die vervolgens wordt beschermd met een laag doorzichtige lak.
De twee motorfietsen, geproduceerd in een genummerde en gelimiteerde serie, vieren in hun productienummers het geboortejaar van Ducati. In feite zal elke serie uit slechts 260 stuks bestaan, ter ere van 1926, het jaar waarin het bedrijf uit Bologna werd opgericht.
De Panigale V4 2022 World Champion Replica motoren worden, net als de racemotoren waarop ze zijn geïnspireerd, alleen aangeboden als eenzitter en worden versterkt door de uit massief aluminium gefreesde kroonplaat met lasergravure van de modelnaam en het progressieve nummer.
De replica modellen zijn voorzien van een droge STM-EVO SBK-koppeling met negen platen, een Akrapovič straatlegale demper (2 kg lichter dan de standaard Panigale V4), een Brembo-remsysteem met Stylema R remklauwen en MCS-hoofdremcilinder met afstandsregeling, verstelbare voetsteunen van Rizoma van gefreesd aluminium en raceplexiglas.
Andere technische details die deze speciale motorfietsen kenmerken zijn het hitteschild van het uitlaatspruitstuk achter, de afdekking van de dynamo, de voor- en achterspatborden en de luchtkanalen van de voorremmen, allemaal van carbon.
Ook de afdekking van de eenzijdige achterbrug is van koolstofvezel, gecombineerd met titanium. De serie gewijd aan Álvaro Bautista #19 is voorzien van de tank van geborsteld aluminium die te vinden is op de meer verfijnde versies van de Panigale V4.
Elke motor wordt geleverd in een krat met speciale graphics en wordt geleverd met een certificaat van echtheid, een aangepaste motorhoes en het Ducati Data Analyser+ data-acquisitiesysteem.
Wie wil profiteren van de prestaties van deze twee motorfietsen op het circuit, kan de extra meegeleverde accessoires monteren, zoals de carbon fiber open koppelingsdeksel, verwijderingskits voor kentekenplaten en spiegels en de aluminium race tankdop.