Zoeken

Ducati Panigale V2 nu ook in Black on Black livery

7 juni 2023
De 90° V-twin (door Ducatisten steevast L-twin genoemd vanwege z'n layout) heeft Ducati in de motorsport groot gemaakt, maar momenteel is de Panigale V2 samen met de Panigale V2 Bayliss de enige overgebleven V-twin supersport in huize Ducati. Om je toch wat meer keuze te bieden hebben de Italianen daar nu een nieuwe Black on Black livery aan toegevoegd.

Een verfijnde combinatie van sportiviteit en elegantie, dat is volgens Ducati de Panigale V2 in een notendop. Een motor die er klaar voor is om enthousiastelingen een unieke ervaring te geven op het circuit, dankij z'n hoge performance. 

Dat laatste zijn we absoluut wel overtuigd, alleen al het feit dat de fiets die nu in het WK Supersport riant aan de leiding gaat veel dikker is dan dan de 851 waarmee het avontuur voor Ducati in het WK Superbike begon. Dikker zelfs dan de legendarische 916, waarvan het design van de Panigale is afgeleid.

Ter illustratie: de 916 haalde 109 pk uit een cilinderinhoud van 916cc, waar de Panigale V2 nu 155 pk uit 955cc weet te persen. Wat - als je 't WK Supersport niveau bekijkt - meer dan 50% méér is dan Ducati's allereerste wapen in het WK Supersport, de 748, die goed was voor een topvermogen van 98 pk. 

Het is ook een bak meer dan de Yamaha R6, Kawasaki ZX-6R en Honda CBR600RR en een klein beetje meer dan de MV Agusta F3 800, samen met de Panigale V2 goed voor 9 overwinningen in 10 races dit seizoen (6 voor Ducati, 3 voor MV). 



De Panigale V2 was trouwens niet het eerste 'kleintje' supersport van Ducati dat qua longinhoud de oorvader van z'n grote broer was gepasseerd, die eer was naar de Panigale 955 gegaan, de laatste Panigale die door een getal zou worden aangeduid. 

Motorisch zijn beide modellen (op kleine technische details na) identiek, het grote verschil tussen de 955 en de V2 zat 'm in het design dat bij de V2 gelijk was betrokken met dat van de V4. De dubbelzijdige achterbrug van de 955 had het veld geruimd voor de prachtige enkelzijdige achterwielophanging van de V4.

Daarnaast had Ducati ook het elektronicapakket verfijnd, met de 6-assige IMU gekoppeld aan ABS Cornering EVO, Ducati Traction Control (DTC) EVO 2, Ducati Wheelie Control (DWC) EVO, Ducati Quick Shift up/down (DQS) EVO 2 en last but not least Engine Brake Control (EBC) EVO, dat je moet helpen om de Duc zo rap mogelijk de hoek om te krijgen.

De Panigale V2 Black on Black Edition komt naast Ducati Red. Hoeveel 'ie moet gaan kosten en wanneer 'ie leverbaar is, is niet bekend, maar voor de rode moet € 23.190 op tafel worden gelegd en we hebben zo 't idee dat de Black on Black nog wel eens een paar honderd euro duurder zou kunnen zijn.