Zoeken

Ducati onthult DesertX Rally: meest extreme Ducati offroad

4 oktober 2023
Net als je denkt dat in het Adventure segment de piek wel is bereikt doet Ducati d'r nog een kolenschep bovenop met de DesertX Rally, de überverse van de motor die in standaard trim al klaar voor de Dakar rally is.

Het is ergens onvoorstelbaar hoe snel dingen kunnen veranderen. Waar voor de kredietcrisis de Supersport modellen nog als warme broodjes over de toonbank gingen en iedereen nog laatdunkend deed over de GS zijn vijftien jaar later de rollen totaal omgekeerd en zijn het juist de dikke Allroads of Adventure motoren (hoe je het noemen wilt) die volle zalen trekken en zijn het de Supersports nog maar amper aan de man worden gebracht. 

Zo dus ook bij Ducati. Groot geworden in het WorldSBK, de focus altijd volledig op sportiviteit op straat en op circuit gehad en nog nooit een stap richting onverhard gezet. Tot de wereld veranderde en Ducati zich ineens op offroad ging focussen. In eerste instantie met een meer offroad geschikte Rally uitvoering van de Multistada, om vervolgens met DesertX echt all the way te gaan. Een motor die leek te zijn gemaakt om dwars mee door de Sahara te gaan. 

Voor wie dat nog niet extreem genoeg was heeft Ducati daar nu weer een überversie van gelanceerd: DesertX Rally, die alleen al dankzij z'n kleurstelling (zei er iemand Marlboro?) zeer opvallend is. En hoewel dat zeker wel de meest opvallende feature is, is dat zeker niet de belangrijkste. In technisch opzicht is Ducati met de Rally versie echt wel een stap verder gegaan.

Te beginnen met de vering, waar de al niet bepaald kinderachtige volledig instelbare 46 mm KYB voorvork met 230 mm veerweg het veld heeft geruimd voor een 48 mm closed cartridge voorvork met Kashima coating op de buitenpoten en DLC op de binnenpoten. Eveneens volledig instelbaar en met 250 mm veerweg. KYB heeft ook een andere achtershock geleverd, met een grotere zuiger en 240 mm veerweg, 20 mm meer dan de gewone DesertX. De achterbrug is op die langere veerweg aangepast.



Dankzij die langere veerwegen heeft ook de grondspeling een enorme stap gemaakt, van 250 mm naar 280 mm, en voor de obstakels die je dan nog tegenkomt heeft Ducati een carbonfiber carterbeschermplaat toegepast. Keerzijde van de langere veerwegen en grotere grondspeling is wel dat daarmee ook de zithoogte flink is gestegen, van 875 mm naar nu 910 mm, maar een trappetje om plaats te nemen krijg je d'r niet bij. 

Nu is Ducati wel zo slim geweest om in het optiepakket een lager zadel op te nemen, dat de zithoogte naar 885 mm verlaagd, en iets zegt ons dat hier straks best wel eens veel vraag naar zou kunnen zijn. 

We gaan nog effe door wat de aanpassingen ten opzichte van de standaard DesertX betreft. Beide versies hebben -uiteraard- spaakwielen met Pirelli Scorpion Rally STR rubber, maar bij de Rally versie heeft Ducati het achterwiel een smallere velg gegeven, 4" in plaats van 4,5". Verder zijn de wielen verstevigd, met robuustere naven, spaken en velgen voor het extremere offroad werk, en binnenbanden. 

Wat elektronica betreft zegt Ducati de zes verschillende rijmodi (Sport, Touring, Urban, Wet, Enduro, Rally) met bochten ABS, Ducati Traction Control (DTC) en Ducati Wheelie Control (DWC) te hebben aangepast op het nieuwe rijwielgedeelte en extremer offroad gebruik. En nog even over dat rijwielgedeelte: de wielbasis is 17 mm langer en daarnaast is nu standaard een Öhlins stuurdemper voorzien. 

Voor wie dat allemaal nog niet extreem genoeg is: optioneel kan de benzinetank nog eens met een 8-liter tank worden uitgebreid, waarmee je dus 29 liter brandstof kunt meenemen. Optioneel is ook een Termignoni race systeem, dat je nog eens 7% meer vermogen geeft dan de standaard 110 pk bij 9.250 tpm en 92 Nm bij 6.500 tpm, maar da's alleen voor de Sahara, de openbare weg mag je d'r niet mee op.

De DesertX Rally is begin januari 2024 bij de Ducati dealer te verwachten, prijzen vanaf € 25.490 (€ 22.595 BE).