Ducati Multistrada V4 RS: Superbike meets Touring
Waar normaal gesproken bij een speciale, gelimiteerde versie het onderscheid door wat exclusieve en vooral ook dure onderdelen wordt gemaakt is Ducati bij de Multistrada V4 RS voor het eerst een behoorlijke stap verder gegaan, door de motor ook van een veel sportiever kloppend hart te voorzien. De 1.158cc V4 heeft namelijk het veld geruimd voor de 1.103cc V4 van de Panigale V4.
Dankzij die V4 met desmodromische klepaandrijving biedt de Multistrada V4 RS unieke prestaties en rijsensaties, volgens Ducati met behoud van de balans die de Multistrada familie altijd heeft gekenmerkt. Het onmiskenbare geluid van de Desmosedici Stradale met droge koppeling en Akrapovič einddemper maakt de beleving er alleen maar mooier van.
De meest veeleisende motorrijders zullen de technische en stijlvolle details waarderen die er een unieke motor van maken qua persoonlijkheid en karakter. Het RS logo is ontworpen door Centro Stile en is verwerkt in de livery, op de sleutel en in de graphics van het dashboard.
De slanke en gestroomlijnde achterzijde, die exclusief voor deze motorfiets is ontworpen, helpt om hem nog sportiever te maken. Ducati zegt dat de Multistrada V4 RS een model is waarbij elk onderdeel, elk detail - van het elektronische pakket met radartechnologie tot het zeer lichte titanium achterframe - is gekozen met één enkel doel: het creëren van de sportiefste toerfiets ooit. De meest opwindende Multistrada ooit gemaakt door Ducati.
De Multistrada V4 RS combineert de onmiskenbare Multistrada lijn met technische oplossingen die doen denken aan de technologieën die gebruikt worden in de racerij, typisch voor de supersportmotoren van Borgo Panigale. De naam RS heeft precies deze betekenis en herinnert aan een andere motorfiets in de geschiedenis van Ducati - de Monster S4 RS - geboren volgens dezelfde inspirerende principes.
De verschillende carbon onderdelen, zoals het voorspatbord, de handkappen (speciaal ontworpen voor dit model), de hitteschilden en de "snavel" aan de voorkant, creëren een spel van contrasten met de Iceberg White livery, verrijkt met verschillende verwijzingen naar de kleur van de Desmosedici MotoGP.
De slanke en lichtgewicht achterzijde van technopolymeer integreert de handgrepen voor de passagier en definieert een sportief, verfijnd en onmiskenbaar zijaanzicht. Het titanium frame voor de zadelsteun is een component van grote technische elegantie die de sportiviteit benadrukt en een gewichtsbesparing van 2,5 kg mogelijk maakt ten opzichte van het standaard frame.
De Ducati Multistrada V4 RS wordt geproduceerd in een genummerde serie. Het nummer staat op een zwart geanodiseerd aluminium plaatje, versierd met de Italiaanse vlag, dat is aangebracht op de kroonplaat.
De Multistrada V4 RS is zoals gezegd de enige Multi in de familie die is uitgerust met het Desmosedici Stradale motorblok van 1.103 cc. Om de souplesse van de Multistrada te combineren met de sportieve kenmerken van de Panigale V4 en Streetfighter V4, heeft Ducati de vermogenscurve van de V4 aangepast, wat volgens de Italianen voor een vloeiende afgifte onderin en een opwindend eindschot, dat door het geluid qua rijbeleving nog extra wordt versterkt.
Ducati zegt deze resultaten te hebben bereikt door gebruik te maken van het luchtfilter van de Panigale V4 R, dat beter doorlaatbaar en sportiever is, en een uitlaatsysteem met Akrapovič demper dat speciaal is ontwikkeld voor de Multistrada V4 RS.
In deze configuratie, die Euro 5+ gehomologeerd is, ontwikkelt het Desmosedici Stradale-motorblok een maximumvermogen van 180 pk, met een begrenzing op 13.500 tpm.
Tot slot is de Multistrada V4 RS, net als de Panigale V4 SP2 en Streetfighter V4 SP2, ook voorzien van een STM-EVO SBK droge koppeling van billet aluminium, met een specifieke configuratie van veren en slipperplaten. Dit onderdeel, dat het rijden soepeler maakt tijdens het remmen en aangrijpen, draagt ook bij aan de verrijking van het uitlaatgeluid met het typische metaalachtige geluid wanneer de koppeling wordt ingeknepen.
De Multistrada V4 RS is vanaf januari 2024 verkrijgbaar bij officiele Ducati dealers in één uitvoering, met standaard een radar voor en achter in de kleur Iceberg White.