Zoeken

Ducati Hypermotard 698 Mono: prijzig speelgoed

5 november 2023
Na recent het nieuwe Superquadro Mono motorblok te hebben gepresenteerd heeft Ducati nu het eerste model op basis van die nieuwe eencilinder onthuld: de Hypermotard 698 Mono. De Hypermotard 698 Mono is volgens Ducati gemaakt met als enig doel om door de bochten te razen, tussen de curbs van de circuits maar ook in de stad, waarbij elke beweging wordt omgetoverd tot het leukste moment van de dag.

Ducati zegt dat de Hypermotard 698 Mono is ontworpen en gebouwd om maximale prestaties op asfalt te behalen. Hij is uitgerust met de nieuwe Superquadro Mono, de meest geavanceerde en krachtige eencilinder-wegmotor ooit gemaakt. Een recordmotor dankzij het maximale vermogen van 77,5 pk en het maximale toerental van 10.250 tpm, die nieuwe maatstaven vormen voor deze categorie. 

Deze motor is afgeleid van de tweecilinder van de Panigale 1299, waarvan hij de zuiger met een boring van 116 mm, de verbrandingskamer, de titanium inlaat- en stalen uitlaatkleppen en de desmodromische distributie erft, dezelfde oplossing die Ducati gebruikt in de MotoGP.

Volgens Ducati combineert de nieuwe Hypermotard 698 Mono typische Supermotard-race-esthetiek, essentieel, compact en agressief, met de strakke lijnen en aandacht voor oppervlakken die typisch zijn voor het Ducati-ontwerp.

Het resultaat is een slanke en strakke motorfiets. De tot een minimum teruggebrachte bovenbouw straalt Ducati-sportiviteit onmiddellijk uit en versterkt de verticale ontwikkeling van de nieuwe Superquadro Mono. Het hoge en vlakke zadel, het hoge voorspatbord, de scherpe achterkant en de kentekenplaten achter zijn allemaal elementen die zijn attitude bevestigen.

In lijn met de Ducati-stijl combineren de vijfspaaks lichtmetalen velgen met een "Y"-ontwerp een sportieve look met het voordeel van lichtheid. Een ander uniek element zijn de dubbele uitlaatdempers inzet kontje, een onderscheidend element van zowel de Hypermotard-familie als de race-Supermotards. 

De supercompacte LED-koplamp integreert de DRL-functie met een dubbel "C" lichtprofiel en maakt van de Hypermotard 698 Mono een motorfiets die niet onopgemerkt blijft. Dezelfde lichtsignatuur is terug te vinden in het achterlicht.

De funbike-persoonlijkheid van de Hypermotard 698 Mono komt duidelijk naar voren in de RVE-versie, gekenmerkt door de speciale 'Graffiti'-kleurstelling. Deze kleuring is gemaakt met behulp van waterstickers met als doel verfijnde en complexe graphics te verkrijgen, geïnspireerd op straatkunstwerken.



Kloppend hart is zoals gezegd de nieuwe Superquadro Mono, volgens Ducati een nieuwe benchmark onder de eencilinders. Het blok heeft dezelfde boring als de Superquadro V-twin van 116 mm, wat gecombineerd met een slag van 62,4 mm in een cilinderinhoud van 659 cc heeft geresluteerd. Ducati claimt een topvermogen van 77,5 pk bij 9.750 tpm en een maximum koppel van 63 Nm bij 8.000 tpm. 

Wat elektronica betreft is het nieuwe kleintje Hyper voorzien van bochten-ABS, Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control, Engine Brake Control, Ducati Power Launch en Ducati Quick Shift (DQS) Up/Down, die als accessoire voor de standaardversie kunnen worden aangeschaft en standaard zijn op de RVE versie.

De Hypermotard 698 Mono heeft vier rijmodi (Sport, Road, Urban en Wet) waaraan standaard de Engine Mode (beschikbaar op 3 niveaus), DTC, EBC en ABS-niveaus zijn toegewezen, die door de rijder kunnen worden aangepast. 

Alles wordt beheerd in het 3,8" LCD-dashboard met witte karakters op een zwarte achtergrond om de leesbaarheid van de informatie te garanderen. Net als bij de Panigale V4 beschikt de Hypermotard 698 Mono ook over een schakellampje wanneer de begrenzer is bereikt.

De Hypermotard 698 Mono is de eerste Ducati die vier ABS-niveaus biedt. Twee daarvan integreren de Slide-by-Brake-functionaliteit, die door het gebruik van de achterrem veilig en herhaalbaar bochtenwerk mogelijk maakt tijdens het powersliden bij sportief rijden op het circuit.

Als het ABS is ingesteld op niveau 3, wordt bij gebruik van de achterrem tijdens agressief remmen op de baan de Slide-by-Brake geactiveerd, waardoor de motor een beperkte stuurhoek krijgt die gemakkelijker te beheren is. Gewoon remmen, de bocht ingaan en de elektronica doet de rest. 

Dit niveau is ontwikkeld voor minder ervaren rijders op het circuit die zijwaarts willen gaan rijden bij het ingaan van bochten. Met dit niveau van Slide-by-Brake worden de powerslides aan de achterkant gemakkelijker controleerbaar, waardoor er ruimte overblijft voor plezier.

Wanneer ABS op niveau 2 is ingesteld, zorgt Slide-by-Brake voor een bredere zijwaartse hoek en meer uitgesproken powerslides in de hoek. Dit niveau is ontwikkeld voor sportief gebruik op het circuit voor wie al ervaring heeft met powerslides maar wil kunnen rekenen op de veiligheid die het ABS-systeem biedt.

Voor meer ervaren rijders die zelfstandig powerslides willen beheren bij het ingaan van bochten op de baan, is niveau 1 beschikbaar waarbij het ABS, en niet Cornering, alleen aan de voorkant actief is.

Tenslotte beschikt het ABS van de Hypermotard 698 Mono ook over niveau 4, ontwikkeld voor situaties met weinig grip om maximale stabiliteit en veiligheid te garanderen. Het is standaard gekoppeld aan de natte rijmodus.



De motor biedt 4 niveaus van Wheelie Control. Niveaus 4, 3 en 2 zorgen voor maximale acceleratie uit bochten terwijl de lift van het voorwiel wordt geminimaliseerd. Niveau 1 is echter ontwikkeld voor gebruik op het circuit en maakt het gecontroleerd en veilig optillen van de voorkant mogelijk, waardoor zowel de prestaties als het plezier worden gemaximaliseerd.

Bovendien is exclusief voor gebruik op het circuit de Ducati Performance-software voor Ducati Wheelie Control als accessoire verkrijgbaar. Deze functionaliteit kan alleen worden geactiveerd in combinatie met de Termignoni Ducati Performance-uitlaat, is niet straatlegaal, en biedt een aanvullende rijhulp genaamd Wheelie Assist. In dit geval helpt de elektronica de rijder bij het uitvoeren en onderhouden van een langdurige wheelie, waarbij de hoek wordt geregeld met behulp van het geleverde motorkoppel.

De Hypermotard 698 Mono is compact en licht, Ducati claimt een rijklaar gewicht zonder benzine van 151 kg, wat onder andere het vakwerkbuisframe met gedifferentieerde secties en een gewicht van slechts 7,2 kg te danken is, evenals de gietwielen (-0,5 kg t.o.v. spaakwielen), de remschijven met aluminium flens (-17% t.o.v. een stalen unit) en de lichtgewicht e volledig instelbare Marzocchi 45 mm upside down voorvork.

De vederlichte dubbelzijdige achterbrug werkt via een progressief lintsysteem met een volledig verstelbare achtershock. De wielen zijn voorzien van Pirelli Diablo Rosso IV-banden, met de maat 120/70 ZR 17 vooraan en 160/60 ZR 17 achteraan.

Het voorremsysteem bestaat uit een enkele schijf van 330 mm, speciaal ontwikkeld door Brembo voor de Hypermotard 698 Mono, met een Brembo M4.32 radiale remklauw. Aan de achterzijde bevindt zich een enkele schijf van 240 mm, eveneens met een speciaal ontwerp.

De rijpositie is ontworpen om maximale controle bij sportief rijden te garanderen, waarbij zowel traditioneel rijden met het been gestrekt als dat met de knie op de grond wordt ondersteund. Het verstelbare stuur bepaalt een dominante positie en bevordert lichaamsbewegingen. De positie is verstelbaar door middel van excentrische U-bouten.

Het ontwerp van de voetsteunen werd bestudeerd om de hellingshoek te maximaliseren. Bovendien is het door het verwijderen van de rubberen inzetstukken mogelijk om maximale grip te verkrijgen met racelaarzen bij gebruik op het circuit dankzij een specifieke bewerking van de rand. De extreem slanke bovenconstructie van de fiets en het platte zadel bedekt met een uiterst goed grippende stof vergemakkelijken lichaams- en beenbewegingen.

De nieuwe Hypermotard 698 Mono zal vanaf januari verkrijgbaar zijn bij dealers in het Ducati-netwerk in het klassieke Ducati Red met gepoedercoat frame, of in de RVE-versie met speciale graphics, zwart frame en standaard DQS quickshifter. Uiteraard is de fiets ook in A2-trim leverbaar. In deze uitvoering levert de Superquadro Mono 43,5 pk bij 6.250 tpm en 49 Nm bij 5.750 tpm. Prijzen vanaf € 14.690.