Zoeken

Documenten onthullen: Kawasaki heeft ZX-6R 636 vernieuwd

12 mei 2023
Officieel houden de de lippen nog stevig op elkaar, maar het heeft alle schijn dat Kawasaki met een stevig geüpdatete versie gaat komen van de ZX-6R 636. In de Verenigde Staten heeft Team Green namelijk twee nieuwe versies voor 2024 geregistreerd: de ZX636J en ZX636K.

De wereldwijde markt voor 600cc supersport motoren mag sinds de kredietcrisis in 2009 volledig zijn ingestort, maar daarmee is niet gezegd dat er helemaal geen markt meer voor is. Die is er zeker nog wel, maar alleen niet meer op de manier zoals het er 15 geleden aan toe ging, met puur op circuit gerichte hoogtoerige motoren waarmee je op straat totaal verloren bent. 

Meer bruikbaarheid voor op straat dus, een motor waarmee je nog terdege het circuit mee op kunt gaan en zelfs competitie mee kunt racen, maar dan gebruiksvriendelijk voor op straat. Motoren als de RS 660 en R7 zijn daar mooie voorbeelden van en was begin deze eeuw voor Kawasaki ook het argument om de ZX-6R 636 te lanceren, die dankzij z'n voor WK Supersport homologatie te grote cilinderinhoud wel bruikbaarder was op straat. 

Sinds de verplichting van Euro5 is de ZX-6R 636 in Europa uit het gamma geschrapt, maar in de Verenigde Staten - waar de 600 supersport nog best populair is en de milieueisen minder streng - is de motor nog gewoon leverbaar. 

De twee nieuwe modellen die zijn opgedoken in de EPA lijst van goedgekeurde straatmodellen in de V.S. verraden echter dat Kawasaki - als een van de weinigen - is blijven investeren in dit segment. De aanpassingen verraden bovendien dat het niet alleen bij de V.S. blijft, maar dat de geüpdatete versie in 2024 ook in Europa op de markt zal worden gezet. 

Goed, wat weten we. Volgens de documenten zijn de twee nieuwe versies, die de interne code ZX636J en ZX636K hebben, goed voor een topvermogen van 122 pk bij 13.000 tpm. Ten opzichte van de in 2019 gelanceerde "ZX636G" (127 pk @13.500 tpm) is dat 5 pk minder, ten opzichte van diens voorganger "ZX636E" 7 pk. 



Het terugbrengen van het topvermogen kan om meerdere redenen zijn gedaan, maar twee daarvan lijken in dit geval evident te zijn: gunstigere emissiewaardes en een beter koppel in het middengebied. Met andere woorden: voldoen aan de strengere eisen van Euro5 en tegelijkertijd de motor bruikbaarder maken voor op straat. 

De verwijzing naar Euro5 komt voort uit het feit dat in de Verenigde Staten sinds de lancering van de huidige ZX-6R 636 de milieueisen niet strenger zijn geworden. Californië, dat van alle staten in de VS de strengste eisen heeft, overweegt weliswaar om de Euro5 normen over te gaan nemen, maar dat is nog verre van definitief. De noodzaak voor betere emissiewaardes lag voor Kawasaki dus zeker niet in de VS, maar kan alleen maar voor de Europese markt zijn gedaan.

Uit de EPA documenten blijkt verder dat Kawasaki de eindoverbrenging van de 636 heeft aangepast met langere ratio's, vermoedelijk om het lagere maximum toerental te compenseren. 

Het gewicht lijkt echter hetzelfde te zijn gebleven. De EPA vermeldt een Equivalent Inertial Mass waarde, bedoeld om het rijklaargewicht van de motor inclusief rijder en bagage te representeren, van 310 kilo, gelijk aan z'n voorganger.

Gelijkgebleven gewicht suggereert ook dat aan het rijwielgedeelte zelf weinig aanpassingen zullen zijn gedaan, hoewel we zeker wel verwachten dat de afstelling van de vering nu meer straatgericht zal zijn. Waarmee trouwens niet is gezegd dat de motor visueel geen modificaties zal zijn ondergaan. Sterker, het zou ons niet verbazen als Kawasaki de ZX-6R qua design weer helemaal in lijn met de ZX-10RR heeft gebracht.

Naast een aerodynamische stroomlijn zal ook een TFT-kleurendisplay en moderne elektronica zijn toegepast, waarbij je moet denken aan zaken als bochten-ABS, hellingshoek afhankelijke tractie- en wheeliecontrole, launchcontrol en stabiliteitscontrole. 

Het feit dat Kawasaki twee versies heeft vastgelegd, "J" en "K", doet vermoeden dat er twee uitvoeringen gaan komen: een ZX-6R 636 en een ZX-6R 636 SP, waarbij de uitgebreide elektronica zal zijn voorbehouden aan die SP versie.  

We hebben nog contact gezocht met de Benelux importeur, waar de opmerking "geen commentaar" alleszeggend was.