Zoeken

Chinees motormerk Kove richt pijlen op Europa

12 december 2022
Ze bestaan nog maar net vijf jaar, maar het Chinese motormerk Kove claimt in eigen land al de op drie na grootste motorfabrikant te zijn. Met de lancering van de 800X Super Adventure heeft Kove nu z'n pijlen op de Europese markt gericht.

Dikke kans dat je d'r nog nooit van hebt gehoord, maar dat zou binnen afzienbare tijd wel eens kunnen gaan veranderen. Opgericht in 2017 door offroadrijder Zhang Xue is Kove in korte tijd een grote speler geworden op de Chinese markt. 

In tegenstelling tot veel andere Chinese fabrikanten, die voor wat de aandrijving betreft een samenwerking met andere merken zijn gedaan, claimt Kove dat allemaal geheel in eigen huis te doen. En niet alleen het blok, ook het frame, de tank, de remmen en het uitlaatsysteem wordt in eigen huis ontwikkeld en geproduceerd, evenals al het CNC freeswerk. 



Tot recent was het topmodel de 500X, een paralleltwin die in 2019 door de Chinese motorindustrie tot motor van het jaar werd verkozen. Diezelfde 500X is trouwens in Spanje en Portugal onder de naam Macbor Motana XR5 en in Tsjechië onder de naam Jawa RVM 500 op de markt gezet. Kove claimt sinds z'n lancering in 2019 meer dan 20.000 units te hebben verkocht.

Kove zegt alles in eigen huis te doen, maar de specs en layout van de 471cc paralleltwin doen vermoeden dat hier dan toch zeker sprake van reversed engineering is geweest. Het is té toevallig dat het blok exact dezelfde vormen én specificaties heeft als de (471cc) 500 twin van Honda's CB500 platform. Wat het design betreft lijkt Kove door de BMW GS te zijn geïnspireerd.



Datzelfde 'reversed engineering' trucje lijkt Kove ook bij de nieuwe 2023 800X Super Adventure te hebben gedaan. Deze volwassen allroad wordt aangedreven door een 799cc paralletwin, die een regelrechte kopie van de KTM 799cc LC8c paralleltwin lijkt te zijn. Ook hier geldt dat de specificaties evenals z'n afmetingen exact hetzelfde zijn.

Nu is reversed engineering Chinezen niet vreemd, CFMoto heeft exact hetzelfde gedaan met de 650 paralleltwin, qua afmetingen en specificaties een kopie van de paralleltwin van het Kawasaki 650 platform. Mocht reversed engineering je trouwens niks zeggen: dat is een mooie Engelse term voor 'knip&plak': je haalt iets uit elkaar, meet alle onderdelen op en bouwt het na. 

Gezien de specificaties heeft Kove echte offroad ambities met de 800X Super Adventure, getuige de spaakwielen in formaten 21" voor en 18" achter, voorzien van 90/90-21 rubber voor en 150/70-18 rubber achter, de vering met 210 mm veerweg en de grondspeling van 245 mm.

De 800X Super Adventure heeft een relatief compacte wielbasis van 1.502 mm, balhoofdshoek en naloop zijn 26,15° en 118,5 mm. Voor offroad begrippen is de 830 mm zit best wel laag, datzelfde kan over het rijklaargewicht van 183 kilo worden gezegd. Kove claimt trouwens een actieradius van 400 kilometer met 22 liter tank. 



Dat Zhang Xue stoute plannen heeft met Kove blijkt uit het feit dat het merk het komend jaar zijn officiële debuut zal maken in de Dakar rally met een in eigen huis ontwikkelde 450 Rally, een vloeistofgekoelde 449cc eencilinder die er 53 paardenkrachten uitperst. Kove staat met 2 machines aan de start, gereden door de Chinezen Deng Liansong en Sunier Sunier. 

Ook wil Kove het volgend seizoen gaan deelnemen aan het WK Supersport 300 met de 321RR-S, een 322cc paralleltwin die wordt opgegeven voor een topvermogen van 30,5 kW (41,4 pk) bij 11.000 tpm en een maximum koppel van 29 Nm bij 9.000 tpm. 

Het meest opmerkelijke model op de stand van Kove in Milaan is ongetwijfeld echter de 400RR geweest, een 399cc viercilinder supersport met opvallend design. Naast op de kuip geschroefde aerodynamische winglets zijn kuip en kontje nog eens van aerodynamische scoops voorzien. 

De 399cc vierinlijn heeft een topvermogen van 68 pk bij 13.500 tpm en een maximum koppel van 36 Nm bij 12.000 tpm, wat in combinatie met het rijklaargewicht van slechts 160 kilo voor best veel pret op straat garant moet staan.