CFMoto ontwikkelt driecilinder lijnmotor
Sinds de intense samenwerking met KTM zou je verwachten dat CFMoto bij de Oostenrijkers zou gaan shoppen voor wat het kloppend hart van de motor betreft, maar uit patenten is af te leiden dat de Chinezen wat de ontwikkeling van nieuwe modellen betreft toch echt hun eigen koers varen.
Zo hebben de Chinezen patent aangevraagd voor een driecilinder lijnmotor, waarvan de patenttekeningen verrassend veel overeenkomsten lijken te hebben met de 449cc paralleltwin die dit jaar z'n debuut gaat maken in de 450SR, waar in een later stadium ongetwijfeld ook een 450NK van op de markt zal worden gezet.
Uit de patenttekeningen blijkt dat de nieuwe driecilinder eenzelfde ontwerp heeft als de 450 twin, maar dan met drie in plaats van twee cilinders. Wanneer je dan uitgaat van eenzelfde boring x slag van 72 x 55,1 mm, dan kom je uit op een cilinderinhoud van 673cc voor de Triple.
Ten opzichte van de 675 Triple van Triumph, die een boring x slag van 74 x 52,3 mm heeft, zou dat blok dan iets laagtoeriger zijn en vanwege die lagere slag meer op koppel onderin en in het middengebied dan op topvermogen zijn ontwikkeld.
De tekeningen tonen verder dat het blok aan de voorkant van een balansas is voorzien en het lijkt alsof de waterpomp door diezelfde as wordt aangedreven. Het blok is voorzien van een conventionele zesversnellingsbak, het bovenaanzicht toont een cilinderkop met 4 kleppen per cilinder.
Of CFMoto daadwerkelijk een Triple range op de markt gaat zetten zal de toekomst ons leren, maar het feit dat voor meerdere verschillende concepten patent wordt aangevraagd geeft aan dat ze grootse plannen hebben bij CFMoto. En dat de verbrandingsmotor nog lang niet aan het eind van z'n Latijn is.