Zoeken

CFMoto komt met 700MT, opvolger 650MT

12 juli 2023
Twee jaar na de lancering van de 700 CL-X heeft CFMoto haar nieuwe '700'-platform met de 700 MT uitgebreid. De 700 MT volgt de 650 MT op als opstapmodel voor het middensegment.

Je had het natuurlijk op je klompen kunnen aanvoelen, dat CFMoto na de lancering van de 700CL-X de daarvoor compleet nieuw ontwikkelde 693cc paralleltwin bij meerdere modellen zou gaan toepassen, logischerwijs bij een van de bestaande uit NK (Naked), MT (Mult-Touring) en GT (Grand Touring) families als opvolger van de 650 variant. 

Precies dat hebben de Chinezen nu gedaan. De 700MT is de opvolger van de 650MT, de eveneens geheel in eigen huis ontwikkelde 'hoogpoter' die in technisch opzicht (en dan met name het motorblok) verdomd veel met de Versys 650 gemeen had. 

Zoveel zelfs dat toen CFMoto z'n pijlen op de Europese markt ging richten menig privé importeur zelfs stelde dat het blok in licentie werd gebouwd, wat er zelfs toe leidde dat Kawasaki Europe met een officieel statement kwam waarin die samenwerking werd ontkracht.  

De 700MT volgt zoals gezegd de 650MT op en is in technisch opzicht dus ook van die zesenhalf afgeleid. Hetzelfde design, maar dan frisser, met scherpere lijnen, meerlagen zijpaneeltjes, LED-verlichting rondom en een fraai 5 inch TFT-kleurendisplay. In het display zijn twee USB-poorten voorzien: een Type-A en een Type-C.



Ook wat rijwielgedeelte is CFMoto level-up ten opzichte van de 650MT gegaan, met een soortgelijk dubbel perimeter buizenframe van hogerekgrensstaal, een KYB upside down voorvork en schuin geplaatste KYB monoshock, dubbele schijven met J.Juan 2-zuiger remklauwen voor en een enkele schijf met eenzuiger J.Juan remklauw achter. 

De wielbasis is met 1.425 mm een fractie groter geworden, terwijl de totale afmetingen (lengte x breedte x hoogte) met 2.180x835x1.332 mm exact gelijk zijn gebleven, net als de tankinhoud van 18 liter, z'n rijklaargewicht van 218 kilo en z'n zithoogte van 820 mm, waarbij wel moet worden aangetekend dat het zadel van de 650 wel en dat van de 700 niet in hoogte instelbaar is.

 
Wat aandrijving betreft heeft CFMoto de cilinderinhoud tot 693cc vergroot, door ten opzichte van de 650 de slaglengte van de krukas met 4 mm tot 64 mm te vergroten, bij een gelijkgebleven boring van 83 mm. CFMoto claimt een topvermogen van 75 pk bij 8.500 tpm en een maximum koppel van 68 Nm bij 6.500 tpm en dat is behoorlijk level-up ten opzichte van de 650MT, die het met slechts 60 pk en 62 Nm moest doen. Net als de 650 is ook de 700 standaard van rijmodi voorzien.

Wanneer de 700MT z'n opwachting in Europa gaat maken en hoeveel hij bij ons in de Benelux moet gaan kosten, is nog niet bekend.