Zoeken

BMW R 18 M: Sportieve Custom Cruiser

17 januari 2022
Dat custombuild superbelangrijk is om door te breken in de cruiserscene zijn ze zich bij BMW ditmaal zeer goed van doordrongen, en dus worden custombuild R 18 projecten aangemoedigd. Op de Verona Motor Bike Expo werd de R 18 M gepresenteerd, een project ontwikkeld door het Italiaanse tijdschrift LowRide en gecreëerd door American Dreams.

 

M is de letter die van oudsher de sportversies van BMW vierwielers onderscheidde en tegenwoordig geldt dat ook voor motoren. Het idee achter het BMW R 18 M project van de redactie van LowRide was om de BMW Cruiser een meer gestroomlijnde en sportievere look te geven, zonder daarbij te overdrijven en vooral zonder daarbij de retro lijnen van de R 18 niet uit het oog te verliezen.

"Stabiliteit, lange wielbasis en de gereedheid van de 1800 cc Big Boxer zorgen voor bliksemstart en verdienen naar onze mening een sportieve en retro-look. In het R 18 M ontwerp vinden we suggesties uit de BMW Motorrad-traditie en signalen van de vierwielers : M staat voor Motorsport”, aldus Giuseppe Roncen, directeur van LowRide.

Het werk was gericht op het chassis, de afstelling van de ophanging, de carrosserie en accessoires, waarbij de mechanica en elektronica ongewijzigd bleven. Voorzien van een andere rijpositie belooft de BMW R 18 M nog leuker te zijn om te rijden: "We blijven nieuwsgierig om het potentieel ervan te ervaren. Aanzienlijk lichter moet de fiets gemakkelijk te hanteren zijn vanwege zijn rijpositie, die compacter is en meer naar voren gericht, zonder te overdrijven."



Het R 18 M-project werd mogelijk gemaakt door BMW Italia. LowRide heeft een aantal van de beste Italiaanse vakmanschap en bedrijven die gespecialiseerd zijn in de sector betrokken. 

Zo werd de realisatie van de schetsen toevertrouwd aan ontwerper Oberdan Bezzi, in het verleden al partner van LowRide. Hij is erin geslaagd om er een opwindende power cruiser van te maken zonder de essentie van de BMW R 18 te verstoren. 

American Dreams verzorgde de montage en coördineerde het werk; Elaboratorio, gespecialiseerd in prototyping en modellering, creëerde vanaf scratch het kontje, de panelen en het koplampschermpje. Carbon Italy heeft de kleppendeksels, inlaatkanalen en andere koolstofvezel details behandeld. 

De korte uitlaatpijp, ontworpen om de lijn compacter te maken en grotere hellingshoeken mogelijk te maken, draagt ​​de handtekening van ER Exhaust Revolution. De korte uitlaatpijpen geven ook meer aandacht aan de prachtige open vernikkelde cardanas. 

LR Leer bedekte het zadel met leer, terwijl het lakwerk werd toevertrouwd aan Dox Art Factory. Rizoma zorgde voor spiegels, handvatten en universele richtingaanwijzers voor de accessoires.