Zoeken

BMW R 12 in de pijplijn

6 mei 2022
Na het succes van de R 18 lijkt BMW haar cruiser line-up in de nabije toekomst uit te gaan breiden met een R 12. De Duitsers hebben namelijk recent de naam R 12 in meerdere landen, waaronder Verenigde Staten en Duitsland vastgelegd.

 

Het nieuwe handelsmerk dat BMW in de Verenigde Staten, Japan, Australië en Duitsland onder de naam "R 12" heeft vastgelegd is bedoeld voor "motoren en onderdelen daarvan", waar eigenlijk maar een conclusie uit te trekken is: bij BMW wordt aan een kleinere versie van de R 18 gewerkt. 

Nu valt het natuurlijk niet met 100% zekerheid te zeggen dat er daadwerkelijk een R 12 gaat komen, fabrikanten leggen wel vaker dingen vast waar nooit iets mee wordt gedaan, maar ditmaal lijkt de vraag niet te zijn of, maar wanneer de R 12 z'n opwachting zal gaan maken. Afgaand op de naam zal de R 12 qua design dezelfde lijnen hebben als de R 18, maar dan met 1200 boxermotor.

Toen BMW het besluit had genomen terug te keren naar het Cruiser segment werd een 1.800 cc boxermotor ontwikkeld, omdat in dat segment het allemaal om een megagrote cilinderinhoud draait. Dat was ook de reden geweest waarom de R 1200 C, BMW's eerste poging die van 1997 tot 2004 in productie was, destijds flopte: de cilinderinhoud was simpelweg te klein om voor een échte Cruiser door te kunnen gaan.

BMW Motorrad CEO Dr Herbert Diess zei destijds:
“Er komt geen directe opvolger van de cruiser in onze volgende modelgeneratie. Dit komt door technische overwegingen: de nieuwe motor die u kent van de GS is consequent ontworpen voor een laag gewicht en biedt daarom - heel opzettelijk - slechts een kleine marge voor een grotere cilinderinhoud. En aangezien de trend in het cruisersegment al geruime tijd ver boven de 1.400cc wijst, zou een cruiser in zijn vroegere, klassieke stijl met een kleinere motor niet meer passen in ons concept voor de toekomst. Maar dit betekent niet dat we voor eens en altijd afstand nemen van de cruise-filosofie met BMW motorfietsen. Integendeel, het zou heel goed denkbaar zijn dat we dit thema ooit heel anders zouden interpreteren.”

Het zou 16 jaar duren, maar toen werd door de Duitsers weer volop de aanval ingezet met de lancering van de R 18, waar binnen enkele jaren tijd verschillende varianten van op de markt zijn gezet. Dat heeft in een serieuze boost in verkopen geresulteerd, de eerste 4 maanden van dit jaar zijn er bij ons in Nederland al 46 R 18's verkocht, meer dan een verdubbeling ten opzichte van de 18 dezelfde periode vorig jaar. 

Het succes van de R 18 zou de R 12 wel eens de boost kunnen geven die bij de eerste R 1200 C ontbrak. De R 18 dus als boegbeeld en de R 12 als meer betaalbare variant die bovendien een flink stuk lichter - en daarmee gemakkelijker te rijden - zal zijn. Het succes van de Harley-Davidson Sportster S en de Indian FTR1200 laat bovendien zien dat ook in het Cruiser segment het niet meer per definitie om een grote cilinderinhoud hoeft te gaan.

Blijft alleen de vraag welk blok BMW zal gaan gebruiken voor de R 12. Momenteel wordt de GS (en RT, R en RS) aangedreven door de 1.254 cc boxertwin, maar gezien het feit dat dit blok waterkoeling heeft lijkt ons dat niet de meest voor de hand liggende keus. Het 1.170 cc luchtgekoelde blok van de R nineT lijkt ons wat dat aangaat een veel logischere keuze.