Zoeken

BMW onthult nieuwe F GS familie: F 800 GS, F 900 GS en F 900 GS Adventure

8 september 2023
Het belangrijkste nieuws staat voor 28 september gepland, als in Berlijn de compleet nieuwe R 1300 GS zal worden onthuld, maar vooruitlopend daarop heeft BMW nu de eveneens compleet vernieuwde F GS familie bekend gemaakt, die vanaf 2024 uit de F 800 GS, F 900 GS en F 900 GS Adventure bestaat.

Na de lancering van de F 900 R en F 900 XR enkele jaren geleden was het niet zozeer de vraag of BMW het grotere blok ook bij de F GS familie zou gaan toepassen, maar wanneer. Echter, waar velen dachten (of misschien hoopten) dit deze snel zouden volgen, heeft BMW er z'n tijd voor genomen en tot tot nu gewacht. En dan is dit nog slechts de aankondiging, de dealerintroductie staat pas voor voorjaar 2024 gepland, dus dat duurt nog wel effe.

BMW Motorrad claimt alle drie de GS modellen (die momenteel nog als F 750 GS, F 850 GS en F 850 GS Adventure door het leven gaan) aanzienlijk te hebben geüpdatet en dat ze nu - behalve een nieuw motorblok - ook een rijkere standaarduitrusting hebben. 

De BMW F 900 GS beschikt volgens de Duitsers zelfs over veel verregaande innovaties. De capaciteiten van de motorfiets zijn naar verluid aanzienlijk uitgebreid dankzij de verbeterde offroad-kwaliteiten in combinatie met een drastische gewichtsvermindering van 14 kg ten opzichte van het voorgaande model, waardoor het een bijzonder sportief model uit de F-serie is.



In de nieuwe BMW F 900 GS, BMW F 900 GS Adventure en BMW F 800 GS moet de in 2018 in de F 850 GS geïntroduceerde paralleltwin voor meer rijdynamiek zorgen, dankzij de vergrootte cilinderinhoud van 895 cc (voorheen 853 cc). Met een ontstekingsinterval van 270/450 graden rijdt en klinkt 'ie als een 90° V-twin. 

In de BMW F 900 GS en BMW F 900 GS Adventure levert de twin een vermogen van 77 kW (105 pk) en in de BMW F 800 GS een vermogen van 64 kW (87 pk). Naast de toename van het piekvermogen van elk 10 pk kenmerken de nieuwe motoren zich volgens BMW ook door een veel vollere koppelcurve, meer trekkracht en snellere acceleratie.

De nieuwe GS-modellen uit de F-serie beschikken standaard over de rijmodi ‘Rain’ en ‘Road’, evenals Dynamic Traction Control DTC, het voor bochten geoptimaliseerde ABS Pro en een dynamisch remlicht. De optionele ‘rijmodi Pro’ tilt de dynamische kwaliteiten van de nieuwe BMW F 900 GS, BMW F 900 GS Adventure en BMW F 800 GS naar een nog hoger niveau dankzij extra rijmodi, rijmodusvoorkeuze, engine drag torque control en Dynamic Brake Control DBC.

 

De nieuwe F GS familie maakt gebruik van een brugvormig frame van aan elkaar gelaste, diepgetrokken plaatstalen onderdelen, waarin de tweecilinder lijnmotor als dragend element is geïntegreerd. De F 900 GS beschikt over een nieuwe kunststof brandstoftank met een inhoud van 14,5 liter. Het nieuwe tankontwerp bespaart liefst 4,5 kg gewicht ten opzichte van de stalen tank van het vorige model.

De F 900 GS beschikt ook over een volledig opnieuw ontworpen achterdeel, resulterend in een gewichtsbesparing van 2,4 kg en een nog dynamischer uitstraling. De Akrapovič-achterdemper bespaart nog eens 1,7 kg aan gewicht. Zowel de F 900 GS als de F 900 GS Adventure beschikt over een nieuwe, volledig instelbare upside-down voorvork van Showa.

Mocht je d'r echt offroad mee willen gaan: de offroad-capaciteiten van de nieuwe F 900 GS zijn nog verder te verbeteren dankzij het optionele Enduro Pro-pakket met upside-down voorvork met titaniumnitride-coating, een volledig instelbare centrale achtershock, stuurverhogers en een M Endurance-ketting. De elektronische ophanging Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) is optioneel verkrijgbaar op de F 900 GS Adventure en de F 800 GS.

De verbeterde offroad-kwaliteiten van de F 900 GS komen volgens BMW tot uiting in de ergonomische driehoek (stuur - stoel - voetsteunen) die is geoptimaliseerd voor offroad-gebruik. Lagere voetsteunen in combinatie met de hogere stuurpositie en het nieuwe ontwerp van de brandstoftank bieden talloze voordelen, vooral bij staand rijden op ruw terrein. 



De drie nieuwe modellen beschikken standaard al over een verstelbare schakelpook. In combinatie met een geoptimaliseerde lagering en nieuwe kinematica zijn de schakelacties van de zesversnellingsbak nog verder geoptimaliseerd. De BMW F 900 GS beschikt ook over een nieuwe voetrempedaal in een hogere positie.

Ten opzichte van het voorgaande model biedt de LED-koplamp van de F 900 GS een grotere openingshoek voor het dimlicht en dus een betere verlichting direct voor de motorfiets. Ook de F 900 GS Adventure en de F 800 GS zijn standaard voorzien van LED-koplampen. Bovendien zijn de richtingaanwijzers en controlelichten van de drie nieuwe modellen ook voorzien van LED-technologie.

De nieuwe GS-modellen uit de F-serie beschikken standaard al over een groot 6,5-inch TFT-scherm. Deze voorziening valt vooral op bij de F 800 GS, die voorheen een analoog instrumentarium had. De informatiediversiteit, grafische interface en gebruiksvriendelijkheid zijn ongeëvenaard in dit segment. Bellen, muziek luisteren en navigeren tijdens het rijden is allemaal mogelijk. 

De nieuwe F 900 GS heeft daarbij standaard een 12 mm houder voor het eenvoudig monteren van action cams of andere apparaten. Voor het installeren van de BMW Motorrad Connected Ride Navigator of de
BMW Motorrad Connected Ride Cradle is de optionele ‘navigatievoorbereiding’ vereist.

De nieuwe F 900 GS is volledig opnieuw ontworpen. Het dynamische ontwerp benadrukt niet alleen de verhoogde offroad-kwaliteiten en sportiviteit van het model, maar ook het verlaagde gewicht van 14 kg. Een van de hoogtepunten van het design is de nieuw ontworpen kunststof brandstoftank, die een veel slanker en ergonomisch gunstiger ontwerp mogelijk maak met slechts 0,5 liter minder inhoud dan het vorige model. 

Nieuwe, strak sluitende zijpanelen van de tank en de nieuwe radiatorafwerking geven de BMW F 900 GS een strakke, sportieve en offroad-gerichte look. De offroad-kwaliteiten, sportiviteit en dynamische prestaties komen ook tot uiting in het gehele achterwielgedeelte, dat aanzienlijk smaller en dynamischer is dan het voorgaande model. 

Het dynamische uiterlijk van de nieuwe BMW F 900 GS wordt verder versterkt door de sportieve Akrapovič-einddemper. De nieuwe BMW F 900 GS is verkrijgbaar als basisversie in Blackstorm metallic, als Passion-modelversie in São Paulo Yellow effen lak en als GS Trophy-versie in Lightwhite effen lak/Racing Blue metallic.

De nieuwe BMW F 900 GS Adventure is verkrijgbaar als basisvariant in Blackstorm metallic en als Ride Pro-modelvariant in mat White Aluminium. De nieuwe BMW F 800 GS is verkrijgbaar als basisvariant in Lightwhite, als Sport-modelvariant in Racing Blue en als Triple Black-versie in Blackstorm metallic.

De marktintroductie van de nieuwe F GS familie vindt plaats in het tweede kwartaal van 2024, de prijzen zijn vanaf € 12.950 voor de F 800 GS, vanaf € 16.950 voor de F 900 GS en vanaf € 17.750 voor de F 900 GS Adventure. Vanaf... inclusief alle optiepakketten kan daar nog ettelijke duizenden euro's bij op worden geteld.