Zoeken

Succesvol debuut Aprilia Tuareg 660 in raid-rally

4 april 2023
Het gloednieuwe project van Aprilia Racing om het merk naar grote raid-rally's terug te brengen is op de best mogelijke manier begonnen. Bij zijn debuut op de Aprilia Tuareg 660 domineerde Jacopo Cerutti alle drie de racedagen, waaronder de eerste twee proeven van het Italiaanse motorkampioenschap en de eerste proef van de Tricolore Raid TT, die begin deze maand in Riotorto, provincie Livorno, werd gehouden.

Het duo Tuareg 660 - Cerutti had geen rivalen in de G-1000-categorie, gereserveerd voor meerdere cilinderinhouden naast 600 cc. Nadat hij op vrijdag voor de rest eindigde, geldig voor het Italiaanse Raid TT-kampioenschap, verbaasde de briljante rijder uit Como iedereen met een dwingende brace in de prestigieuze Tricolore Motorally, waarbij hij een buitengewone prestatie ontketende, zoveel om te strijden voor de algemene overwinning op de veel lichtere eencilinder endurofietsen.

Cerutti eindigde de zaterdagrally zelfs op de tweede plaats algemeen - slechts 25” van een overwinning die ongekend zou zijn geweest voor een tweecilindermotor - en op de vijfde plaats algemeen op zondag. Deze prestatie is een bewijs van de uitstekende offroad-basiskenmerken van de Tuareg 660, evenals van het geweldige werk dat is verricht door Aprilia Racing en GCorse.

Aprilia Racing's tweede Tuareg 660, toevertrouwd aan Francesco Montanari, was ook een hoofdrolspeler met een derde plaats in de Raid TT op vrijdag, en het podium werd de volgende dag herhaald tijdens de eerste proef van de Italian Motorally. Montanari eindigde de dag zondag op de zevende plaats, gehinderd door een straf.

Jacopo Cerutti
“Ik ben ontzettend blij! Ik had niet verwacht dat ik meteen zo hoog in het klassement zou staan! Ik ben ontzettend trots dat ik heb kunnen winnen bij het debuut van de Toeareg. We wisten dat we competitief waren en ik verwachtte dat we voor de overwinning zouden kunnen strijden tegen de andere tweecilinder motoren, maar zelfs een bedreiging vormen voor de gespecialiseerde enduromotoren was een grote verrassing.
We wonnen en kwamen zelfs dicht bij het behalen van de algemene titel en dat is een duidelijke demonstratie van het potentieel van de motor, dat extreem hoog is. De Tuareg 660 rijdt buitengewoon goed en rijdt geweldig op gemengd terrein en deze eigenschap heeft me veel geholpen in de klassementsproeven - erg technisch - die we dit weekend hebben aangepakt.
We zullen de komende races met meer vloeiende circuits vooruit moeten werken, maar we weten al wat we moeten doen om zelfs op de snelle stukken goed te presteren. Concurreren helpt ons te begrijpen waar we ons op moeten concentreren om nog meer vooruitgang te boeken met het oog op onze toekomstige verplichtingen. Ons ontwikkelingswerk is nog maar net begonnen!”


Francesco Montanari
“Ik ben tevreden want ik begon meteen goed met een derde plaats op vrijdag en nog een derde plaats in de eerste proef van de Motorally op zaterdag, ondanks een paar foutjes bij het lezen van het roadbook. Op zondag, in de tweede proef, verloor ik wat tijd door een valpartij, maar het belangrijkste is dat mijn weekend in stijgende lijn ging. We hebben goed gewerkt, we hebben een paar wijzigingen aan de vering aangebracht en nu heb ik een uitstekend gevoel met de motor. Ik heb met veel plezier gereden. Ik heb het gevoel dat ik kan pushen wanneer het nodig is en Jacopo heeft laten zien dat ons potentieel extreem hoog is. Met hem in het team zitten is gewoon een gekke motivatie. Ik kan niet wachten om de volgende ronde aan te pakken en te proberen nog hoger te blijven!”


De wedstrijdversie van de Aprilia Tuareg 660, ontwikkeld door Aprilia Racing met de technische medewerking van GCorse van de broers Gianfranco en Vittoriano Guareschi, is uitgerust met Öhlins by Andreani vering, titanium SC Project-uitlaat en specifiek Sprint Filter-luchtfilter. 

De samenwerking met Metzeler is ook van onschatbare waarde, aangezien ze steeds meer interesse tonen in de wereld van tweecilinder Adventure motorfietsen en Aprilia kozen om de producten te ontwikkelen voor een toekomstig engagement in rally-raids. In Riotorto won de Tuareg 660 met Metzeler Karoo-banden die speciaal zijn gemaakt voor gebruik in raid- en motorwedstrijden.

In Riotorto bleek de Aprilia Tuareg 660 meteen ook een grote hoofdrolspeler te zijn in het jonge Italiaanse GPX-kampioenschap, een rallyformat met vereenvoudigde navigatie - door middel van GPS-tracking - dat dit jaar werd gecreëerd om de discipline toegankelijk te maken voor de vele offroad-fans. Paolo Pettinari nam deel met in feite een standaard Tuareg 660, alleen uitgerust met de minimale aanpassingen die nodig zijn om een wedstrijd aan te gaan, en pakte de overwinning in de tweede van de drie proeven die gepland waren voor het Toscaanse weekend.