Zoeken

Motorverkoop groeit met 13%, BMW na 13 jaar marktleider af

3 januari 2024
Dertien jaar was BMW Motorrad de onbetwiste marktleider, maar in het jaar dat de 100e verjaardag werd gevierd is het Duitse merk van de troon gestoten. Als een van de weinige merken profiteerde BMW Motorrad niet van de groei, maar wist op de valreep nog een derde plaats veilig te stellen, achter Honda en marktleider Yamaha.

Het afgelopen jaar mogen we misschien niet het mooiste motorweer hebben gehad - sterker nog, 2023 is de boeken in gegaan als het natste jaar sinds de eerste metingen - maar dat heeft geen negatieve impact op de motorverkopen gehad, waar wederom een flinke groei van ruim 13% werd gerealiseerd. In totaal werden het afgelopen jaar 17.501 motoren verkocht, ten opzichte van 15.472 in 2022, het beste cijfer sinds 2008.

De grootste groei kwam voor rekening van Honda, dat maar liefst een plus van 41,63% realiseerde en daarmee in een klap weer opklom naar de tweede plaats in de ranking, achter Yamaha dat het afgelopen jaar bijna 500 motorfietsen, motorscooters en driewielers aan de man wist te brengen. 

In tegenstelling tot Yamaha en Honda slaagde BMW Motorrad er niet in om het jaar in zwarte cijfers af te ronden, noteerde een kleine krimp van 3 units ten opzichte van 2022 en viel daardoor na 13 jaar marktleider in Nederland te zijn geweest terug naar de derde plaats, dankzij de jaarlijkse december eindsprint die Kawasaki terugzette naar de vierde plaats, dat ten opzichte van 2022 een groei van 19,71% realiseerde. 

BMW was niet het enige merk dat het afgelopen jaar niet profiteerde van de sterk toegenomen markt, ook Harley-Davidson (-7,19%), Triumph (-6,40%), Royal Enfield (_3,51%), Piaggio (-5,59%) en Zero Motorcycles (-16,50%) sloten het jaar in de rode cijfers af. De krimp bij Zero laat zien dat de Nederlandse motorrijder nog steeds niet warmloopt voor elektrisch, in tegenstelling tot de auto's waar het afgelopen jaar een aandeel van ruim 30% werd genoteerd.

Verkoopcijfers 2023:

Merk 2023 aandeel 2022 aandeel verschil
YAMAHA 2730 15,60% 2234 14,44% 22,20%
HONDA 2514 14,36% 1775 11,47% 41,63%
BMW 2276 13,00% 2279 14,73% -0,13%
KAWASAKI 2253 12,87% 1882 12,16% 19,71%
KTM 1248 7,13% 1026 6,63% 21,64%
SUZUKI 1168 6,67% 1024 6,62% 14,06%
HARLEY DAVIDSON 775 4,43% 835 5,40% -7,19%
TRIUMPH 746 4,26% 797 5,15% -6,40%
DUCATI 621 3,55% 592 3,83% 4,90%
PIAGGIO 608 3,47% 644 4,16% -5,59%
ROYAL ENFIELD 357 2,04% 370 2,39% -3,51%
APRILIA 283 1,62% 278 1,80% 1,80%
MOTO GUZZI 264 1,51% 250 1,62% 5,60%
HUSQVARNA 231 1,32% 191 1,23% 20,94%
BENELLI 230 1,31% 146 0,94% 57,53%
INDIAN MOTORCYCLE 152 0,87% 129 0,83% 17,83%
MOTO MORINI 95 0,54% 69 0,45% 37,68%
ZERO MOTORCYCLES 86 0,49% 103 0,67% -16,50%
OVERIGE MERKEN 864 4,94% 848 5,48% 1,89%
TOTAAL 17.501 100,00% 15.472 100,00% 13,11%

 

Cijfers exclusief 125cc, scooters en 3-wielers
Ook bij de verkoopcijfers van motorfietsen boven de 125 cc (en dus driewielers, motoren tot en met 125 cc en motorscooters elimineren blijft Yamaha marktleider in Nederland, hoewel het verschil nu wel veel kleiner is met Kawasaki, dat zijn enig overgebleven scooter de J125 al in 2021 van de markt had gehaald. 

Merk 2023 aandeel 2022 aandeel verschil
YAMAHA 2293 15,26% 1724 13,30% 33,00%
KAWASAKI 2240 14,91% 1871 14,43% 19,72%
BMW 2136 14,21% 2146 16,55% -0,47%
HONDA 1970 13,11% 1305 10,07% 50,96%
KTM 1223 8,14% 1003 7,74% 21,93%
SUZUKI 1147 7,63% 976 7,53% 17,52%
HARLEY DAVIDSON 775 5,16% 835 6,44% -7,19%
TRIUMPH 746 4,96% 797 6,15% -6,40%
DUCATI 621 4,13% 592 4,57% 4,90%
ROYAL ENFIELD 357 2,38% 370 2,85% -3,51%
MOTO GUZZI 264 1,76% 250 1,93% 5,60%
HUSQVARNA 227 1,51% 187 1,44% 21,39%
APRILIA 185 1,23% 160 1,23% 15,63%
BENELLI 166 1,10% 107 0,83% 55,14%
INDIAN MOTORCYCLE 152 1,01% 129 0,99% 17,83%
MOTO MORINI 95 0,63% 69 0,53% 37,68%
ZERO MOTORCYCLES 86 0,57% 103 0,79% -16,50%
OVERIGE MERKEN 344 2,29% 341 2,63% 0,88%
TOTAAL 15.027 100,00% 12.965 100,00% 15,90%

  


 

Best verkochte modellen
De best verkochte fiets is en blijft de BMW GS. Van de R 1250 GS en R 1250 GS Adventure, waarvan het afgelopen jaar de 1 miljoenste van de band is gerold, werden er het afgelopen jaar 793 verkocht, wat minder is dan de 841 units van 2022, maar dat beeld is vertekend door de komst van de R 1300 GS, waarvan er in de korte tijd dat hij op de markt is al 103 zijn verkocht. 

Best of the rest was opnieuw de Kawasaki Z900, die sinds z'n lancering de best verkochte Naked op de markt is. Met drie modellen is Yamaha het best vertegenwoordigd in de top 5, meest opmerkelijk is de enorme groei van de Tracer 900, die een plus van ruim 95% noteerde en daarmee opklom naar de vijfde plaats. 

Daarnaast kenden ook de Z650 (P6, +77,51%), de BMW F 900 R (P18, +75,25%) en de Honda X-ADV (P19, +72,55%) een flinke groei. De beste groeicijfers kwamen echter voor rekening van de Honda NC750X met een plus van 110% naar nu 336 units, waarmee deze met verve de best verkochte middenklasse "Allroad" is. 

Ook opvallend is dat bij Suzuki de komst van het nieuwe 800-platform zeker niet ten koste van de 650 is gegaan. De GSX-8R en de V-Strom 800 zijn zeer positief ontvangen, maar worden qua aantallen door de SV650 en V-Strom 650 overstemd, ondanks dat deze modellen al ettelijke niet zijn vernieuwd. De krimp in aantallen lag voor beide modellen rond de 10%, wat laat zien dat het nieuw 800-platform écht een aanvulling op de Suzuki line-up is.

 

Merk/model 2023 2022 Verschil
1 BMW R 1250 GS/ADVENTURE 793 841 -5,71%
2 KAWASAKI Z 900 575 517 11,22%
3 YAMAHA MT-07 498 389 28,02%
4 YAMAHA MT-09 458 336 36,31%
5 YAMAHA TRACER 900 457 233 96,14%
6 KAWASAKI Z 650 442 249 77,51%
7 YAMAHA TENERE 700 408 333 22,52%
8 PIAGGIO VESPA GTS 300 371 423 -12,29%
9 HONDA NC 750 X 336 160 110,00%
10 KAWASAKI VERSYS 650 272 221 23,08%
11 KAWASAKI VERSYS 1000 254 262 -3,05%
12 HONDA CB 750 238 0 100,00%
13 SUZUKI V-STROM 650 237 262 -9,54%
14 YAMAHA TRACER 700 209 153 36,60%
15 BMW R 1250 RT 191 325 -41,23%
16 SUZUKI V-STROM 800 188 0 100,00%
17 SUZUKI SV-650 186 212 -12,26%
18 BMW F 900 R 177 101 75,25%
19 HONDA X-ADV 750 176 102 72,55%
20 HONDA NT 1100 174 120 45,00%
21 SUZUKI V-STROM 1050 174 146 19,18%
22 HONDA XL 750 TRANSALP 167 0 100,00%
23 YAMAHA T-MAX 560 160 236 -32,20%
24 KTM 1290 SUPER ADV. S 155 156 -0,64%
25 DUCATI MULTISTRADA 1158 V4 148 154 -3,90%