Motorverkoop groeit met 13%, BMW na 13 jaar marktleider af
Het afgelopen jaar mogen we misschien niet het mooiste motorweer hebben gehad - sterker nog, 2023 is de boeken in gegaan als het natste jaar sinds de eerste metingen - maar dat heeft geen negatieve impact op de motorverkopen gehad, waar wederom een flinke groei van ruim 13% werd gerealiseerd. In totaal werden het afgelopen jaar 17.501 motoren verkocht, ten opzichte van 15.472 in 2022, het beste cijfer sinds 2008.
De grootste groei kwam voor rekening van Honda, dat maar liefst een plus van 41,63% realiseerde en daarmee in een klap weer opklom naar de tweede plaats in de ranking, achter Yamaha dat het afgelopen jaar bijna 500 motorfietsen, motorscooters en driewielers aan de man wist te brengen.
In tegenstelling tot Yamaha en Honda slaagde BMW Motorrad er niet in om het jaar in zwarte cijfers af te ronden, noteerde een kleine krimp van 3 units ten opzichte van 2022 en viel daardoor na 13 jaar marktleider in Nederland te zijn geweest terug naar de derde plaats, dankzij de jaarlijkse december eindsprint die Kawasaki terugzette naar de vierde plaats, dat ten opzichte van 2022 een groei van 19,71% realiseerde.
BMW was niet het enige merk dat het afgelopen jaar niet profiteerde van de sterk toegenomen markt, ook Harley-Davidson (-7,19%), Triumph (-6,40%), Royal Enfield (_3,51%), Piaggio (-5,59%) en Zero Motorcycles (-16,50%) sloten het jaar in de rode cijfers af. De krimp bij Zero laat zien dat de Nederlandse motorrijder nog steeds niet warmloopt voor elektrisch, in tegenstelling tot de auto's waar het afgelopen jaar een aandeel van ruim 30% werd genoteerd.
Verkoopcijfers 2023:
Merk | 2023 | aandeel | 2022 | aandeel | verschil |
YAMAHA | 2730 | 15,60% | 2234 | 14,44% | 22,20% |
HONDA | 2514 | 14,36% | 1775 | 11,47% | 41,63% |
BMW | 2276 | 13,00% | 2279 | 14,73% | -0,13% |
KAWASAKI | 2253 | 12,87% | 1882 | 12,16% | 19,71% |
KTM | 1248 | 7,13% | 1026 | 6,63% | 21,64% |
SUZUKI | 1168 | 6,67% | 1024 | 6,62% | 14,06% |
HARLEY DAVIDSON | 775 | 4,43% | 835 | 5,40% | -7,19% |
TRIUMPH | 746 | 4,26% | 797 | 5,15% | -6,40% |
DUCATI | 621 | 3,55% | 592 | 3,83% | 4,90% |
PIAGGIO | 608 | 3,47% | 644 | 4,16% | -5,59% |
ROYAL ENFIELD | 357 | 2,04% | 370 | 2,39% | -3,51% |
APRILIA | 283 | 1,62% | 278 | 1,80% | 1,80% |
MOTO GUZZI | 264 | 1,51% | 250 | 1,62% | 5,60% |
HUSQVARNA | 231 | 1,32% | 191 | 1,23% | 20,94% |
BENELLI | 230 | 1,31% | 146 | 0,94% | 57,53% |
INDIAN MOTORCYCLE | 152 | 0,87% | 129 | 0,83% | 17,83% |
MOTO MORINI | 95 | 0,54% | 69 | 0,45% | 37,68% |
ZERO MOTORCYCLES | 86 | 0,49% | 103 | 0,67% | -16,50% |
OVERIGE MERKEN | 864 | 4,94% | 848 | 5,48% | 1,89% |
TOTAAL | 17.501 | 100,00% | 15.472 | 100,00% | 13,11% |
Cijfers exclusief 125cc, scooters en 3-wielers
Ook bij de verkoopcijfers van motorfietsen boven de 125 cc (en dus driewielers, motoren tot en met 125 cc en motorscooters elimineren blijft Yamaha marktleider in Nederland, hoewel het verschil nu wel veel kleiner is met Kawasaki, dat zijn enig overgebleven scooter de J125 al in 2021 van de markt had gehaald.
Merk | 2023 | aandeel | 2022 | aandeel | verschil |
YAMAHA | 2293 | 15,26% | 1724 | 13,30% | 33,00% |
KAWASAKI | 2240 | 14,91% | 1871 | 14,43% | 19,72% |
BMW | 2136 | 14,21% | 2146 | 16,55% | -0,47% |
HONDA | 1970 | 13,11% | 1305 | 10,07% | 50,96% |
KTM | 1223 | 8,14% | 1003 | 7,74% | 21,93% |
SUZUKI | 1147 | 7,63% | 976 | 7,53% | 17,52% |
HARLEY DAVIDSON | 775 | 5,16% | 835 | 6,44% | -7,19% |
TRIUMPH | 746 | 4,96% | 797 | 6,15% | -6,40% |
DUCATI | 621 | 4,13% | 592 | 4,57% | 4,90% |
ROYAL ENFIELD | 357 | 2,38% | 370 | 2,85% | -3,51% |
MOTO GUZZI | 264 | 1,76% | 250 | 1,93% | 5,60% |
HUSQVARNA | 227 | 1,51% | 187 | 1,44% | 21,39% |
APRILIA | 185 | 1,23% | 160 | 1,23% | 15,63% |
BENELLI | 166 | 1,10% | 107 | 0,83% | 55,14% |
INDIAN MOTORCYCLE | 152 | 1,01% | 129 | 0,99% | 17,83% |
MOTO MORINI | 95 | 0,63% | 69 | 0,53% | 37,68% |
ZERO MOTORCYCLES | 86 | 0,57% | 103 | 0,79% | -16,50% |
OVERIGE MERKEN | 344 | 2,29% | 341 | 2,63% | 0,88% |
TOTAAL | 15.027 | 100,00% | 12.965 | 100,00% | 15,90% |
Best verkochte modellen
De best verkochte fiets is en blijft de BMW GS. Van de R 1250 GS en R 1250 GS Adventure, waarvan het afgelopen jaar de 1 miljoenste van de band is gerold, werden er het afgelopen jaar 793 verkocht, wat minder is dan de 841 units van 2022, maar dat beeld is vertekend door de komst van de R 1300 GS, waarvan er in de korte tijd dat hij op de markt is al 103 zijn verkocht.
Best of the rest was opnieuw de Kawasaki Z900, die sinds z'n lancering de best verkochte Naked op de markt is. Met drie modellen is Yamaha het best vertegenwoordigd in de top 5, meest opmerkelijk is de enorme groei van de Tracer 900, die een plus van ruim 95% noteerde en daarmee opklom naar de vijfde plaats.
Daarnaast kenden ook de Z650 (P6, +77,51%), de BMW F 900 R (P18, +75,25%) en de Honda X-ADV (P19, +72,55%) een flinke groei. De beste groeicijfers kwamen echter voor rekening van de Honda NC750X met een plus van 110% naar nu 336 units, waarmee deze met verve de best verkochte middenklasse "Allroad" is.
Ook opvallend is dat bij Suzuki de komst van het nieuwe 800-platform zeker niet ten koste van de 650 is gegaan. De GSX-8R en de V-Strom 800 zijn zeer positief ontvangen, maar worden qua aantallen door de SV650 en V-Strom 650 overstemd, ondanks dat deze modellen al ettelijke niet zijn vernieuwd. De krimp in aantallen lag voor beide modellen rond de 10%, wat laat zien dat het nieuw 800-platform écht een aanvulling op de Suzuki line-up is.
Merk/model | 2023 | 2022 | Verschil | |
1 | BMW R 1250 GS/ADVENTURE | 793 | 841 | -5,71% |
2 | KAWASAKI Z 900 | 575 | 517 | 11,22% |
3 | YAMAHA MT-07 | 498 | 389 | 28,02% |
4 | YAMAHA MT-09 | 458 | 336 | 36,31% |
5 | YAMAHA TRACER 900 | 457 | 233 | 96,14% |
6 | KAWASAKI Z 650 | 442 | 249 | 77,51% |
7 | YAMAHA TENERE 700 | 408 | 333 | 22,52% |
8 | PIAGGIO VESPA GTS 300 | 371 | 423 | -12,29% |
9 | HONDA NC 750 X | 336 | 160 | 110,00% |
10 | KAWASAKI VERSYS 650 | 272 | 221 | 23,08% |
11 | KAWASAKI VERSYS 1000 | 254 | 262 | -3,05% |
12 | HONDA CB 750 | 238 | 0 | 100,00% |
13 | SUZUKI V-STROM 650 | 237 | 262 | -9,54% |
14 | YAMAHA TRACER 700 | 209 | 153 | 36,60% |
15 | BMW R 1250 RT | 191 | 325 | -41,23% |
16 | SUZUKI V-STROM 800 | 188 | 0 | 100,00% |
17 | SUZUKI SV-650 | 186 | 212 | -12,26% |
18 | BMW F 900 R | 177 | 101 | 75,25% |
19 | HONDA X-ADV 750 | 176 | 102 | 72,55% |
20 | HONDA NT 1100 | 174 | 120 | 45,00% |
21 | SUZUKI V-STROM 1050 | 174 | 146 | 19,18% |
22 | HONDA XL 750 TRANSALP | 167 | 0 | 100,00% |
23 | YAMAHA T-MAX 560 | 160 | 236 | -32,20% |
24 | KTM 1290 SUPER ADV. S | 155 | 156 | -0,64% |
25 | DUCATI MULTISTRADA 1158 V4 | 148 | 154 | -3,90% |