Zoeken

Honda vraagt patent aan voor slimme crash-detectie

30 januari 2023
Crash-detectie systemen zijn niet nieuw, maar Honda heeft nu patent aangevraagd voor een slimmere variant die beter in staat moet zijn om te bepalen of je gewond bent geraakt of niet.

 

Na het al jaren succesvol bij auto's te hebben toegepast was BMW in 2016 het eerste motormerk dat crash-detectie bij motorfietsen ging toepassen. Bij een crash werd het eCall systeem automatisch geactiveerd, dat crash-informatie naar een gekwalificeerd BMW Call Center stuurde, dat reddingsdiensten alarmeerde. 

Goed voorbeeld doet volgen, en niet alleen in de motorindustrie, bij de laatste generatie iPhones heeft Apple een eigen crash-detectiesysteem geïntroduceerd. 

Het nu door Honda gepatenteerde systeem is intelligenter dan de reeds bestaande systemen. Net als alle bestaande systemen maakt ook het Honda systeem gebruik van sensoren die op de motor zitten, evenals je smartphone, maar maakt daarnaast ook gebruik van een in de helm gemonteerde headset. De informatie uit alledrie de apparaten (motor, smartphone en headset) wordt vervolgens gebruikt om te bepalen of je hulp nodig hebt of niet. 

Waar bij de bestaande systemen je in het geval van een onschuldige crash zelf het systeem moet uitzetten om te voorkomen dat de alarmdiensten onnodig aan het werk worden gezet, wilde Honda nog een stap verder gaan door die handeling bij de bestuurder weg te nemen. 

Honda maakt hiervoor gebruik van de communicatie tussen je telefoon, de motor en de headset, om te bepalen of je roerloos op de grond ligt, of na de crash meteen bent opgestaan en je meer last hebt van een gedeukt ego. Het Honda systeem vergelijkt de positie van de motor met die van je telefoon en helm. 

Wanneer bijvoorbeeld de positie van de telefoon en helm continue veranderd ten opzichte van de motor en ook nog eens hoger is dan de positie van de motor, dan is dat een teken dat je naast de motor aan het lopen bent. Ook het rechtop en van contact zetten van de motor is een indicatie dat het een onschuldige schuiver is. 

Wanneer de positie van je telefoon en headset echter niet veranderd ten opzichte van de motor en bovendien lager is dan de motor, dan kunnen de hulpdiensten worden gealarmeerd. 

Het Honda systeem gaat nog verder dan alleen dat. Een snelle analyse van de snelheid vlak voor de crash, de afstand die de motor na de crash heeft afgelegd en de afstand tussen motor, telefoon en helm bepaalt of de hulpdiensten moeten worden gealarmeerd. 

Net als de bestaande systemen krijg je eerst nog een melding voordat de hulpdiensten worden gealarmeerd, maar bij geen respons kan het systeem beter beoordelen of hulpdiensten nodig zijn en meer informatie voor wat betreft de crash doorgeven.