Zoeken

Honda: tegen 2025 minstens 10 elektrische tweewielers

14 september 2022
Tijdens een persconferentie heeft Honda zijn plannen om tegen 2050 volledig C02 neutraal te zijn uitgerold. Het plan is om tegen 2025 wereldwijd 10 of meer elektrische tweewielers (EV, EM en EB) op de markt te hebben gezet, waarvan het streven is daar binnen de komende vijf jaar wereldwijd 1 miljoen units van te verkopen - 3,5 miljoen tegen 2030.

Honda streeft ernaar om in 2050 CO2-neutraliteit te realiseren in alle producten en bedrijfsactiviteiten. Big Red hield vandaag in Japan een persconferentie over zijn zakelijke initiatieven op het gebied van motorfietsen, gepresenteerd door Kohei Takeuchi (Director, Executive Vice President and Representative Executive Officer) and Yoshishige Nomura (Managing Officer).

Om meteen met het goede nieuws in huis te vallen: Honda geeft aan de komende tijd door te blijven gaan met het ontwikkelen van de ICE (Internal Combustion Engine / verbrandingsmotor), omdat wereldwijd nog lang het overal elektrisch kan worden toegepast. Honda geeft aan initiatieven voort te zetten om de CO2-emissies van ICE te verminderen om CO2-neutraliteit te realiseren en tegelijkertijd te voldoen aan de wensen van de klant en gebruiksomgevingen die uniek zijn voor motorfietsen. 

Ook ontwikkelt Honda actief modellen die worden aangedreven door CO2-compenserende brandstoffen zoals benzine-ethanolmengsels. Naast het flex-fuel (E100, 100% ethanol) model dat in Brazilië is uitgebracht, is Honda van plan om vanaf 2023 in India, een van de belangrijkste motorfietsmarkten, flex-fuel (E20, 20% ethanol) modellen op de markt te brengen en flex-fuel (E100) modellen in 2025. 

Honda zegt dat het de elektrificatie van motorfietsen, de belangrijkste focus van zijn milieustrategieën, zal versnellen. Het doel is om tegen de jaren 2040 CO2-neutraliteit te bereiken in al zijn motorfiets-producten en de industrieleider te blijven voor het milieu.

Naarmate de markt zich uitbreidt, zal Honda Honda elektrische motorfietsen op de markt brengen die een breed scala aan klantvereisten dekken. Door tegen 2025 meer dan tien nieuwe elektrische forens- en pleziermodellen op de markt te brengen, wil Honda een jaarlijkse verkoop van 1 miljoen elektrische motorfietsen bereiken binnen de komende vijf jaar, en 3,5 miljoen (ongeveer 15% van de totale verkoop) vanaf 2030.



Als een oplossing voor de problemen met de wijdverspreide acceptatie van elektrische motorfietsen in verband met reisafstand en laadtijd, heeft Honda de Honda Mobile Power Pack (MPP) verwisselbare batterijen ontwikkeld. MPP is zeer geschikt voor zakelijk gebruik, zoals het bezorgen van kleine pakketten. De Honda e: business bike-serie, uitgerust met MPP wordt al gebruikt door Japan Post en Vietnam Post, terwijl in Thailand momenteel testen worden gedaan.

Voor persoonlijk gebruik is Honda van plan om tussen 2024 en 2025 twee EV-modellen voor woon-werkverkeer te introduceren verspreid over Azië, Europa en Japan. Met het oog op de toekomstige marktomgeving, toepassingen en technologische vooruitgang, onderzoekt Honda een reeks toekomstige modellen voor persoonlijk gebruik, waaronder modellen die zijn uitgerust met een energiebron naast verwisselbare batterijen.

Meer dan 90% van de huidige wereldwijde markt voor elektrische motorfietsen (ongeveer 50 miljoen stuks) bestaat tegenwoordig uit EM's (Electric Moped / elektrische brom/snorscooter) en EB's (Electric Bycicle / elektrische fiets). In China, 's werelds grootste markt, worden EM's / EB's algemeen gebruikt als een handige vorm van mobiliteit, en Honda gebruikt zijn sterke punten op het gebied van lokale ontwikkelingssnelheid om producten voor deze markt te ontwikkelen. 

Aangezien de EM/EB-markt wereldwijd groeit, is Honda van plan om tussen dit jaar en 2024 vijf compacte en betaalbare EM- en EB-modellen uit te brengen, verspreid over Azië, Europa en Japan, in aanvulling op China.

Tot slot is Honda ook actief bezig met de ontwikkeling van geëlektrificeerde modellen in de categorie Plezier, naast EV's voor woon-werkverkeer. Op basis van het EV-platform dat in ontwikkeling is voor de categorie Plezier, is Honda van plan om tussen 2024 en 2025 drie grote EV-modellen in deze categorie uit te brengen, verspreid over Japan, de VS en Europa. Honda zal ook het Kids Fun EV-model introduceren, ontworpen om het rijplezier door te geven aan de volgende generatie.