Zoeken

Harley CEO Jochen Zeitz: toekomst is volledig elektrisch

14 januari 2023
Of we het nou leuk vinden of niet, het is niet meer de vraag of, maar wanneer de laatste motorfiets met verbrandingsmotor van de productieband rolt. Zelfs Harley-Davidson voorzitter en CEO Jochen Zeitz heeft in een interview bevestigd dat de toekomst van het bedrijf volledig elektrisch zal zijn.

Waar Brussel al het besluit heeft genomen om verbrandingsmotoren in de automotive industrie in de ban te gooien, ontspringt de motorindustrie voorlopig nog de dans, maar d'r gaat natuurlijk een dag komen dat ook bij motoren de transitie naar elektrisch moet worden gemaakt. 

Van de gevestigde merken was Harley-Davidson de pionier en lanceerde, na jaren met een rijdend prototype veel continenten te hebben doorkruisd om zoveel mogelijk feedback te vergaren, in 2019 z'n allereerste elektrische motorfiets: LiveWire.

Wat rijprestaties betreft waren de reacties over het algemeen zeer positief, alleen was lang niet iedereen van het serieuze prijskaartje van € 34.000 gecharmeerd. En dus liep het wat verkopen betreft niet storm. 

Twee jaar na de lancering kondigde Harley-Davidson aan LiveWire als merk af te splitsen, waarna de motor in LiveWire One werd omgedoopt. Exact dezelfde motorfiets, maar dan met een ander logo op de tank en een behoorlijk scherper prijskaartje van 'slechts' $21.999 in de Verenigde Staten, waar hij in eerste instantie uitsluitend te koop was.

Afgelopen jaar werd als tweede model de S2 Del Mar gelanceerd, in eerste instantie in mei als gelimiteerde Launch Edition, gevolgd door een normale productierun waarvan later dat jaar de pre-orders werden gestart. 

Naast de S2, die als elektrische middenklasse motor moet worden gezien, heeft Harley met LiveWire nog een tweetal modellen in de pijplijn: de S3 lichtgewicht die in samenwerking met Kymco wordt ontwikkeld voor in de stad en de S4 elektrische zwaargewicht, in de trend van de dikke Harley's zoals die al meer dan 100 jaar in Milwaukee worden gebouwd.

Als reden voor de afsplitsing van LiveWire gaf Harley destijds aan de productielijnen zo volledig te kunnen scheiden. De bestaande productiefaciliteiten voor Harley's met ploffende V-twins en een nieuwe fabriek voor elektrische LiveWire motoren. Daarmee werd ook het idee gewekt dat de verbrandingsmotor voorlopig nog wel een blijvertje is. 

In een interview met het Amerikaanse ontwerp magazine Dezeen heeft Harley-Davidson voorzitter en CEO Jochen Zeitz nu gezegd dat bij Harley-Davidson nu een transitie plaatsvindt om op enig moment op volledig elektrisch over te stappen. Zeitz gaf wel aan niet over een nacht ijs te gaan en noemde ook geen doelen of tijd, maar stelde wel dat de transitie op dit moment al in werk is gesteld. 

"Op enig moment in de toekomst zal Harley-Davidson volledig elektrisch zijn", zei Zeitz tegen Dezeen. "Het is echter een transitie op lange termijn die moet gebeuren, het is niet dat je van de ene op de andere dag doet."

"Wanneer je naar de afgelopen 120 jaar kijkt, dan heeft het bedrijf altijd geëvolueerd, heeft het nooit stilgestaan", vervolgt Zeitz tegen Dezeen. "Net als onze oprichters in hun tijd probeerden iets uit te vinden of opnieuw uit te vinden dat uniek was, is dat duidelijk iets dat we nu als bedrijf ook moeten doen."

"Wat we doen is ons verleden vieren, maar tegelijkertijd het merk ook evolueren. Het is een natuurlijke evolutie die dient te gebeuren." Volgens Zeitz betekent de transformatie ook dat Harley zich moet gaan richten op mensen die normaal gesproken geen zware motoren rijden en zelfs diegenen die nog helemaal niet rijden. 

"Ik geloof in een grote transformationele veranderingen voor iconische merken, dat is iets dat ik mijn hele leven heb gedaan. We richten ons op verschillende klantenprofielen - je hebt de traditionele klant, je hebt de hedendaagse klant en je hebt dromers die neigen te willen rijden of misschien gewoon dromen over het merk."

Zeitz benadrukt wel dat hoewel de transitie inmiddels in gang is gezet, het nog wel even zal duren voordat de allerlaatste Harley met verbrandingsmotor van de band afrolt. 

"We zijn aan het denken: 'hoe evolueren we als je echt op lange termijn denkt', want dit gaat niet van de ene op de andere dag gebeuren. Dat neem decennia in beslag, nietwaar?"

"Je moet echter ook in decennia denken in plaats van te denken aan een specifiek jaar en het kortetermijndenken waar iedereen in een publiek bedrijf aan wordt blootgesteld. We moeten over de transitie nadenken en voorbereiden op die transitie is de reden waarom LiveWire is geboren."


Bron: Dezeen