Zoeken

2013 FTR Kawasaki Colin Edwards gaat onder de hamer

23 december 2022
In 2013 reed Colin Edwards zijn laatste volledige seizoen in de MotoGP op de FTR Kawasaki voor het NGM Mobile Forward Racing team. Die CRT (Claiming Rule Teams) MotoGP machine wordt februari volgend jaar geveild.

 

We hebben er destijds met z'n allen hard om gelachen, maar veel van wat sinds die tijd in de MotoGP is geïntroduceerd heeft z'n oorsprong in de CRT gehad, de Claiming Rule Teams die door Dorna werd geïntroduceerd om het als gevolg van de wereldwijde kredietcrisis sterk teruggelopen startveld een boost te geven. 

Het idee achter de CRT-machines was om privé teams met kleinere budgetten in de gelegenheid te stellen om te kunnen deelnemen aan de MotoGP. CRT's kregen 12 motorblokken per coureur per seizoen, het dubbele van de MotoGP teams, en mochten daarnaast met meer benzine rijden (24 i.p.v. 21 liter). 

Het rijwielgedeelte kon in eigen huis worden ontwikkeld, het blok moest bij een fabriek worden ingekocht voor € 15.000 - € 20.000 inclusief transmissie. Dankzij de CRT-machines kreeg het startveld in 2012 een enorme boost. 

Colin Edwards was dat jaar van Tech3 Yamaha naar Forward Racing overgestapt, dat z'n rentree maakte in de koningsklasse van de wegrace motorsport onder het nieuwe CRT reglement met een Suter chassis, waarin het blok van de BMW S 1000 RR was gemonteerd. 

In 2013 bleef Colin Edwards bij Forward Racing, dat voor de 2013 CRT-machine van BMW naar Kawasaki was overgestapt. Het blok van de ZX-10R werd door de Franse Kawasaki specialist Akira onderhanden genomen, wat resulteerde in een topvermogen van meer dan 245 pk en een gewicht van 157 kilo, goed voor een topsnelheid van meer dan 325 km/u (nog altijd meer dan 20 km/u langzamer dan MotoGP fabrieksmachines). 

De ter veiling aangeboden 2013 racer, waarmee Colin Edwards zijn laatste volle seizoen in de MotoGP heeft gereden (in 2014 zette hij halverwege het seizoen een punt achter z'n carrière), was de laatste race van het 2013 seizoen in Valencia nog van een nieuw ZX-10R blok voorzien. 

De machine werd in 2015 door de huidige eigenaar gekocht, die wat aanpassingen aan de originele Tyco race set-up heeft gedaan. Er is een kit Kawasaki Superbike cilinderkop met bijbehorende ECU gemonteerd, in plaats van het Magneti systeem waarmee de machine destijds was uitgerust. 

Dankzij die aanpassing is het nu mogelijk om met de machine te rijden zonder dat daarvoor een data engineer aanwezig moet zijn om je te assisteren. Het pakket is echter nog steeds behoorlijk uitgebreid en omvat tractiecontrole, power maps, een pitlane limiter, anti-wheelie, launch control en een HM display. 

De oorspronkelijke Magneti Marelli GP kit, inclusief gasklephuizen, lambda sensoren, motorsensoren, display en alle bijbehorende onderdelen, zit bij de machine en kan dus, mocht je dat willen, worden teruggebouwd. De standaard Magneti software zou enkele jaren later in bij de MotoGP machines worden geïntroduceerd.

Destijds werd met Bridgestone Battlax banden in de MotoGP geracet, maar de ter veiling aangeboden machine is nu op 16.5" Dunlop banden geschoeid. Momenteel zijn de Brembo carbon remmen gemonteerd, maar er zit ook nog een set stalen remschijven bij. 

De FTR racer wordt volgend jaar tijdens de Londen Motorcycle Show geveild, die van 17 tot 19 februari plaatsvindt. Meer informatie op de website van Silverstone Auctions. Naar verwachting zal de machine tussen de £35.000 en £40.000 opbrengen.