Test: Suzuki GSX-R600 Yoshimura
Sound of Yoshi
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki GSX-R600 Yoshimura |
Own the racetrack |
On the road |
Sound of Yoshi |
Conclusie |
Nakaarten |
Technische gegevens |
De GSX-R600 beschikt standaard al over een heerlijk geluid. Nu verschillen de smaken natuurlijk, maar zowel het uit- als inlaat geluid zijn een genot voor je oren. Tenminste, dat vonden we vorig jaar toen we een rit maakten op de 600. Aangezien de standaarduitvoering niet is veranderd zal dat voor 2005 ook niet anders zijn. Met het Yoshimura uitlaatsysteem is het niet echt anders. Geluiden zijn moeilijk te beschrijven, maar met de Yoshimura klinkt het geluid wat voller en rauwer.
De tri-oval CE-gekeurde demper heeft een uitneembare dB-killer. Of oom -cq tante- agent dit ook interessant vind laten we even in het midden, maar bij het verwijderen van de dB-killer wordt dit vollere en rauwere geluid nog een stuk intenser. Het is altijd al verstandig om met oordoppen te rijden maar dan helemaal. Zelfs met oordoppen in mis je maar weinig van het geluid wat vooral vanaf zo'n 6000 toeren wordt voortgebracht. Nog een reden om naast de "beleving" van het karakter de GSX-R600 op toeren te houden. Het gas dichtdraaien is trouwens ook geen straf: met het teruglopen in de toeren is een aangename roffel te horen.
Rechterhand
Verbruikswaarden:
Hoogst: 1:16,4 Laagst: 1:18,1 Gemiddeld: 1:17,1 De 1:10,7 van een sessie met vol acceleren en op topsnelheid rijden is niet mee genomen bij het gemiddelde. |
Eigenlijk is het de bedoeling om ook altijd een zo zuinige mogelijke rit te maken in de tijd dat een testmotor tot onze beschikking staat. Alleen deze keer is dat niet echt gelukt. Niet omdat het niet gaat maar meer vanwege het karakter van de motor. Het is maar moeilijk om de rechterhand in bedwang te houden. Zeker als er weer een paar bochten opdoemen of bij het uitacceleren als de zoveelste mini rotonde is genomen. Desalniettemin wisten we er een 1:18 uit te persen. Een 1:16.4 was het hoogste verbruik wat we bij 'normaal' sportief gebruik hebben gehaald. Daarmee komt het gemiddelde verbruik op 1:17. Met de 17 liter tank is een actieradius van bijna 300 kilometer haalbaar. Het benzinelampje begint vaak al rond de 200 km te branden dus is er tijd genoeg om een benzinestation op te zoeken. Voor dit gemiddelde hebben we een sessie met vol acceleren en topsnelheid niet meegerekend aangezien dit niet representatief is voor het gebruik op de openbare weg. Bij deze sessie haalden we niet de 11 kilometer op één liter benzine.