Kawasaki Z750S 2005één van deze merken is Kawasaki. Van de vorig jaar geïntroduceerde Z750, die wij reeds eerder hebben getest, is vanaf dit jaar een tophalf versie verkrijgbaar, de Z750S. ">

Zoeken

Test: Kawasaki Z750S

Pagina 7

18 april 2005
Inhoudsopgave
Test: Kawasaki Z750S
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Kawasaki Z750S 2005

Met Jos Snelderwaard van Kawasaki Motors Nederland praten we even na over de Z750S.

MF: Wat een verrassende motor, en dan in positieve zin. In het begin is het even uitzoeken wat er allemaal mogelijk is en hoe je de Z750S moet berijden, maar als je dat door hebt is de Z750S voor veel in. JS: Daarvoor is de Z750S er ook, niet alleen voor zowel beginners als ervaren motorrijders, maar ook voor veel doeleinden inzetbaar.

MF: Één van de doeleinde is onder andere dat het een geschikte toermotor is. Daarvoor is comfort vaak een belangrijk aspect voor. Op de Z750S is dat ook zeker aanwezig, maar bij lange ritten begin je toch redelijk snel je achterwerk te voelen. Het zadel is behoorlijk zacht en daarbij ook aan de smalle kant. Nu heb ik niet het kleinste achterwerk maar een ideale combinatie is het niet. JS: Dat is onder andere een combinatie van compromissen sluiten. Een zacht zadel geeft veel comfort. Door het zadel smal te houden, is het ook voor mensen met wat kortere benen mogelijk om de voeten aan de grond te krijgen.

MF: wat ook opviel aan het zadel: het is zeker in het begin aardig lastig om het zadel eraf te halen en weer erop te zetten. Waarbij ook bij het weer erop zetten, het zadel soms moeite had om in ‘slot’ te vallen. JS: Het is een handigheidje wat je even onder de knie moet hebben. Over het in slot vallen, kan het zo zijn dat de afstelling niet helemaal goed is, maar daar is zeker wat aan te doen.

MF: Hoe zacht het zadel is, hoe hard de vering is. Op wegen zonder oneffenheden geen probleem, maar zijn ze er wel dan worden ze niet lekker verwerkt. Bij het rijden met duopassagier wordt het wel beter verwerkt, maar over het algemeen wordt toch grotendeels solo gereden. JS: De Z750S is uitgerust met een conventionele voorvering die niet instelbaar is, achter is de vering beperkt instelbaar. Hiervoor moeten er toch compromissen worden gesloten. Wat voor de één comfortabel is, is voor de ander minder. Dit komt toch vaak neer op persoonlijke smaak.

MF: Nu is het zicht in de spiegels al niet optimaal, je ziet veel van je armen maar weinig wat er achter je gebeurt. Daarbij wordt het zicht in de spiegels helemaal niks als je tussen de 6 en 10.000 toeren rijdt. Dan zijn er vibraties aanwezig welke verder trouwens helemaal niet storend zijn, maar voor de spiegels is het niks. JS: Voor een optimaal zicht naar achter is het inderdaad zo dat je even je elleboog naar binnen moet steken. (...nadat hij de Z750S heeft geinspecteerd:) Deze Z750S heeft meer last van vibraties dan een andere Z750S of de gewone Z750. Trillingen zijn wel waarneembaar op de andere, maar de gemiddelde Z750S heeft ze minder dan het exemplaar dat jullie hebben gereden.