Test: Kawasaki Z750S
Pagina 3
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kawasaki Z750S |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Een eerste blik werpen op de Z750S kan ervoor zorgen dat je niet gelijk voor ogen hebt waar je nu mee hebt te maken. De lijnen en vormgeving hebben een speels karakter waaruit de oorsprong van de - door Kawasaki zelf genoemd - ‘pure streetfighter’ blijkt, maar dan wel met een tophalf kuip. Zo’n kuip geeft toch het nodige comfort om eventueel rustig te touren. Ook bij de eerste keer bestijgen komt de vraag van wat het nu precies is naar voren. Er is een rechte zit voor de rug om lekker te kunnen touren, maar met de benen maak je een hoek zoals je verwacht op een sportieve motor. Het brede stuur, welke redelijk dicht bij het lichaam is geplaatst, geeft een gevoel om te gaan spelen op mooie bochtige wegen. Dan wordt het toch maar tijd om het de sleutel op contact te zetten, motor te starten en al rijdend erachter komen welk gezicht het beste past bij deze motor.
Twee gezichten
Rijdend op de Z750S komen echter deze gezichten terug. Rustig touren is geen probleem waarbij schakellui kan worden gereden. Vanaf ongeveer 3000 toeren pakt het 748cc tellende motorblok mooi op, waarbij het maar weinig uitmaakt in welke versnelling je rijdt. Wil je toch liever wat meer schakelen dan kan je gemakkelijk spelen tussen de 3000 en 6000 toeren. Het blijft voor het gevoel allemaal rustig gaan met een beschaafd geluid. Ongemerkt gaat het voortbewegen dan soms al sneller dan je in eerste instantie voor ogen hebt. De Z750S heeft echter ook nog een ander gezicht. Ga je er lekker voor zitten en laat je het ‘beest’ in je naar boven komen. Geen probleem, de Z750S doet graag met je mee. Net zoals bij de Z750 zijn stoplichtsprintjes een fijne bezigheid, maar ook met een sportieve rijstijl voortbewegen is zeer aangenaam. Extra stimulans daarbij is het geluid wat boven de 7000 toeren ten gehoor wordt gebracht uit de 4 in 1 uitlaat. Het beschaafde geluid wat bij het rustig touren goed aansluit, wordt ingeruild voor een agressief geluid wat perfect aansluit bij de pittige rijstijl. Van schakellui rijden is dan geen sprake meer om genoeg toeren te houden, maar in het middengebied en de hogere toeren pakt het motorblok goed op. Tijdens het schakelen worden de versnelling gemakkelijk gevonden maar wel met het nodige mechanische geluid.