Test: Kawasaki Z750S
Pagina 4
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kawasaki Z750S |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Nu is het niet altijd feest en er zijn altijd wel momenten dat een rit op de snelweg niet is te verkomen. Ondanks dat het ruitje niet al te hoog is, bied het wel veel windbescherming. Weliswaar zit je hoofd al snel in de volle rijwind, maar tot zo’n 200 km/u is het nog niet echt nodig om achter het ruitje te verschuilen. Boven die snelheid zijn sterke nekspieren toch wel gewenst en is een snelheid van 240 km/u haalbaar. Met de helm plat op de tank komt daar nog zo’n 20 km/u om een top van ongeveer 260 op de teller te zetten. Met een rugwind kwam zelfs het einde van de teller met 270 km/u in zicht. Op hogere snelheid voelt de voorkant wel soms wat licht aan. Zeker als er ook oneffenheden op het asfalt aanwezig zijn. Deze eigenschap komt ook nog wel eens terug in het snellere bochtenwerk. De voorkant voelt ook wat nerveus aan bij het manoeuvreren op lage snelheden, als bijvoorbeeld stapvoets wordt gereden of tijdens erg rustig filerijden.
Remkracht
Of er nou rustig wordt gereden of sportief, het is blijft belangrijk om ook weer te kunnen stoppen. Vooral bij de hoge prestaties zijn goede doseerbare remmen wenselijk. De Z750S is aan de voorkant uitgerust met twee 300mm remschijven met elk twee remzuigers. Deze zorgen voor een goede remkracht en zijn daarbij goed doseerbaar. De 220mm remschijf met een enkele remzuiger aan de achterkant had wel wat meer vertragende werking mogen hebben, zeker met de hoge prestaties die op de Z750S mogelijk zijn. Een nadeel heeft toch ook vaak zijn voordeel. Een ongewenst blokkerend achterwiel zal met de minder krachtige achterrem niet snel plaats vinden.
Spiegeltje aan de kuip
"Kijk eens wat vaker in de spiegel van de kapper", een slogan welke jaren geleden werd gebruikt om de Nederlandse bevolking naar de kapper te krijgen. Met een helm op je hoofd heb je niet veel aan de kapper of aan zijn / haar spiegel. In zekere mate geldt dit ook voor de spiegels op de Z750S. Wordt een gedeelte van het zicht niet weggenomen door je eigen armen dan is de kans groot dat je een goed zicht hebt op de berm of op de andere rijbanen. Dat kan handig zijn maar op sommige momenten wil je toch ook wel weten wat er achter je gebeurd. Daarbij wordt het zicht in de spiegels tussen de 6 en 10.000 toeren behoorlijk wazig. In dit toeren gebied zijn vibraties aanwezig. Onder of boven dit gebied zijn deze niet aanwezig. Hinderlijk zijn ze niet maar in de spiegels wordt het beeld toch wel erg wazig. Nu bleek naderhand dat de door ons geteste Z750S wel over meer vibraties beschikte dan gewoonlijk, maar geheel vrij van vibraties is de gemiddelde Z750S niet.
Gemiste kans
Met de ruimte die is ontstaan doordat er geen lichtschakelaar aanwezig is, is het jammer dat er geen schakelaar voor alarmlichten is verschenen. Zeker op een motor welke in veel situaties kan worden gebruikt, zou het geen overbodige luxe zijn. Ook bij het licht is het naar onze mening een gemiste kans dat ervoor is gekozen om maar één van de twee koplampen te laten branden. Alleen de linkerkant brandt bij dimlicht en de rechter is voor groot licht. Zeker met het stadslicht in het midden onder de twee koplampen wordt de symmetrie aardig onderbroken met maar één kant te laten schijnen. Neemt niet weg dat - ook al is het er maar één - deze wel genoeg licht tevoorschijn tovert.