Test: Kawasaki Z750S
Pagina 2
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kawasaki Z750S |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Met de toevoeging van handvatten is het vastbinden van bagage achter op de Z750S gemakkelijker geworden. Natuurlijk kan ook een duo passagier zich daaraan vasthouden. Het zadel voelt goed aan voor de passagier, alleen onze 1,90 meter lange redacteur die de rol van duo-passagier op zich mocht nemen, zat met zijn lange benen aardig opgevouwen en was toch wel blij weer te mogen afstappen. Voor de bestuurder is de extra passagier minder erg. De motor pakt goed op, zonder overdreven extra toeren te hoeven maken. Ook de wegligging blijft daarbij goed. Met de harde afstelling van de vering volgt de Z750S zelfs bijna nog beter de ondergrond dan zonder passagier. Zeker met solo rijden worden de oneffenheden soms maar moeizaam verwerkt. De conventionele voorvork van ø41mm is niet instelbaar. De achtervering is wel in stappen instelbaar maar zelfs met deze aan te passen blijft de vering aan de harde kant.
Comfort
De tophalf kuip geeft de nodige windbescherming en daarmee comfort. Zeker voor het touren, alledaags gebruik of het maken van lange ritten is dit comfort goed te gebruiken. Vooral bij het maken van lange ritten is een comfortabele zetel dan ook een prettige bijkomstigheid. Het zadel van de Z750S voor zowel de bestuurder als de duo passagier bestaat uit één deel. Naast dat het zadel aan de zachte kant is, is het ook aan de smalle kant. Maak je geen lange ritten dan is het comfortabel. Zit je toch wat langer op de motor dan ben je toch wel af en toe blij als je even kan afstappen om het achterwerk wat te laten bijkomen. Om het zadel te verwijderen en vooral weer op de motor te plaatsen is het ook nodig om de handigheid erin te krijgen. Heb je deze handigheid je eigen gemaakt dan is er onder het zadel nog een opbergruimte te vinden. Door het toch wel sportieve kontje is deze niet al te groot maar bied voldoende ruimte om nog de noodzakelijke spullen mee te nemen.
Vanaf ongeveer 3000 toeren pakt het 748cc tellende motorblok mooi op, waarbij het maar weinig uitmaakt in welke versnelling je rijdt. |
Informatief
Met een veelzijdig gebruik is een informatief, duidelijk en afleesbaar dashboard een welkome verschijning. Kawasaki heeft de ruimte voor zo’n soort dashboard, welke is ontstaan door de tophalf kuip, goed gebruikt. De actuele snelheid en de daarbij behorende gemaakte toeren worden door twee grote wijzerplaten weergegeven. Deze zijn duidelijk en gemakkelijk afleesbaar. Door gebruik te maken van twee kleuren in de wijzerplaten straalt het nog de nodige speelsheid uit. Als de zon echter direct op het dashboard schijnt is het soms wat moeilijk om te zien wat de wijzer aanwijst. In een digitaal schermp zijn twee tripmeters, een odometer en een klokje verwerkt. Via een tweede digitaal scherm wordt met behulp van balkjes aangegeven hoeveel benzine in de tank nog aanwezig is.
|
Om de benzine vanuit de tank in de verbrandingskamers te krijgen wordt gebruikt gemaakt van vier ø34mm inlaat met injectoren van het merk Keihin. De afstelling van de injectie is zeer goed te noemen, waarbij, als je niet beter zou weten, denkt dat er nog gewoon carburateurs worden gebruikt. Samen met een zeer directe gasrespons reageert de Z750S goed. Ook met de hoeveelheid benzine die door de injectie gaat zit het wel goed. Zelfs met een nog aardig sportieve rijstijl is het mogelijk om meer dan 18 kilometer uit een liter loodvrij te halen. Bij een - over in het algemeen – sportieve rijstijl kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 1:17,4. Samen met de tank waar theoretisch 18 liter in kan, is een gemiddelde actieradius van iets meer dan 300 kilometer haalbaar.