Test: Honda Varadero
Pagina 5
Inhoudsopgave |
---|
Test: Honda Varadero |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Varadero all-road
Avontuurlijk
De Honda Varadero wordt door Honda zelf getypeerd als een avontuurlijke motorfiets, een motorfiets voor alle dagen, alle reizen , afstanden en bovendien alle soorten wegen. 'all-road' immers toch? Nu zou het waarschijnlijk te ver gezocht zijn om een 276 kilo zware Motorfiets te gaan testen op alle wegen. Off-road lijkt sowieso niet ter sprake te komen, maar eigenwijs als we zijn deden we het lekker toch. En, aangezien onze Varadero was uitgevoerd met een "travel pakket", uiteraard in stijl.
Banden
Bij het rijden met een dergelijke zware motorfiets op een losse en bovendien natte ondergrond is het uiteraard van het grootste belang dat de juiste banden gemonteerd zijn. De Bridgestone Trailwing all-road banden waren ons op het asfalt erg goed bevallen, maar schieten in de zandbak al snel te kort, hetgeen natuurlijk ook niet vreemd is. Nog steeds zal in 95% van alle gevallen een Varadero enkel en alleen verharde wegen zien en daar is qua bandenkeuze rekening mee gehouden. Vanuit dat perspectief bekeken zijn de banden gewoon goed op hun taak berekend.
Natte en losse ondergronden dienen dus vermeden te worden met de Varadero. Bij lage snelheid is het door het hoge gewicht van de motor nogal lastig manoeuvreren. Ga je wat harder rijden dan vervalt -net zoals bij het rijden op asfalt- de gewichtskwestie. Enkel het gebrek aan grip maakte dat ik het noodgedwongen toch weer rustig aan moest doen. Het kan dus wel, off-road met een Varadero. Niet dat ik het iemand zou aanbevelen, maar het kán.
Voila
Als de zandbak plaats maakt voor verharde wegen (zoals veldwegen en bospaden) dan zit de Varadero ineens een stuk beter in zijn vel. Het rijden gaat een stuk eenvoudiger, en de motor straalt een bepaald vertrouwen uit. Gas erbij, versnelling hoger en zonder het te merken zoef je met 50-60 km/u over hobbelige veldwegen. Het smeuïge motorkarakter elimineert elke nervositeit en de motor profiteert nu optimaal van zijn lange veerwegen. Nog wat harder dan. Staan op de stepjes, knieën tegen de tank, zitvlak naar achteren en voila. Dit is zelfs leuk! Zolang het rechtdoor gaat is er geen vuiltje aan de lucht, maar als ik bij een scherpere bocht flink moet bijremmen ben ik blij dat de Varadero is uitgerust met ABS.
Geen hardenduro
Het is dus wel mogelijk. Ondanks de tourgerichte aspiraties van de Varadero kan de motor wel degelijk zijn avontuurlijke uiterlijk waarmaken. Verwacht geen 'hard enduro' achtige eigenschappen van de motor bij all-road gebruik, doe het gewoon lekker rustig aan en houdt rekening met je eigen ervaring, het gewicht van de motor en de gemonteerde banden. Dan is er niets dat je weerhoudt om zo nu en dan het avontuurlijke aspect van een Honda XL1000V Varadero in de praktijk toe te passen.