Zoeken

Test: BMW HP2

Nakaarten

27 oktober 2005
Inhoudsopgave
Test: BMW HP2
Innovatief
High Performance
Gaaaassss…
Conclusie
Nakaarten
Technische gegevens

BMW HP2

Zoals altijd werd ook na afloop van deze test nagekaart. Ditmaal via e-mail met Carla Roodenberg, afdeling PR van BMW Nederland.

MF: Wat een megafiets zeg. Daar waar de boxers over het algemeen een "trage" gasrespons hebben, is dit de eerste BMW die een sportieve lees geschoeide injectie cq. gasrespons heeft. Wat maakt het verschil tussen deze HP2 en de reguliere boxers, en waarom wordt dit niet op alle fietsen toegepast?
CR: De HP2 weegt 13% minder dan een R 1200 GS (rijklaargewicht) en heeft 5% meer vermogen (105 PK ipv 100 PK van de GS). Verder heeft de motor geen balansas, wat twee kilo scheelt, en kan dus sneller toeren maken. Het motormanagement is daarnaast aangepast op 98 octaan brandstof. Waarom niet op alle boxers? Omdat die een andere doelgroep hebben, lees: meer toergericht zijn.

MF: De zithoogte van deze motor is enorm, ik ben zelf 1.88mtr en kom met mijn voeten net aan de grond, wat voor mogelijkheden worden er geboden om mensen onder 1.80mtr hierop te laten rijden?
CR: De HP is een pure Enduro en niet voor iedereen geschikt. In hoogte verstelling behoort dan ook niet tot de optie lijst. Overigens zal een ervaren offroad rijder, groot of klein, waarschijnlijk prima uit de voeten kunnen met deze hoogte.

MF: De windbescherming op deze motor is nihil, wat is de reden dat jullie een windscherm achterwege hebben gelaten?
CR: Een windscherm zou de "puurheid" van het concept niet ten goede komen. Voor mensen die dat zoeken verwijzen wij naar de 1200 GS Adventure.

MF: Wat ons nog meer opviel: in het terrein zal deze fiets je in raad en daad bij staan in de barre omstandigheden die je kunt tegenkomen, alleen is wel handig dat je af en toe ook kan zien hoeveel toeren je draait. Waarom zit er geen toerenteller op de HP2?
CR: Ook hier geldt eigenlijk hetzelfde, het zou de puurheid van het concept niet ten goede komen.

MF: Waar over is nagedacht, is dat je aan de buitenkant van de tank kan zien hoeveel brandstof er nog in zit (pluspunt!), zeker als je in het terrein rijdt. maar waarom heeft de tank slechts 13 liter inhoud? Zeker in het terrein verbruikt een Enduro fiets veel meer als op de weg.
CR: Meer brandstof = meer gewicht. En op een plek die niet gewenst is (hoog) in het terrein. Daarbij, 13 liter is normaal gesproken voldoende voor de gemiddelde Enduro etappe. Vergeet niet dat de fiets ook is bedoeld voor speciaal gebruik.

MF: Op het stuur zit een sticker max. 160km/h, Wij gaan er gemakshalve vanuit dat dit te maken heeft met de maximum snelheid van de banden, met de 105pk op de krukas is deze snelheid eenvoudig te halen en wil (en kan) de hp2 graag harder. Zelf wisten we 200 km/u te klokken, waarom hebben jullie gekozen voor een band waar je maar 160km/h mag?
CR: 160 Km/u slaat inderdaad op de max. snelheid voor de banden. Vergeet niet dat het doel van de HP2 Enduro is, en de motor dus op endurobanden wordt afgeleverd. Er zijn echter geen endurobanden die én geschikt zijn voor 200 K/h én goed zijn in terrein.

MF: Laatste vraag. We hebben ons vermaakt op de HP2, in het terrein (zand,gras, grind) doet de fiets het uitstekend zelfs boven verwachting dat mag gezegd worden. Dat met vijfhonderd exemplaren hier een exclusieve fiets staat is duidelijk, maar dan die prijs? € 19.250,- voor een Enduro, is dat niet een beetje té?
CR: Vergeet niet dat het hier om een zeer exclusieve motorfiets gaat. De vijfhonderd stuks die jullie noemen zijn wereldwijd en daarvan zullen er zo'n twintig naar Nederland komen. Dat is nog exclusiever dan bijvoorbeeld een standaard MV Agusta om maar eens iets te noemen. Een gedeelte van de prijs is dan ook in die exclusiviteit terug te vinden.