Test: BMW HP2
Innovatief
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW HP2 |
Innovatief |
High Performance |
Gaaaassss… |
Conclusie |
Nakaarten |
Technische gegevens |
Met een vermogen van 105 pk en een rijklaar gewicht van 175 kg is de HP2 Enduro (volgens BMW) de meest compromisloze offroad boxer die BMW ooit heeft gebouwd. Alsof geïnspireerd door Desert Storm is het robuuste ontwerp het basiskenmerk voor gebruik op alle terreinen. Waren het vijfenzestig jaar geleden nog de vierwielers waarmee de oorlog moest worden gewonnen, anno 2005 kunnen we hetzelfde realiseren op 2 wielen. Moet vast en zeker de achterliggende gedachte zijn geweest bij deze HP2. Het rijwielgedeelte van de HP2 mag op zijn minst opmerkelijk genoemd worden. Vooraan bestaat het rijwielgedeelte uit een telescoopvork met wegafhankelijke demping (WAD). Achteraan werd gebruik gemaakt van de BMW Motorrad luchtvering, een systeem dat uitsluitend op lucht werkt en een uitstekende tractie biedt, maar daarover later meer. Het buizenframe getuigt van een optimale stijfheid en doet terugdenken aan de rally-boxer modellen van weleer. Nog een pak andere details verraden de invloed van echte offroad professionals. De HP2 moet je eigenlijk zien zoals de BMW M-series auto's; weinig gewicht en veel power, want dat heeft deze 2 cilinder boxer wel. Door het aanpassen van de injectie levert de boxer honderdenvijf paarden bij 7.700tpm en een koppel van 115Nm bij 5.500 toeren. En dat voor een Enduro! Ik kan je vertellen dat bij stoplichtsprintjes supersportfietsen flink hun best moeten doen om dit apparaat tot pak "m beet 130-140 km per uur bij te houden.
I fought the law..... |
Terug naar de high-tech. Stel je eens voor. Je rijdt in een zeer ruig terrein, veel zand en water, windkracht 7 in het gezicht en vind de motor aan de achterzijde te zacht geveerd / gedempt. De motor doet niet wat jij wilt. Je stopt, maakt je buddyseat los en je pakt de bijgeleverde hoge druk (fiets)pomp, je draait het ventiel los, neeee niet van je banden maar van je achterveer, je pompt er even een barretje bij en klaar is Kees, je demping en vering zijn afgesteld.
....but the law won. |
Dat is pas high-tech, ik bedoel maar. Wavediscs heeft iedereen al op zijn motor zitten, en over seatpipes zijn de meningen ook verdeeld. Je kunt zeggen en denken van BMW wat je wilt, maar niet dat ze niet innovatief bezig zijn daar in het gezellige Beieren. Want innovatief mag zeer zeker deze volledig op lucht geveerde achterdemper worden genoemd. De demping wordt daarbij bepaald door de hoeveelheid lucht in die Air/Spring demper. Persoonlijk vonden we 6,2 bar het fijnst rijden, maar we hebben ook met 8 en met 4 bar gereden. D
ie laatste twee zijn trouwens niet aan te raden. Bij 8 bar is de demping zo hard dat er niet meer mee te rijden is en bij 4 bar ligt de buddyseat zowat op het achterwiel. Wat trouwens wel weer gemakkelijk is voor die motorrijders onder 1,80 meter zonder trap. De beste afstelling wordt geregeld middels de op het frame gemonteerd waterpas. Zoek een vlakke ondergrond, ga op de motorfiets zitten en zorg dat er voldoende lucht in de Air/Spring demper zit totdat de waterpas in het midden staat, simpel he? Ook is het mogelijk de Air/Spring Damper te bedienen met een stelknop, deze heeft 2 standen: Sport en Competition. Je voelt bij de Competition stand dat de luchtverplaatsing langzamer gaat waardoor de motor aan de achterkant strakker aanvoelt. De reden dat BMW gekozen heeft voor dit bijzondere systeem is dat het onderhoudsvrij is. Lucht geeft geen slijtage, dus geen revisies van versleten achterdempers e.d. maar wat vooral belangrijk is: BMW pretendeert dat door dit systeem te gebruiken je extreem veel tractie creëert in de meest extreme omstandigheden. Maar hier komen we straks nog op terug tijdens de rij-impressie.