Zoeken

Test: BMW HP2

High Performance

27 oktober 2005
Inhoudsopgave
Test: BMW HP2
Innovatief
High Performance
Gaaaassss…
Conclusie
Nakaarten
Technische gegevens

BMW HP2

Zo innovatief als de achterzijde van de motor is, zo traditioneel (of toch weer innovatief?) is de voorkant van de motor. Daar waar alle G- en R-modellen van BMW worden geflankeerd door het mooie Telelever veringsysteem, is voor de HP2 toch gekozen voor een conventioneel systeem, namelijk dat van de hydraulische voorvork. Weliswaar een fraaie Upside Down, maar toch...of toch niet? Als we de voorvork aan een nadere studie onderwerpen, dan zien we dat BMW hier toch weer iets aparts heeft weten te bedenken. BMW HP2De 45mm USD voorvork met een veerweg van 270mm is volledig instelbaar, maar dat dekt de lading niet helemaal. De demping is namelijk zowel high- als ook lowspeed instelbaar. Separaat van elkaar. De lowspeed demping regelt het eerste 2/3 deel van de veerweg, de highspeed demping het laatste 1/3 deel. Hiermee kan de vork oneffenheden in het wegdek (of in het zware terrein) probleemloos opvangen, en heeft de vork genoeg reserve onderin om bij hard remmen niet dood te slaan.

Remmen
Van de remmen van BMW is bekend dat ze altijd goed vertragen, maar ditmaal was de eerste indruk van de enkelzijdige 305mm schijf twijfelachtig. Kan zo'n enkele schijf die 175 kg (+rijder) genoeg vertragen bij het flink knijpen in de remhendel? Het antwoordt is eenduidig: ja. Kinderlijk eenvoudig kan je het voorwiel blokkeren, maar rem je tegen het blokkeren dan vertraagt de HP2 prima. De beperkende factor zit "m in deze in de bandenkeuze. Op de openbare weg (zeker in de regen) tricky, maar zoek je de zandpaden of grasduinen op dan kan je met de genopte banden in combinatie met de enkelzijdige schijf harder remmen dan je in eerste instantie zou denken en durven...wat ons betreft goedgekeurd. BMW HP2De 265mm achterschijf doet vooral in het terrein wat ie moet doen en dat is met gevoel kunnen vertragen. Opmerkelijk is trouwens de bediening van de achterrem. Hiervoor heeft BMW wederom een mooie gadget in de aanbieding. Het rempedaal is voorzien van een kantelblokje dat met de hand op de rempedaal kan worden geklikt. De reden hiervoor is simpel: zitten of staan vraagt om een verschillende hoogte van de rempook, wat hiermee kan worden ondervangen. Zodat je staand op de HP2 (en dat is in het terrein hard nodig) met veel gevoel de achterrem kan bedienen. Wederom een slimme en waardevolle gadget, zeker als je moet remmen voor die boomstronk die je net over het hoofd zag. Overigens is dit uit te breiden met een accessoire genoemd de Snake-Brake; een smalle metalen kabel tussen rempedaal en motorblok om te voorkomen dat takken, stenen en andere objecten je rempedaal verbuigen of het gebruik van je rempedaal belemmeren.....weer een goed idee van BMW...

Banden
De motorfiets wordt standaard geleverd met zwart rubber van Metzeler, type Karoo 2. Metzeler heeft deze band speciaal ontwikkeld voor de nieuwe HP2 en deze banden zijn voorzien van grote noppen zowel voor als achter. Het 21" voorwiel heeft een bandenmaat van 90/90/21, de achterzijde wordt verzorgd door een 140/80/17 brede achterband. Het noppenprofiel maakt dat de fiets het uitstekend doet op onverharde paden en de zandbak, maar minder is geschikt voor geasfalteerde wegen. Dan zul je vooral in de bocht niet al te vroeg die honderdenvijf paarden willen aanspreken (tenzij je natuurlijk de HP2 probleemloos wilt laten driften). Dat de banden niet echt voor geasfalteerde wegen zijn bedoeld wordt al onderschreven door de waarschuwingssticker die op de tank is terug te vinden. Max snelheid 160 km/u. Het mag dan misschien niet, maar wij zouden Motorfreaks niet zijn als we niet zouden uitproberen wat er boven die snelheid gebeurt. We reden de motor tot in top, wat in dit geval een snelheid van 195 km/u op de teller opleverde. Hard genoeg voor een Enduro, en dat zonder problemen. Het kan dus wel.

BMW HP2

In het mulle zand, gras en andere ondergronden (alles behalve asfalt) geeft deze band een perfecte grip, voor de mensen die wel eens een offroad training hebben gevolgd hebben geleerd om (vrijwel) niet met de voorrem te remmen in het terrein maar met deze band kan je rustig de voorrem erbij pakken om de HP2 tot stilstand te brengen. Er is één nadeel en dat is de grip van de band op nat asfalt, die ronduit slecht is. Wielspin aan de achterzijde, en een (té) snel blokkerend wiel aan de voorzijde. Ga je de HP2 voornamelijk op het geasfalteerde gebruiken, dan kun je de banden beter inruilen voor wat meer straat georiënteerd rubber.

Cockpit
De cockpit is eenvoudig om te zien maar geeft toch de nodige informatie af. Met de bediening van één knop bij je linker duim zijn een hoop functies beschikbaar, zoals: twee trip tellers, een totaal afstand teller, BMW HP2klokje, reserve lampje met teller (hoeveel km je nog op de tank kan rijden) en wat voor de Enduro rijders belangrijk is: een urenteller die aangeeft hoeveel uur de fiets in bedrijf is geweest t.b.v. service intervallen. Het enige wat wij nog graag hadden gezien was een toerenteller, aangezien we vaker dan verwacht in de toerenbegrenzer zaten bij het offroad rijden.