Zoeken

Test: Yamaha FZ6 Fazer

Onderweg

14 april 2004
Inhoudsopgave
Test: Yamaha FZ6 Fazer
Eerste kennismaking
Onderweg
Conclusie
Nakaarten
Technische gegevens

Yamaha FZ6 Fazer 2004Koppeling
Voor de praktijktest zwaaien we de benen over het ranke middel en de steken de gecodeerde sleutel in het contact. Gelukkig heeft Yamaha goed naar het HISS systeem van Honda gekeken. De automatische choke doet zijn werk prima, zonder haperen slaat de motor aan. Uit de twee kleine pijpjes onder het zadel klinkt het overweldigende gesnor van een grote naaimachine. Mwah, de buren zijn er in ieder geval blij mee. Bij het inschakelen van de eerste versnelling daarentegen klinkt de bekende Yamaha klap. Bij het wegrijden valt meteen op dat het aangrijpingsmoment van de koppeling rijkelijk laat is. Ook is de koppelinghendel in tegenstelling tot de remhendel niet instelbaar. Jammer voor de kleinere handen. De zit is op het eerste gevoel comfortabel. Lekker rechtop met de handen aan het hoge stuur heb je goed zicht op het verkeer. Daarbij biedt de ruit een uitstekende windbescherming, ook bij windkracht 7 op de snelweg. Na een half uurtje rijden blijkt het zadel toch wel hard, voor lange tochten is een comfortabeler zitplek gewenst. De vering is bijzonder stug en alleen achter instelbaar. De vrijwilliger die 70 km A2 als duo volbracht voorspelt dat de seatcover in kleur die Yamaha levert voor 235 euro, grif aftrek zal vinden.

Soepel blok
Het motorblok is een aangepaste versie van het blok dat we kennen van de R6, waarbij het aantal paarden-krachten is teruggebracht van 123 naar 98. Daarbij zorgt de veranderde injectie voor het gelijkmatig vrijkomen van de krachten. Het gebok beneden de 3000 omwentelingen van de Cat is afwezig en het middengebied heeft meer vermogen ten opzichte van de R6. Door het hele toerenbereik heen trekt de Fazer zonder sputteren naar 12.000 toeren. Het rode gebied begint bij 14.000, de topsnelheid bedraagt meer dan 200 km/uur. Geen cijfers waar de snelheidsduivels van wakker zullen liggen, maar wel meer dan bruikbare waarden voor alledaags weggebruik met min of meer legale snelheden. We spreken immers over een allrounder.

File
Op naar Limburg. Onderweg bewonderende blikken, waarbij vooral het strakke kontje de aandacht trekt. Voor de goede orde: we hebben het over de Fazer, niet over de redacteur. In de file rond de eeuwig durende werkzaamheden aan de weg rond Eindhoven toont de motor zich een alerte reisgezel. Rechtop in het zadel met één oog vooruit en het andere naar achter gericht via de goed functionerende spiegels baant de redacteur zich een weg naar de heuvels van het zuiden. Alleen die koppeling - je zou er kramp van krijgen. Bijterig als een pitbull en dan ook nog dat late aangrijpingspunt.

Zwieren en zwaaien
Doel van deze oefening filerijden is uitwaaien op de Mergellandroute. Helaas komt de regen regelmatig met bakken uit de lucht vallen en hebben alle boeren besloten vandaag met hun trekkers moddersporen op het wegdek achter te laten. Maar ook hier toont de Fazer zich een betrouwbare reisgenoot. In de lange bochten is het heerlijk zwieren en zwaaien, in de korte bochten en sporadische haarspeld is het even wennen. De hogere ophanging van het blok ten opzicht van de vorige versie doet de Fazer beetje `topzwaar´ aanvoelen. De remkracht is uitstekend maar de remmen happen vrij vroeg.