Zoeken

Test: Yamaha FZ6 Fazer

Nakaarten

14 april 2004
Inhoudsopgave
Test: Yamaha FZ6 Fazer
Eerste kennismaking
Onderweg
Conclusie
Nakaarten
Technische gegevens

Yamaha FZ6 Fazer 2004

"En, wat vond je ervan? Lekker speledingetje hè?" luidt de ontvangst bij Yamaha. Inderdaad, het is een leuke motor om mee te rijden, waar je van alles mee kunt proberen zonder dat je voor nare verrassingen komt te staan. We bespreken de plus- en vooral ook minpunten van de Fazer 2004.

De FZ6 Fazer heeft een contactsleutel met een chip. Dat kennen we van de concurrent. De 2004 versie is uitgerust met een elektronisch startblokkeringssysteem. Om het contactslot is een "moderising" ring gebouwd. In de tijd dat de contactsleutel het mechanisch contact van "uit" op "aan" zet, leest deze ring de chip in de contactsleutel. Als de gegevens daarvan niet herkend worden is het onmogelijk de motor te starten. Dit principe wordt op vrijwel alle wegmodellen van motoren en motorscooters vanaf voorjaar 2004 toegepast.

Het vernieuwde uiterlijk van de Fazer heeft tot gevolg dat de standaard bagageruimte zeer beperkt is. Onder het zadel is er nauwelijks ruimte voor een slot en haakjes voor spanbanden zijn nergens te vinden. Dat is toch een nadeel voor een motor die veel voor woon-werk verkeer en toerritten wordt ingezet. Er is inderdaad in de basisuitvoering niet veel ruimte om spullen mee te nemen. Overigens is er onder het zadel wel degelijk ruimte voor een goed slot. Er is een uitsparing waar het U-slot van Yamaha netjes inpast. Het accessoirepakket van de Fazer bevat ook een kofferrek en topkoffer, dat met een mooie constructie geplaast wordt. Daarmee zijn de bagageproblemen zeker opgelost.

Om nog even bij bagageruimte te blijven: hoe sterk is de warmteontwikkeling van de einddemper onder de buddy? Is het verantwoord om zadeltassen te gebruiken of worden die te warm? In de fabriek is uitgebreid getest, ook op de hitteontwikkeling van de demper. Die is niet bovenmatig hoog. In die buurt is bij de afwerking ook gebruik gemaakt van diverse kunstof onderdelen, die ook tegen de warmte kunnen. Er is niet specifiek op het gebruik van zadeltassen getest. Yamaha levert geen constructie voor zadeltassen, dus daar moet de eigenaar zelf creatief in zijn.

Naar onze mening ligt het benzineverbruik van de FZ6 Fazer 2004 hoog: 1 op 15 bij een rustige rijstijl. Een dergelijk verbruik is toch niet verontrustend hoog?

Met dezelfde rijstijl verbruikt een Thundercat 1 op 20... Ja, dat is dan ook een hele zuinige motorfiets. En de Fazer heeft injectie, moet voldoen aan andere emissienormen, dat heeft invloed. Maar jullie zijn de eerste die het verbruik als echt minpunt benoemen, andere testen stellen het tussendoor wel aan de orde maar vallen er niet over.

We hebben onderweg bijzonder veel bekijks gehad. Het nieuwe uiterlijk, met dat smalle middel en de gelikte einddemper spreekt veel passanten aan. De Fazer mag volgens jullie dan wel een poldermodel zijn, maar dan wel eentje met een enorm strak uiterlijk! Daarnaast zijn we ook trots op de minder zichtbare vernieuwingen, zoals het Die Cast frame.