Test: Yamaha Bulldog
Uiterlijke schijn
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha Bulldog |
Uiterlijke schijn |
Ruwe bolster, blanke pit |
Even de hond uitlaten |
Terrasje pikken |
Conclusie |
Technische gegevens |
Uiterlijke schijn
Dat een Engelse Bulldog een hond is met veel tegenstrijdige eigenschappen, dat moge duidelijk zijn. Iemand die voor het eerst van z'n leven tegen een Engelse Bull aanloopt, zal meteen onder de indruk zijn van zijn forse en ietwat norse uitstraling. De brede bek met uitgestoken tand en de forse, gespierde borstkas maakt dat je denkt hier met een agressieve hond te doen hebt die jou wel eens zal laten zien wie hier de baas is. Zo verging het de Yamaha Bulldog min of meer ook, toen hij in 2001 aan de wereldpers werd voorgesteld. De forse, agressieve uitstraling maakte dat iedereen dacht dat Yamaha een Ducati killer op de markt had gezet. Een motorfiets in de lijn van de Voxan Roadster of Cagiva Raptor, gemaakt om een graantje mee te kunnen pikken in het o zo populaire sportieve naked segment. En toegegeven, met 65 pk was het niet bepaald wereldschokkend, maar de wetenschap dat de motor was voorzien van een 5 bak die bijna 90 Nm aan de weg weet te leggen maakte het verhaal weer een stuk interessanter. Tel daarbij op dat de motor is ontworpen en geproduceerd door de heren van het Italiaanse Belgarde, die sinds jaar en dag de (semi) fabrieksracers van Yamaha voor het WSB en WSS onder hun hoede hebben en je zou niet anders kunnen concluderen dan dat deze Bulldog is gemaakt om de lokale stuurwegen onveilig te maken.
Schijn bedriegt
Maar net zoals de Engelse Bulldog, die eigenlijk meer weg heeft van een schoothondje dan een gevreesde Pitbull, waar iedereen hem voor aanziet, is ook de Yamaha Bulldog eigenlijk een motor van een heel ander kaliber. Je zou hem dan ook eerder moeten vergelijken met een BMW R1150C of een Moto Guzzi Breva. Een motor die heel gemoedelijk is van aard en je nooit voor verrassingen zal stellen. Men heeft bij Yamaha dan ook heel goed gekeken naar wat de doelgroep is van deze motor en hem daar feilloos op afgestemd. De 1100cc tellende V-Twin, die zijn diensten al had bewezen in de XV1100 Drag Star, werd als basis gebruikt voor deze motorfiets. Met een relatief laag vermogen, een hoog koppel en een schakelluie vijfversnellingsbak is de inzet van Yamaha dan ook geweest om een gemoedelijke, ontspannen stuurfiets neer te zetten waarmee je heerlijk op je vrije zondagmiddag kunt gaan touren.
Uw redacteur wist zich al snel aan te passen aan het uiterlijk van beide Bulldogs